Råvarusammansättning i detta energifoder!

Natasja

Trådstartare
Hej!

Vad tycker ni om råvarusammansättningen i Kvarnbyfoders Vitafor Häst Derby?
Är det någon som använt/använder detta foder?

25% Sojaskal,
21% Betpressmassa,
15% Lucernmjöl,
14% Vete,
11% Produkter och
biprodukter från bearbetningen av Sockerbeta,
6% Betmelass,
5% Linfrön expeller,
2% Vetekli,
1% Rapsolja

Omsättbar Energi...12,2 MJ/kg
Råprotein...10,0 %
Smältbart råprotein..7,0 %
Råfett....5,0 %
Växttråd...18,0 %
Aska...4,9 %
Vatten....10,0 %
Kalcium (Ca)..0,7 %
Fosfor (P).....0,2 %
Magnesium (Mg)...0,2 %

Sv: Råvarusammansättning i detta energifoder!

Hej!

Vad tycker ni om råvarusammansättningen

Inget fel på råvarusammansättningen. Positivt att det inte innehåller ogräs och ”kosmetika”. Om inte en häst orkar äta motsvarande näring från grovfodret och man inte vill köra med ren spannmål eller oljefodermedel så kan det väl passa. HH

Min starthäst travare äter ca 10 kg av mitt hösilage (ts 78%) med ganska mycket protein i, vill då inte ge så mycket protein till! Hon fick tidigare rapsolja och ganska stora mängder betfor, men hon började rata betforen till viss del och åt inte upp den på en gång och eftersom jag har kallstall så frös ju betforen + att hon blev tunn.

Nu får hon istället äta så mycket hösilage hon vill, 5 dl rapsolja och 2,8 kg Derby, det verkar hittills att fungera bra.

Inget fel på råvarusammansättningen. Positivt att det inte innehåller ogräs och ”kosmetika”. Om inte en häst orkar äta motsvarande näring från grovfodret och man inte vill köra med ren spannmål eller oljefodermedel så kan det väl passa. HH

Tack för ditt svar!

Vad jag förstår är stärkelsehalten ganska låg i detta foder, skulle det kunna passa till en korsförlamningshäst?

Ja det är en låg stärkelsehalt men i korsförlamningskosten ingår också restriktivitet med snabba socker. Det är ju inte stärkelsen i sig utan glukosen som stärkelsen bryts ner till som fastnar som glykogen i korsförlamningshästens muskler.

Melassen är 6 % det är inte så mkt. Men sen är det frågan om hur mkt socker som finns i 21% Betpressmassa och 11% Produkter och biprodukter från bearbetningen av Sockerbeta. Utan att veta det skulle jag inte vilja ge större mängder till häst med korsförlamningstendens. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet av Kvarnbyfoders Derby? Det är ett stärkelsereducerat foder som skall vara bra för hästar med magstörningar...
Svar
15
· Visningar
1 769
Senast: puppan2
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 317
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka