Råttköp och namn?

J

jesewania

Hejsan, jag undrar om man verkligen bara kan ha en råtta? Min kompis har nämligen bara en, men den ser lite ensam ut... Och här uppe i norrland hittar jag inte många seriösa uppfödare i närheten.
Ven du/ni om det finns ngn uppfödare(av tamråttor) nära boden eller luleå?

Och namn behöver ju småråttorna, vet du några bra råttnamn till både kille och tjej så svara bara på den här "tråden" ;)

Sv: Råttköp och namn?

Nej, Råttor ska inte vara ensamma då de är flockdjur.
Och enligt djurskyddslagen ska man ha två stycken, om jag inte minns fel.
Rätta mig någon i så fall.

Och det där med namn, det är jag usel på.
Har två honor med de sämsta namnen; Ulla-knulla-britt-fitt och Bettan. :p

Nej, råttor är flockdjur och vill leva tillsammans med andra råttor. Det finns visserligen individer som inte fungerar i grupp, men som regel ska man aldrig ha en ensam råtta!

Kolla på Svenska Råttsällskapets hemsida om det finns någon registrerad uppfödare nära dig. Eller sätt ut annonser, hör dig för bland olika råttmänniskor (jag blev t.ex. medlem på ett råttforum där jag fick kontakt med en tjej som hade bebisar till salu) o.s.v.

Namnförslag har jag inga. Jag gillar när det är personliga namn som passar råttan ifråga och kanske har en historia bakom. Annars kanske Gul_Zebra har något förslag, hennes råttor brukar ha kuliga namn. :D

Som tidigare sagts, de är flockdjur. Man har tom kommit fram till att de blir hjärnskadade ensamma iom bristen på tillräcklig hjärngympa (råttor kräver mycket hjärngympa, varav det mesta fås från andra flockmedlemmar).
Det där med "till både kille och tjej" får mig att undra dock, du ska väl inte ha hane och hona ihop? Kan inte annat än avråda isf, det blir en jäkla massa bebisar och väldigt slitsamt för honan... Två (eller fler) av samma kön ska det vara.

När det gäller namn låter jag oftast bli att tipsa för sånt är så tråkigt. Precis som aiquen brukar jag köra på personliga namn. Många av namnen mina har är det första namnet som har poppat upp i huvudet helt enkelt, vilket har resulterat i allt från Gudrun (hane), Penis och Kattmat till Gunde (hona), Börje och Anders, sen att man är kär i "fula" namn gör ju sitt till förstås :D

Känner inte till någon uppfödare men kolla bland de som finns söderut ändå. Det brukar inte vara omöjligt att ordna med transporthjälp, vilket även kan annonseras om på http://r8forum.kanske.net där jag även kan rekommendera dig att bli medlem iom allt kunnigt folk som sitter där :)

jag har haft råttor innan och alltid haft minst två. men den här råttan har levt ensam hela sitt liv.. kan man ändå para ihop honom med ngn?:confused:

glömde att skriva att jag fått hnm av min kompis o han mår mkt bättre nu när han kommer ut.

Är det en hane eller hona du har? Hur gamal är den och hur länge har den suttit ensam. Är det en hane över ett år kan det bli svårt att få ihop den med andra hanar, jag har inte hört någon som lyckats med det. Äldre honor kan gå, men det tar tid och energi. Är den lite yngre under halvåret eller så r det nog inga problem :)

Om det vore jag så skulle jag nog prova iaf. Är råttan ung så ingen tvekan, hade blivit köp direkt, och är den gammal så hade jag antalgigen letat efter nån annan med råttor som hen kan få hälsa på, så man ser på ett ungefär iaf hur han beter sig. Inte helt bulletproof, men kan ju ge en hint iaf :)

Vid närmare eftertanke så tror jag att jag vet någon i de trakterna som föder upp råttor, oregistrerad dock... Men jag är inte säker. Ska kolla om jag kan tänkas hitta henne, skickar ett pm isf :)

På den tiden jag hade råtta, fanns det ingen lag på min. 2 råttor, jag tror inte ens man visste att dom "ville" ha sällskap!

Jag hade 1 råtta, han var världens tamaste, han var i princip aldrig i sin bur, han tittade på tv, satt med vid köksbordet och låg o sov i min säng...
Jag är övertygad att han inte led av att vara ensam, då han fick så mycket stimulans av oss! och var med hela tiden.
Hela familjen älskade honom, han var mer som en hund än en råtta!

Han hette Sir Wilhelm, sen kom en till Bruno och dom kom bra överrens när min råtta tyckte att den lilla nya busade för mycket la han bara tassen över honom en stund så blev han lugn, det såg så himla gulligt ut...

Sen kom Olga, som fick ungar med Bruno, men dom sålde vi.

Nej förr i tiden var det ju tyvärr vanligare med att råttor satt själva tyvärr. Och jag är säker på att ägarna till dessa råttor gjorde sitt bästa för dem och älskade dem lika mycket som vi älskar våra råttor idag. MEN jag tycker ändå att det är dumt att sitta och göra reklam på forum om hur lycklig ens ensamråtta var. Glöm inte att det finns en LAG på att råttor minst skall ha en artfrände och den lagen finns där av en anledning. De SKALL inte vara själva då de har ett mycket bättre liv när de är fler hur mycket de än är ute ur buren. Råttor har helt enkelt behov som endast andra råttor kan fylla. Jag tycker det är beklagligt att det fortfarande säljs ensamråttor av oansvariga så kallade uppfödare och zoo-butiker

Jag kan då inte annat än instämma med Tant Gredelin här.

Med ett tillägg dock - en råtta kan SE lycklig ut när man är där, men hur glad var han när han var helt ensam? Flera råttor har ju varandra, men en ensam råtta har ingen.
Samtidigt här man så sjukt ofta det där med att de kommer fram och de leker och allt vad det är. Jag har sett det själv också, har haft några ensamråttor jag med. Men tittar man bara lite nogrannare, studerar råttan, så ser man att råttan inte bara vill komma ut och leka som en vanlig råtta, den är ofta i det närmaste helt desperat efter någon att umgås med. Då är det ju rätt självklart att råttan blir glad när den får komma ut och leka osv.

Samtidigt ser man tydligt en väldigt stor skillnad mellan ensamråttor och tamråttor. Råttor i flock brottas, putsar varandra, sover i hög och helt enkelt umgås med varandra - en ensamråtta kan inte göra något av de sakerna. En ensamråtta kan ju inte ens sköta sin hygien som den ska, eftersom den inte når till att putsa ordentligt i nacken. Vid normalt råttliv är det sånt brukar flocken hjälpas åt med.

Du vet, även djurhållningen utvecklas i takt som man lär sig mer. Att man haft mycket ensamråttor förut betyder inte att man prompt ska fortsätta med det, ffa inte när det är så pass tydliga skillnader i välmående och dessutom finns forskning som visar att ensamråttor blir hjärnskadade när de lever ensamma. Välkommen till 2000-talet liksom.

Men lilla vänner vad ni hetsar upp er!
Jag är övertygad att min råtta mådde bra, för han behövde aldrig vara ensam!
Men visst är det jättebra att det finns en lag som säger att man måste ha fler, då de flesta råttstackare jag sett i mitt liv spenderar nästan hela sina liv i burar...

Jag har nu poängterat att han var inte ensam, då han hade hela min familj!
Och även kanske ni såg om ni läste ordentligt att han fick en råttkompis på äldre dagar, vilket jag skrev för att påvisa att det kan gå bra att släppa ihop en äldre råtte med en ny!

Jag tycker inte man ska skriva så mycket innan man tänker, det finns många sk flockdjur som lever ensamma, utan hjärnskador... Tänk bara på alla hundar....
Det finns även många djur som inte passar att ha tillsammans med
andra!

Nu hade jag tänkt sjunka till en annan nivå, men struntar i det, för jag är vuxen!

varför skulle du sjunka till en annan nivå :confused: Har läst mitt inlägg en gång till och förstår inte var det är jag hetsar upp mig? Jag vill dock vara JÄTTE TYDLIG med att råttor skall sitta ihop med en artfrände så att ingen får för sig att det går bra att ha dem själva eftersom de läst på forum historier om folk som haft jättelyckliga ensamråttor.

Skall man ha djur skall man ge dem vad som är bäst för dem :bow:

Men jag tycker du lägger för mycket vikt vid vad som skrivs i ett forum! Jag skrev om min erfarenhet och det tycker jag inte att jag gjort fel i!
Det finns ju en lag nuförtiden att inte råttor får vara ensamma, så då har väl föhoppningsvis inte folk ensamma djur längre!

Men om du tror att någor skiter i lagen bara för att jag berättade om en råtta jag hade för 15 år sedan, när man tom trodde att råttor ville vara ensamma!!
Nu har ju som tur är det visat sig att inte så var fallet, och man vet mera om råttan idag.

Jag tog hand om min råtta på bästa sätt och det man trodde var ett bra råttliv för 15 år sedan!
Och det går ju inte att ta tillbaka, jag var tyvärr inte synsk!

Men jag tycker du lägger för mycket vikt vid vad som skrivs i ett forum! Jag skrev om min erfarenhet och det tycker jag inte att jag gjort fel i!
Det finns ju en lag nuförtiden att inte råttor får vara ensamma, så då har väl föhoppningsvis inte folk ensamma djur längre!

Men om du tror att någor skiter i lagen bara för att jag berättade om en råtta jag hade för 15 år sedan, när man tom trodde att råttor ville vara ensamma!!
Nu har ju som tur är det visat sig att inte så var fallet, och man vet mera om råttan idag.

Jag tog hand om min råtta på bästa sätt och det man trodde var ett bra råttliv för 15 år sedan!
Och det går ju inte att ta tillbaka, jag var tyvärr inte synsk!

Du missförstår min avsikt lite grand, om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag skrev så här
Och jag är säker på att ägarna till dessa råttor gjorde sitt bästa för dem och älskade dem lika mycket som vi älskar våra råttor idag.

Jag är mycket väl medveten om att många vldigt duktiga råttägare som bryr sig otroligt mycket om sina djur hade ensamdjur för många år sedan, jag känner flera ;) Så det är inte min mening att låta anklagande.

Det är dock så att det är väldigt vanligt att folk vill ha endast en råtta, och det är också vanligt att zoo-butiker säljer ensamma och säger att det går bra att de är själva. Och människor är sådana att de gärna hör och minns saker så som de vill att det skall vara, så därför är det väldigt viktigt att alltid vara tydlig med att de måste vara minst två. Annars är det lätt att någon minns att de visst läst på internet om folk som berättat att de ägt väldigt glada råttor som varit ensamma. Jag förstår i ärlighetens namn inte varför du är så upprörd?

Jag är absolut inte upprörd, jag tycker snarare att det är du som är upprörd!
Jag är en djurvän och värnar om alla levande varelser, men det är inte världsvälten vi talar om, utan ett litet inlägg om en glad ensamråtta, som tydligen inte var glad utan bara helt enkelt hjärnskadad.
Tycker att det finns viktigare saker att engagera sig i, även om man ska sträva mot att alla djur ska trivas och må bra, så fungerar tyvärr inte verkligheten så!
Så jag tror inte att mitt inlägg om min stackars hjärnskadade råtta kommer att skapa en våg av ensamråttor som sitter och lider sig igenom sina liv.
Jag ska inte ge mer liv i den här debatten nu, känns lite löjligt.
Så jag tackar för mig!

Ta hand om era små råttor och glöm inte DOM SKA INTE LEVA ENSAMMA! (om någon tyckte mitt inlägg uppmanade till ensamråttor)

tack för att ni svarar och som alla sagt så finns det ju en lag, o den ska man följa, så jag ska prova med att vänja honom vid en till råtta. (köpa en till!) jag tycker inte att han ska sitta där och vara ensam när jag är i skolan och sover! men hon jag fick råttan av visste inte ngt alls om råttor och hon köpte honom för att jag hade råttor. men hon var t.o.m. rädd för den.. men som sagt, jag ska pröva ge honom en vän!! : )

Okej, råttor är flockdjur, men dom kan klara sej själva. :smirk:

De kan klara sig ja, men livskvalitén då? Spelar inte det någon roll?
Eller skulle du må bra om du skiljdes från alla andra människor och enbart fick träffa jättestora typer som du inte ens kan kommunicera med?

*KL*

Får hem en råtta på ca ett halvår imorgon, då han inte kunde stanna hos förra ägaren pga de andra råttorna var väldigt elaka mot honom, bet honom och han fick inte äta mm

Om man skall skaffa sällskap till honom vad är i så fall bäst?
En yngre hane eller en äldre?

Eller är det bättre han fortsätter vara ensam?

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Relationer Jag ska försöka göra historien så kort som möjlig. Det är såhär va. Jag har, efter ett flertal dåliga och olyckliga förhållanden...
2
Svar
29
· Visningar
3 770
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Nya herrn är en 6 månaders riesenvalp. Heter i stamtavlan Kari, ett namn jag inte gillar varken med finsklingande uttal (som det 'ska'...
2
Svar
28
· Visningar
2 673
Senast: Kim+pudel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve