Rättigheter som extraanställd

starcraft

Trådstartare
Bakgrund: jag har ett jobb som extraanställd. Jag sökte om en deltidstjänst, men det ville de inte erbjuda. Heltid eller extra. Jag tog extra. Jag har under de första månaderna jobbat på ett heltidsschema. I samband med ett schemabyte frågade jag om jag kunde få en fast tjänst på 75% då behovet finns. De skulle kolla upp det och sen blev det tyst. Jag ligger numera på ett rullande schema på 75%, men ingen fast tjänst - så avtalet säger fortfarande extraanställd.

Nu till frågan: i samband med semesteransökningarna så sökte jag ledigt över midsommarhelgen för att jag ska resa bort. Det var det enda jag sökt för sommaren och sa sen att jag vill vara ledig två v till, men tar de veckor som blir över, spelar ingen roll för mig. Sent omsider, idag får jag meddelande om att alla andra har bokat in sig på resor (ingen förutom jag har fortfarande sökt semester, de andra är heltidsanställda, misstänker på provanställning dock om det har någon betydelse) på midsommarhelgen - så jag åker på svarte Petter och måste avboka mitt. Men i min värld är jag ju bara extraanställd så egentligen borde jag kunna säga att jag inte kan jobba och att chefen då får beordra in någon av de andra? Eller?

Till saken hör att jag sa att jag kan ta alla helger som folk vill bli av med på sommaren (det är ett par stycken) om jag får vara ledig på midsommar. Så som det ser ut nu så blev jag med 4 av 5 helger och får inget för det sas eftersom jag ändå måste jobba midsommar. Känner mig redigt lack att man ställer upp, men inte får något tillbaka. Nu kommer jag jobba midsommar, men vill veta vad jag egentligen har rätt till så jag då kan trycka på att dels slippa hoppa in och jobba övriga helger extra samt trycka extra på att de uppenbarligen behöver mig så typ gör mig till fast anställd eller så jobbar jag bara de pass jag vill som den extraanställda jag är. Eller vad har jag egentligen rätt till?

Jobb finns det gott om i min bransch. Jag har två andra jobb parallellt med detta där jag kan få fler timmar om jag vill, så av den anledningen behöver jag inte hålla mig på god fot med dem, mer än att jag verkligen trivts bra med arbetet och gärna hade fortsatt där, men inte till vilket pris som helst.

Är du behovsanställd kan du tacka nej till erbjudna arbetspass efter eget gottfinnande. OM du har accepterat pass har du däremot arbetsplikt.

Att kräva att de skapar en tjänst för dig kan dock vara marigare. Har de erbjudit dig en heltidstjänst du tackat nej till känns det inte som ett alternativ att kräva en deltidstjänst enligt din egen specifikation.

Delen att du dealat dåligt med dina kollegor tycker jag inte har med arbetsgivaren att göra, det är ju mellan dig och kollegorna. Men uppfylls kraven för veckovila om du jobbar så mycket helg?

Är du behovsanställd kan du tacka nej till erbjudna arbetspass efter eget gottfinnande. OM du har accepterat pass har du däremot arbetsplikt.

Att kräva att de skapar en tjänst för dig kan dock vara marigare. Har de erbjudit dig en heltidstjänst du tackat nej till känns det inte som ett alternativ att kräva en deltidstjänst enligt din egen specifikation.

Delen att du dealat dåligt med dina kollegor tycker jag inte har med arbetsgivaren att göra, det är ju mellan dig och kollegorna. Men uppfylls kraven för veckovila om du jobbar så mycket helg?
Veckovila uppfylls nog de flesta veckor, men inte alla. Men självklart har inte vår deal med arbetsgivaren att göra utan där handlar det mer om att mina kollegor inte uppfyller sin del så då vill inte jag uppfylla min del. Eftersom vi anställda i vårt fall, lite underligt nog, ska göra vårt egna semesterschema så ville jag gärna veta vad jag har rätt till. Jag har insett att det är svårt att få till den tjänst jag önskar. Om det gör någon skillnad så saknas det anställda, så jag fyller idag egentligen en tjänst som borde varit tillsatt av en heltidare, men som de inte lyckats anställa någon till.

Och jag har egentligen aldrig accepterat att jobba midsommar förren nu när de meddelar att det inte finns någon annan som kan jobba.

Fast det var inte det jag frågade om. Jag frågade om vad jag som extraanställd har rätt till.

Menar du timanställd på schema eller bokar du in egna pass?
Heltid, deltid och timanställd finns, vad betyder extra?

När jag pluggade låg jag enbart på timmar och kunde få "vik" typ en månad eller längre för någon men även där kunde jag välja bort dagar och pussla om så att det skulle passa mig.

Hua för att behöva avboka så, säg bara att du helt enkelt inte kan och att någon fastanställd får ta det?

Fast det var inte det jag frågade om. Jag frågade om vad jag som extraanställd har rätt till.
Visst det är surt, Ingen gör uppenbarligen som du vill.

Jag har en annan reflektion. Det är lättare att styra över vad folk säger till en om en betalar för det. Bli medlem i facket, de är experter på arbetstidsregler, sök hjälp där.

Facket vet vad som gäller på din arbetsplats.

Har man redan tackat ja är det antagligen en sak och man får stå sitt kast.

Men jag tycker det låter märkligt att extrapersonal (hos oss heter det extra vid behov eller liknande, dvs enstaka timmar) går på (får gå på)schema öht. Då borde du ha en annan anställningsform? Du låter inte som en extrapersonal faktiskt..
Som extrapersonal är det väl egentligen inga åtaganden från något håll utan det är enstaka pass som tillfrågas som man tackar ja eller nej till sas.

Vad säger facket egentligen? Du borde kunna ring dit och höra dej för även om du inte skulle vara medlem. De borde veta vad som gäller här.

Menar du timanställd på schema eller bokar du in egna pass?
Heltid, deltid och timanställd finns, vad betyder extra?

När jag pluggade låg jag enbart på timmar och kunde få "vik" typ en månad eller längre för någon men även där kunde jag välja bort dagar och pussla om så att det skulle passa mig.

Hua för att behöva avboka så, säg bara att du helt enkelt inte kan och att någon fastanställd får ta det?
Alltså enligt avtalet så är det en extraanställning, typ behovsanställning. Den är tills vidare, men jag har inga bestämda antal timmar som arbetsgivaren måste ge mig eller som jag egentligen måste jobba. Jag har en sån anställning som man brukar ha när man blir inringd sas. Jag har tidigare varit anställd på visstidsanställning och då på timme, men då har det varit förutbestämt att det är 40h per vecka eller varit inringningsextra och då har man blivit tillfrågad om man kan jobba ett visst pass eller en annan variant har varit att man lämnat vilka dagar man kan jobba eller inte jobba varje månad och ett schema görs efter deras behov och de dagar jag kan. Nu har jag nog hamnat i något mellanläge där jag förväntas ställa upp som en fast anställd, men utan några förmåner.

Visst det är surt, Ingen gör uppenbarligen som du vill.

Jag har en annan reflektion. Det är lättare att styra över vad folk säger till en om en betalar för det. Bli medlem i facket, de är experter på arbetstidsregler, sök hjälp där.

Facket vet vad som gäller på din arbetsplats.
Fast om du bara ska vara dryg behöver du inte svara. Jag har inte hunnit bli med i facket för jag dels jobbar inom två olika avtal och har inte lust att bli medlem på två ställen och dels för att det inte kändes värt när det handlar om en extraanställning som från början pratades om 60-80 timmar i månaden som inhoppare.

Har man redan tackat ja är det antagligen en sak och man får stå sitt kast.

Men jag tycker det låter märkligt att extrapersonal (hos oss heter det extra vid behov eller liknande, dvs enstaka timmar) går på (får gå på)schema öht. Då borde du ha en annan anställningsform? Du låter inte som en extrapersonal faktiskt..
Som extrapersonal är det väl egentligen inga åtaganden från något håll utan det är enstaka pass som tillfrågas som man tackar ja eller nej till sas.

Vad säger facket egentligen? Du borde kunna ring dit och höra dej för även om du inte skulle vara medlem. De borde veta vad som gäller här.
Du har helt rätt, så har jag inte heller varit extrapersonal som går på fast rullande schema och enligt det rullande schemat är det min helg att jobba trots att jag i tid sagt att jag inte kunde jobba då. Nu kommer jag jobba helgen för jag orkar inte strula, men slapp iaf en av de andra helgerna, men kommer fråga om jag antingen får fast tjänst eller att bli bortplockad från det rullande schemat om jag fortfarande är extra.

Vad trist situation...
Som du tyvärr märker så tackas man sällan för att ställa upp i jobbsammanhang.

Sedan beror det lite på vad som står i kollektivavtalet.

Det gäller i princip samma regler gällande rätt till semester för dig som för en fast anställd. Alltså om du ansökte två månader före och fått din semester beviljad för midsommar så är det egentligen svårt för AG att bryta det.

I övrigt så beror det på din form av anställning. Om du uttryckligen är skriven som behovsanställd så har du rätt till att tacka nej.

Har samma funderingar som Magnum, vad i helskotta är det där för någon "extraanställning" egentligen?!
För mig är en extraanställd något man tar in när övrig personal ligger nedgrävd hemma med influensa. Inte någon som har schema fastställt.

Har samma funderingar som Magnum, vad i helskotta är det där för någon "extraanställning" egentligen?!
För mig är en extraanställd något man tar in när övrig personal ligger nedgrävd hemma med influensa. Inte någon som har schema fastställt.
Händer hela tiden och mycket beräknande inom Handel. Företaget jag jobbade på hade max 1-2 fast anställda i sina butiker och resten "extraanställda" alltså de var anställda på kontraktet på 0 timmar och fick sen tilldelade timmar. Ofta jobbade de 20-25 timmar i veckan på fast, rullande schema. Man gjorde det för att komma undan kostnader och ansvar som kommer med fast anställda. Extremt fult och dåligt men otroligt vanligt.

Bakgrund: jag har ett jobb som extraanställd. Jag sökte om en deltidstjänst, men det ville de inte erbjuda. Heltid eller extra. Jag tog extra. Jag har under de första månaderna jobbat på ett heltidsschema. I samband med ett schemabyte frågade jag om jag kunde få en fast tjänst på 75% då behovet finns. De skulle kolla upp det och sen blev det tyst. Jag ligger numera på ett rullande schema på 75%, men ingen fast tjänst - så avtalet säger fortfarande extraanställd.

Nu till frågan: i samband med semesteransökningarna så sökte jag ledigt över midsommarhelgen för att jag ska resa bort. Det var det enda jag sökt för sommaren och sa sen att jag vill vara ledig två v till, men tar de veckor som blir över, spelar ingen roll för mig. Sent omsider, idag får jag meddelande om att alla andra har bokat in sig på resor (ingen förutom jag har fortfarande sökt semester, de andra är heltidsanställda, misstänker på provanställning dock om det har någon betydelse) på midsommarhelgen - så jag åker på svarte Petter och måste avboka mitt. Men i min värld är jag ju bara extraanställd så egentligen borde jag kunna säga att jag inte kan jobba och att chefen då får beordra in någon av de andra? Eller?

Till saken hör att jag sa att jag kan ta alla helger som folk vill bli av med på sommaren (det är ett par stycken) om jag får vara ledig på midsommar. Så som det ser ut nu så blev jag med 4 av 5 helger och får inget för det sas eftersom jag ändå måste jobba midsommar. Känner mig redigt lack att man ställer upp, men inte får något tillbaka. Nu kommer jag jobba midsommar, men vill veta vad jag egentligen har rätt till så jag då kan trycka på att dels slippa hoppa in och jobba övriga helger extra samt trycka extra på att de uppenbarligen behöver mig så typ gör mig till fast anställd eller så jobbar jag bara de pass jag vill som den extraanställda jag är. Eller vad har jag egentligen rätt till?

Jobb finns det gott om i min bransch. Jag har två andra jobb parallellt med detta där jag kan få fler timmar om jag vill, så av den anledningen behöver jag inte hålla mig på god fot med dem, mer än att jag verkligen trivts bra med arbetet och gärna hade fortsatt där, men inte till vilket pris som helst.

Med "extraanställd", är det ett nolltimmarskontrakt med semesterersättning du menar då eller?
Och den semester du vill ha över midsommar, är det semester eller egentligen bara arbetsfri tid?

Jag går som extra på nolltimmarskontrakt, och mitt jobb har gjort en liknande grej. Jag söker numera nya jobb lite smått eftersom jag aldrig har hört om ett ställe som gått från att inte vara schyssta mot sina extraanställda till att vara schyssta mot dem.

Med "extraanställd", är det ett nolltimmarskontrakt med semesterersättning du menar då eller?
Och den semester du vill ha över midsommar, är det semester eller egentligen bara arbetsfri tid?

Jag går som extra på nolltimmarskontrakt, och mitt jobb har gjort en liknande grej. Jag söker numera nya jobb lite smått eftersom jag aldrig har hört om ett ställe som gått från att inte vara schyssta mot sina extraanställda till att vara schyssta mot dem.
Precis så är det, jag har ett "nolltimmarskontrakt" med semesterersättning på lönen och jag önskade att vara arbetsbefriad en helg, långt innan något schema var fastställt, men iom vårt rullande schema så har alla antagit att jag skulle jobba. Hursomhelst fick jag ledigt lördag-söndag, men inte midsommarafton och då fallerar ju hela grejen med att fira midsommar på annan ort... jag har fortfarande förhoppningar att jobbet ska göra mig till fast anställd (de har liksom egentligen bara valet att göra det eller bli ännu mer underbemannade än de redan är), men kommer söka nytt jobb till hösten om sp inte är fallet eftersom jag insett efter svaren här att det här förfarandet är inte normalt som extraanställd och jag är knappast den som man kan köra över för många gånger eftersom jag har ungefär noll behov av att ha en anställning när det inte är på mina villkor.

Händer hela tiden och mycket beräknande inom Handel. Företaget jag jobbade på hade max 1-2 fast anställda i sina butiker och resten "extraanställda" alltså de var anställda på kontraktet på 0 timmar och fick sen tilldelade timmar. Ofta jobbade de 20-25 timmar i veckan på fast, rullande schema. Man gjorde det för att komma undan kostnader och ansvar som kommer med fast anställda. Extremt fult och dåligt men otroligt vanligt.

Samma här när jag jobbade på ICA (jag var inte bara sommarvikarie utan jobbade där ett tag när jag var arbetslös också). Jag vet fortfarande inte vem jag "vikarierade" för :meh: men det stod alltid vikariat på mina anställningspapper :grin:

Fast om du bara ska vara dryg behöver du inte svara. Jag har inte hunnit bli med i facket för jag dels jobbar inom två olika avtal och har inte lust att bli medlem på två ställen och dels för att det inte kändes värt när det handlar om en extraanställning som från början pratades om 60-80 timmar i månaden som inhoppare.
Jag tycker du ska bli medlem i ett fackförbund och be om proffessionell hjälp inom arbetstidsområdet. Problemet med två olika avtalsområden kan inte vara ovanligt. Lite tyken kanske jag var men du kanske behöver öppna ögonen och vakna.

Demokrati och rättvisa arbetsförhållanden är inte självklara ens i Sverige. Varför är du inte medlem redan när du fick så konstiga avtal? Varför överhuvudtaget tror du att ett forum är bättre eller en lösning till dina problem?

Jag tycker du ska bli medlem i ett fackförbund och be om proffessionell hjälp inom arbetstidsområdet. Problemet med två olika avtalsområden kan inte vara ovanligt. Lite tyken kanske jag var men du kanske behöver öppna ögonen och vakna.

Demokrati och rättvisa arbetsförhållanden är inte självklara ens i Sverige. Varför är du inte medlem redan när du fick så konstiga avtal? Varför överhuvudtaget tror du att ett forum är bättre eller en lösning till dina problem?
Jag bad inte om en lösning, jag ville ha lite input utifrån, se om det är vanligt att det funkar på det här sättet eller ej. Avtalet är inte konstigt, det är precis i sin ordning, men verkligheten ser annorlunda ut än vad både det muntliga och skriftliga avtalet har varit. Sen är inte alltid facket det bästa alternativet och bara för stt facket säger att jag har rätt betyder inte heller att jag kommer få igenom det. I alla fall inte utan en långdragen process, Jag vill inte bråka med stället jag jobbar på, kommer vi inte överens så kommer jag inte jobba kvar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 230
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 822
Senast: malumbub
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Squie
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 210
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31