Rättigheter.

doglover

Trådstartare
Har mor och farföräldrar några rättigheter om sitt/sina barnbarn?

Kan ex en farförälder dra in en i rätten om h*n inte får ha sitt barnbarn när h*n vill?

Har någon en länk om detta?

Sv: Rättigheter.

Nej, far och morföräldrar har ingen laglig rätt till sina barnbarn.
Däremot kan dom ansöka om umgänge via familjerätten,
tror jag att det var.

Det var iaf det svaret vi fick ang barnens farmor.

Det kanske var så förr i tiden?

H*n gafflar om att h*n minsann har rätigheter, bla bla bla, dra in mig i länsrätten...

Jag vill bara ha lite mer kött på benen så jag vet vad jag pratar om, det gör uppenbarligen inte h*n.

Jag har inga konkreta svar att ge dig men alla kan gå till rätten med en advokat. Men jag tvivlar starkt på att dom skulle låta det gå vidare eftersom det är enbart en farförälder. Det är tillräcligt svårt att få igenom som vanlig förälder i rätten.

En tjejkompis till mig blev dragen in i tingsrätten av dotters pappa som ville ha ensam vårdnad ,det kom fram senare att det var farmor som ville att sonen skulle ha ensam vårdnad så hon kunde träffa sitt barnbarn mer. Tjejkompisen fick egen vårdnad pga en rad massa saker.

Jag vill absolut inte ta ifrån min son hans umgänge ifrån någon. Det har jag verkligen inte planerat.

Men, jag vill inte heller att någon ska komma och säga "jag ska ha din son nu, det är min rättighet".

Kan berätta lite mer över PM.

Men, jag vill inte heller att någon ska komma och säga "jag ska ha din son nu, det är min rättighet".

Den enda som har lika mycket rätt till er son är hans pappa, ingen annan.
Tror vi sitter i snarlika situationer, så pma gärna om du vill.. har för mig att vi har pratats vid innan ??

Det finns en paragraf i föräldrabalken som säger att barn har rätt till umgänget med för det viktiga personer. I detta kan far- och morföräldrar räknas in.

Sedan några år har familjerätten möjlighet att driva ärenden i rätten åt far- eller morföräldrar som inte får träffa sina barnbarn. Jag kan inte detaljerna om det för jag har aldrig haft den typen av ärende. En kollega hade ett sånt ärende men det gick aldrig så långt som till rätten.

Jag säger absolut inte att mor och farföräldrar inte får träffa Loke, verkligen inte, men jag stretar emot det uttalandet: jag har laglig rätt att träffa honom när jag vill. För det stämmer väl inte? Har läst igenom länken jag fick och där står det att rätten får besluta om det, inte att h*n har rätt att få göra det precis när h*n vill.

Det är vi som är föräldrarna, inte mor och farföräldrarna.

Varför skulle det inte gå bra för Loke att få träffa h*n, när Loke är hos sin pappa 3 dagar i veckan? H*n och pappan har inte jättelångt till varandra eller till mig. Jag bor bara 3,7 km ifrån. Har ju t.o.m en egen p-plats ju. Bara att hälsa på eller hur?

Jag ser inte prolemet? Dem verkar tro att ja ska röva bort Loke från hans släktingar/familj.

Ta några djupa andetag, låt dom hållas en stund.
Vill dom bråka så låt dom göra det.
Du har ju ditt på det torra eftersom du inte nekar någon umgänge
utan bara har lite åsikter kring när och var! :laugh:

Vi gjorde så att vi bemötte bara anmälningarna och förtalet,
så dog dom ut av sig själva sen när fam.rätt och tingsrätt
insåg hur allt låg till.

Ja, vill bara få dem att fatta att ja inte försöker ta Loke ifrån dem. För det gör jag inte.

Du kan nog vara helt lugn, skulle jag tro.

Dessutom är det nog så att det är sin egen son de ska bråka med eftersom det är pga hans snedsteg du flyttar därifrån.... :idea: Så det är ju KNAPPAST så att du tar sonen och gömmer honom för omgivningen för att jävlas.

Har inte gjort nåt för att jävlas, men det har dem gjort däremot.

Jag kan vara en riktig bitch, jag tänker inte låta mig trampas på.:cool:

Jag har iallafall skickat information till pappan om vad familjerätten sysslar med och telefonnummer dit om han nu vill ta det vidare.

Sedan har jag lagt fram mina förslag, vilket var att han har sonen 3 dar i veckan så som det är bestämt + att all övrig släkt har fri tillgång till att komma och besöka när jag har sonen om de så vill. Det är ju bara att ringa och berätta vad dem vill.
Jag kommer ju bara bo ett par ynkliga km ifrån alla släktingar och de flesta släktingarna har ju bil och jag har en p-plats, så brist på parkering kan inte skyllas på.

Dem får väldigt gärna komma när dem vill, det har jag inget emot. Kan till och med tänka mig att gå ut på en promenad om de så vill umgås med honom själva. Det skrev jag även till honom. Nu finns de förlagen skriftligt. Han behöver bara godkänna. Även tillägga om han vill.

Återstår bara att se vad han svarar på det.

Skrev även att jag tänker enbart på Lokes bästa, jag vill inte bråka. Jag skiter i det, jag vill bara ha ett liv.

Så som jag tolkar texten jag länkade till ovan så gäller det där det finns en väl etablerad relation. Säg tex att en 7-åring delvis har bott hos farfar under längre perioder men att modern får ensam vårdnad och vägrar låta farfar träffa barnet, då kan man med hänsyn till barnets bästa gå vidare med detta till domstol. Det ska alltså finnas en relation som barnet lider av att förlora. Att far- och morföräldrar lider är inte ett argument så gäller det en bebis som av naturliga skäl inte påverkas av att inte få träffa släkten så dras det inte inför domstol av hänsyn till att barn inte ska behöva utsättas för rättsliga prövningar i onödan.

Jag har inte kollat in din länk (jag har ju ändå semester;)) men jag har läst förarbetena till lagen och uppfattade det då också så som du skriver. Vi får väl hoppas på det!
En annan tanke med den är att barn som varit familjehemsplacerade och sedan flyttat tillbaka till en biologisk förälder ska ha rätt till kontakt med familjehemsföräldrarna eller om ett barn levt med någon som det trott varit en biologisk förälder men sen visat sig inte vara det.

Jag ser inte prolemet? Dem verkar tro att ja ska röva bort Loke från hans släktingar/familj.

Men föreslå ett datum för umgänge, ge dem något som kanske dämpar deras rädsla! Det finns studier på att mor- och farföräldrar som inte får träffa sina barnbarn dör i förtid, det kan vara oerhört traumatiskt och stressande.

Visa att du vill att de ska ha en relation så kanske det lugnar sig. Att blanda in lag och rätt spär på konflikten.

En annan tanke med den är att barn som varit familjehemsplacerade och sedan flyttat tillbaka till en biologisk förälder ska ha rätt till kontakt med familjehemsföräldrarna...

Stör lite i ledigheten med en vidarefråga...:D
Just detta stycke finns det skrivet svart på vitt någonstanns? Detta tillämpas enligt min erfarenhet ytterst sällan. Det borde vara en rättighet för barnet att så behålla den kontakten men jag hör ofta att soc inte anser det lämpligt eller att föräldrarna absolut inte vill ha något med familjehemsföräldrarna att göra (vilket kan vara förståligt om det varit en konfliktfylld placering).

En undran bara...

Jag har för mig att det tas upp som exempel i förarbetena till lagen, men jag är inte säker. Har fått lära mig att det var ursprungstanken med paragrafen men det var ett tag sen jag pluggade så jag kan minnas fel.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
1 087
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
442
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka