Råttköp och namn?

Sv: Råttköp och namn?

Vad bra, får kika runt lite, kanske är bäst att låta nr 1 komma i iordning här först?

Ev ser han lite dåligt så jag vill se hur det är med det först.

Det spelar nog ingen större roll, de är så pass anpassningsbara ändå så. Däremot beror det ju på om han är helt frisk, är ju inte så smidigt att få en ny burkompis när man är sjuk :D

Synen lär nog inte vara några problem även om han ser dåligt. De ser så pass dåligt ändå så de förlitar sig mer på hörsel, lukt och känsel.

Enligt djurskyddslagen skall man ha minst två av honor och/eller ungdjur som inte kommit in i könsmognaden ännu.
Hannar som är okastrerade och könsmogna rekommenderas att INTE hållas tillsammans.
Dessutom säger lagen att du visst kan ha en ensam om man ger den tillräckligt med social kontakt som den har behov av från en människa.
Vem som reglerar hur mycket/lite som är lagom säger lagen inget om.
Lagen är med andra ord KASS och TANDLÖS.
Sunt förnuft och kunskap säger att en råtta har ett stort behov av social kontakt och stimulans. Två råttor kostar inte mycket mer än en, tar inte mer tid än en och helt ärligt luktar inte mer än en så länge som man städar som man skall. Inte heller tar två råttor mer plats än en då buren bör vara lika stor oavsätt en eller två.
Alltså jag ser inte varför man absolut bara skall ha en mer än att man är för snål för att köpa en till. Har man inte råd att köpa ett ändå såpass billigt djur som råtta bör man inte ha djur alls. Möjligen dammråttor (sådana har jag uppfödning av. Någon som vill ha :angel: )

jag håller med dig helt och hållet om lagen, men denna råtta jag har nu, han är gammal, skulle gissa på 2½ år just nu, så jag vet inte om det är någon idé just nu, jag menar.. då blir ju den andra råttan ensam sen när han dör..? och min kompis/granne som köpte honom av en privatperson, visste inte något alls om råttor! (hetsköp?) dumt av henne, men jag tar dagligen ut råttan och låter han springa fritt i ca. 2 timmar, ena timmen springer han mest, andra vill han bara vila & kela :) han är urgullig och "verkar" inte ledsen över att inte ha någon burkompis, och eftersom han aldrig träffat en annan råtta TROR man inte att de lider av det.. av mig får han då daglig motion och socialkontakt, han busar även omkring med våran valp, mycket livlig för sin ålder tycker jag ;) men, som sagt, lagen kan knappt vara sämre än den är nu, och de som stiftar lagarna, borde tänka över djurhållning!

Under dom omständigheterna hade jag heller inte köpt någon ny råtta om jag skall vara ärlig speciellt inte om jag inte skall ha fler efteråt.
Han har trots allt nått en hedersvärd ålder redan och har han levt hela sitt liv utan kompis såpass länge utan att visa symtom på att han mår dåligt av det så bör han inte ha problem med det resten heller.
Djur som mår dåligt av ensamhet utvecklar symtom speciellt om dom är intelligenta också. Han hade kanske mått ännu bättre och haft ännu rikare liv med en brukompis från början men det betyder inte automatiskt att han har haft/har ett dåligt liv utan.

Jag kan ingenting om råttor.Så jag kan inte svara på det.
Men jag kan ge förslag på namn.
Tjejnamn:Norpan,Arielle,Misty,Holly,Shelly och Trixie.
Killnamn:Hanoman,Apollo,Milton,Moses,Dumle och Baloo.
Hoppas du gillar dom!:)

Kraams!:D

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Relationer Jag ska försöka göra historien så kort som möjlig. Det är såhär va. Jag har, efter ett flertal dåliga och olyckliga förhållanden...
2
Svar
29
· Visningar
3 770
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Nya herrn är en 6 månaders riesenvalp. Heter i stamtavlan Kari, ett namn jag inte gillar varken med finsklingande uttal (som det 'ska'...
2
Svar
28
· Visningar
2 673
Senast: Kim+pudel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve