rättigheter som hingsthållare..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 525

cala

Trådstartare
Har Hingsthållaren några rättigheter/ skyldigheter mot stoägaren ???
När mitt sto är betäckt och jag betalt allt som ska betalas då. Kan då hingstägaren lägga sig i hur jag vill sköta mitt sto?

Sv: rättigheter som hingsthållare..

Nej. Däremot kan denne såklart ge råd om vad som är ett lämpligt sätt att sköta det dräktiga stoet. Det ligger ju även i hingstägarens intresse att det blir ett levande föl som kommer ut.

Klart hingstägaren kan lägga sej i. Frågan är väl mer om du låter hingstägren lägga sej i.

Alla människor kan komma med råd om de vill, men man får ju själv se till att man tar hand om sida hästar på ett vis som man själv trivs med.

Lägga sig kan ju alla men hingstägaren har inte så mycket att säga till om ifall det inte står något om det i ett ev.avtal.

Hingsten jag använde till mitt sto har föl- och färggaranti (homozygot tobiano) och det enda dom hade önskemål om var att stoet inte skulle gå tillsammans, eller i närheten av, någon hingst eller valack. Jag hade inte problem att följa det;)

Varför vill de inte att hon ska gå med en valack? Jag kan förstå infektionsrisken med en betäckningsvillig valack vid brunst men annars borde det inte vara ett problem? Anledningen att jag frågar är att stoet jag lånar magen på ska släppas ihop med en valack efter konstaterad dräktighet på 45 dagar (ska kollas på fredag). Stoets vanliga hagkompis (sto) har hastigt och lustigt flyttat och eftersom det varit problem med ostabilitet i vår andra stoflock är hon inte välkommen dit så alternativet är att gå själv vilket jag tycker är en usel lösning. De går nu i hagen bredvid varandra och det verkar fungera bra.

Senast ändrad:

ett sto som lärt sig hur man kan använda pojkar kan få den mest avslagna vallack att gå med på betäckning. Har lärt mig den hårda vägen, inga vallacker ihop med sto.

Men varför skulle ett dräktig sto vara intresserad av att bli betäckt?:confused:

Min äldsta fölmärr (24 bast-14 föl) Både låter sig betäckas när hon är brunstig samt betäcker andra ston *crasy*
Varför? I dont know....

Fast i närheten av? Att det inte skall gå ihop det är jag med på men i närheten av är typ närliggande hage det är ju lite klurigare.

Lägga sig kan ju alla men hingstägaren har inte så mycket att säga till om ifall det inte står något om det i ett ev.avtal.

Hingsten jag använde till mitt sto har föl- och färggaranti (homozygot tobiano) och det enda dom hade önskemål om var att stoet inte skulle gå tillsammans, eller i närheten av, någon hingst eller valack. Jag hade inte problem att följa det;)

Förstår inte riktigt vad färg har med saken att göra?Om man har nån typ av färggaranti ,är det ju inte värre än att den som äger fölet tar ett DNA test om det skulle födas ett enfärgat föl (om nu hingstägaren misstror stoägaren om faderskapet).

Det är inte helt ovanligt att dräktiga ston brunstar

Jag tycker med att det låter konstigt. Vilken hingst har du betäckt med? HBL?*nyfiken*

Min äldsta fölmärr (24 bast-14 föl) Både låter sig betäckas när hon är brunstig samt betäcker andra ston *crasy*
Varför? I dont know....

Jo men det köper jag, det är klart att infektionsrisk finns när de brunstar men jag har aldrig varit med om att ett dräktigt sto brunstat (såvida hon inte resorberat) cilket torde göra risken minimal.

mitt sto brunstar alltid när hon är dräktig, men brunsterna blir inte så markanta, men hon ställer villigt upp sig för hingstar, dock inte valacker.

Till TS.
Det verkar väldigt konstigt att hingsthållaren ska kunna ha något att säga till om. De kan ju tycka saker, men de kan inte bestämma något över ditt sto.

Det var nyheter för mig! Har nämligen aldrig sett det såvida inte stoet resorberat.

Mitt sto brunstade under de första månaderna när hon var dräktig och det kom då ut en fullt frisk fölis så jag har lärt mig att de kan brunsta med fullt friskt föl i magen och har hört fler fast det är ju vanligast att de ej gör det.

Varför vill de inte att hon ska gå med en valack? Jag kan förstå infektionsrisken med en betäckningsvillig valack vid brunst men annars borde det inte vara ett problem? Anledningen att jag frågar är att stoet jag lånar magen på ska släppas ihop med en valack efter konstaterad dräktighet på 45 dagar (ska kollas på fredag). Stoets vanliga hagkompis (sto) har hastigt och lustigt flyttat och eftersom det varit problem med ostabilitet i vår andra stoflock är hon inte välkommen dit så alternativet är att gå själv vilket jag tycker är en usel lösning. De går nu i hagen bredvid varandra och det verkar fungera bra.
Djurjouren gav ett svar;). Hingstägarens erfarenhet var att alltför många ston släppte det befruktade ägget om de gick med valacker. Om det är nåt som stämmer eller ej kan jag inte orda om eftersom jag själv haft nybetäckt sto med mycket maskulin valack och hon gick hela dräktigheten genom utan problem. Nu var det bara ett önskemål från hingstägaren och jag hade inga problem med den saken.

Förstår inte riktigt vad färg har med saken att göra?Om man har nån typ av färggaranti ,är det ju inte värre än att den som äger fölet tar ett DNA test om det skulle födas ett enfärgat föl (om nu hingstägaren misstror stoägaren om faderskapet).

Ber om ursäkt...just färggarantin flög med av bara farten. Om du inte förstod att det var fölgarantin det gällde förtydligar jag mig nu...eftersom dom lämnar fölgaranti hade dom önskemål om att stoet inte skulle gå med en valack:smirk:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 051
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka