Rättigheter som extraanställd

Jag bad inte om en lösning, jag ville ha lite input utifrån, se om det är vanligt att det funkar på det här sättet eller ej. Avtalet är inte konstigt, det är precis i sin ordning, men verkligheten ser annorlunda ut än vad både det muntliga och skriftliga avtalet har varit. Sen är inte alltid facket det bästa alternativet och bara för stt facket säger att jag har rätt betyder inte heller att jag kommer få igenom det. I alla fall inte utan en långdragen process, Jag vill inte bråka med stället jag jobbar på, kommer vi inte överens så kommer jag inte jobba kvar.
Och jag måste säga, jag var med i Handels i många år och inte en enda gång lyfte de ett finger för att hjälpa mig med alla de gråzon (och ibland olagliga) saker som företaget jag jobbade för pysslade med. Jag fick bara höra "vill du verkligen bråka om det här? Finns det inte viktigare saker? Om du inte är nöjd kanske du skulle byta jobb istället" Så att vara med i ett fack är inte alls alltid lösningen när man får problem och just Handels är rätt tandlösa, egen erfarenhet och många kollegors inom branschen.
Jag är så jäkla glad att jag bytte....

Och jag måste säga, jag var med i Handels i många år och inte en enda gång lyfte de ett finger för att hjälpa mig med alla de gråzon (och ibland olagliga) saker som företaget jag jobbade för pysslade med. Jag fick bara höra "vill du verkligen bråka om det här? Finns det inte viktigare saker? Om du inte är nöjd kanske du skulle byta jobb istället" Så att vara med i ett fack är inte alls alltid lösningen när man får problem och just Handels är rätt tandlösa, egen erfarenhet och många kollegors inom branschen.
Jag är så jäkla glad att jag bytte....
Min erfarenhet också. Antingen gör de ingenting eller så blir det någon lång process som mest tär på mig och kanske får jag rätt, men frågan är ju då om man verkligen vill jobba kvar där.

Jag kapar tråden lite grann och hoppas att det är okej.

Jag jobbar sedan 1 1/2 månad tillbaka som s.k. behovsanställd på ett företag, vilket innebär att jag har rätt att tacka nej till pass som de ringer om. När jag jobbar där i någon vecka så frågade chefen hur jag kunde jobba vecka 21-26, och lade mig sedan på schema under dessa veckorna efter mitt besked. Samma tider och dagar alla veckorna. Helt okej, eftersom jag tackade ja. Men idag när jag kollar mitt schema på appen så sträcker sig inte detta schema till den 2/7 som vi sade, utan jag är schemalagd ända fram till 3/9, vilket jag INTE har tackat ja till! Det har inte heller kommit något meddelande som bekräftar att det nya schemat är ute, så jag vet inte hur länge det har sett ut såhär eftersom det inte har funnits en anledning för mig att kolla längre än fram till vecka 26. Finns det någon möjlighet för mig att tacka nej till några av de här passen nu, eftersom jag faktiskt aldrig sade att jag var okej att jobba dessa dagar hela sommaren, utan endast v. 21-26?

Förlåt om jag är luddig, men jag är lite upprörd över situationen.

Handels nästan dubblade min lön när de krävde riktiga avtal med koncernen bakom 7-11. Väl investerad avgift.

Man har som arbetstagare enorm nytta av facket - oavsett om man är medlem eller inte. Fast är man inte medlem åker man snålskjuts på det som är resultatet av fackens arbete och när det gäller vissa saker står man sämre rustad, till exempel när man söker stöd och juridisk rådgivning i arbetsrättsliga frågor som i denna tråd.

Samtidigt är jag mycket kritisk till den makt facket har skapat sig inom vissa branscher i Sverige. Det är en balansgång som är svår men ofta med blockader och krav om kollektivavtal går facken för långt.

/Medlem i facket, eftersom det stärker professionen

Jag jobbar sedan 1 1/2 månad tillbaka som s.k. behovsanställd på ett företag, vilket innebär att jag har rätt att tacka nej till pass som de ringer om. När jag jobbar där i någon vecka så frågade chefen hur jag kunde jobba vecka 21-26, och lade mig sedan på schema under dessa veckorna efter mitt besked. Samma tider och dagar alla veckorna. Helt okej, eftersom jag tackade ja. Men idag när jag kollar mitt schema på appen så sträcker sig inte detta schema till den 2/7 som vi sade, utan jag är schemalagd ända fram till 3/9, vilket jag INTE har tackat ja till! Det har inte heller kommit något meddelande som bekräftar att det nya schemat är ute, så jag vet inte hur länge det har sett ut såhär eftersom det inte har funnits en anledning för mig att kolla längre än fram till vecka 26. Finns det någon möjlighet för mig att tacka nej till några av de här passen nu, eftersom jag faktiskt aldrig sade att jag var okej att jobba dessa dagar hela sommaren, utan endast v. 21-26?

Det kan inte vara så att de lagt in dig på en återkommande schemarad i sitt datorprogram och då har programmet lagt till tom den 3/9 automatiskt? Eftersom du jobbar samma tider varje vecka?
Då kanske chefen är fullt medveten om att du bara finns tom vecka 26 och att schemat bara existerar i datorn efter vecka 26.

Det kan inte vara så att de lagt in dig på en återkommande schemarad i sitt datorprogram och då har programmet lagt till tom den 3/9 automatiskt? Eftersom du jobbar samma tider varje vecka?
Då kanske chefen är fullt medveten om att du bara finns tom vecka 26 och att schemat bara existerar i datorn efter vecka 26.
Så kanske det är. Jag är ju dock tillsvidareanställd, så själva anställningen tar ju inte slut vecka 26.

Alltså enligt avtalet så är det en extraanställning, typ behovsanställning. Den är tills vidare, men jag har inga bestämda antal timmar som arbetsgivaren måste ge mig eller som jag egentligen måste jobba. Jag har en sån anställning som man brukar ha när man blir inringd sas. Jag har tidigare varit anställd på visstidsanställning och då på timme, men då har det varit förutbestämt att det är 40h per vecka eller varit inringningsextra och då har man blivit tillfrågad om man kan jobba ett visst pass eller en annan variant har varit att man lämnat vilka dagar man kan jobba eller inte jobba varje månad och ett schema görs efter deras behov och de dagar jag kan. Nu har jag nog hamnat i något mellanläge där jag förväntas ställa upp som en fast anställd, men utan några förmåner.
Min uppfattning är att arbetsgivaren verkar blanda hej vilt som det passar de.
Dvs om du har någon sorts anställning vid behov utan garanterade timmar är min uppfattning att då ska det vara när det passar dig och arbetsgivaren. Dvs om arbetsgivaren inte garanterar timmar så kan du inte heller garantera att du kan ställa upp. Om de inte garanterar timmar så gör du inte det heller.

För arbetsgivaren är ju detta jättebra. De har inget ansvar och behöver inte ge dig timmar men när det behövs så jobbar du.
Hur du ska göra beror ju på vad du känner för. Själv hade jag försökt söka mig vidare. Sen hade jag säkert ändå försökt upplysa de om hur det ligger till men jag hade nog inte tyckt det varit värt att stanna kvar där och ta den fajten.

Nu kom jag att tänka på när jag pluggade och jobbade på ett bemanningsföretag. Det var "vid behov och inga garanterade timmar".
Ibland fanns inget jobb på länge och vissa perioder fanns mkt. Det jobbiga var då att bemanningsföretaget ville förstås att vi skulle kunna hoppa in och jobba mkt när det behövdes. Och när det ibland var en månad utan jobb så accepterade vi ju det.
Kundföretaget som vi gjorde jobbet på hade inga problem att acceptera ett nej. Men bemanningsföretaget ville ju förstås tjäna pengar så de ville att vi skulle jobba när det fanns möjlighet. Och problemet blev att bemanningsföretaget tryckte på väldigt hårt tex ringde mig flera gånger om dagen trots att jag sagt nej och låg hemma och var sjuk. Vi insåg sen att bemanningsföretaget hade lovat för mkt till kundföretaget dvs att vi skulle kunna jobba när som helst och det verkade som det blev jobbigt när de inte kunde leverera.

Så har man en sådan anställning gäller det att det är vettig arbetsgivare inblandad och att det finns en respekt för ett nej.

Nu kom jag att tänka på när jag pluggade och jobbade på ett bemanningsföretag. Det var "vid behov och inga garanterade timmar".
Ibland fanns inget jobb på länge och vissa perioder fanns mkt. Det jobbiga var då att bemanningsföretaget ville förstås att vi skulle kunna hoppa in och jobba mkt när det behövdes. Och när det ibland var en månad utan jobb så accepterade vi ju det.
Kundföretaget som vi gjorde jobbet på hade inga problem att acceptera ett nej. Men bemanningsföretaget ville ju förstås tjäna pengar så de ville att vi skulle jobba när det fanns möjlighet. Och problemet blev att bemanningsföretaget tryckte på väldigt hårt tex ringde mig flera gånger om dagen trots att jag sagt nej och låg hemma och var sjuk. Vi insåg sen att bemanningsföretaget hade lovat för mkt till kundföretaget dvs att vi skulle kunna jobba när som helst och det verkade som det blev jobbigt när de inte kunde leverera.

Så har man en sådan anställning gäller det att det är vettig arbetsgivare inblandad och att det finns en respekt för ett nej.
Va sjukt! Bra ändå att arbetsgivaren satt i skiten, men trist att de inte respektera ett nej.

Jag ska prata med mitt jobb nästa vecka om mitt avtal. Vi har gjort schema för sommaren (som jag godkänt) och därefter vill jag antingen ha fast eller så söker jag mig vidare.

Prata med chefen och se hur de de tänkt sig och varför du är inlagd på dagar du inte tackat ja till. "Tvingar" de dig att jobba skulle jag säga upp mig. Vad har du för uppsägningstid?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 230
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 822
Senast: malumbub
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Squie
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 210
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31