råtthicka

V

vidalinn

våra råttor brukar ibland hicka o skaka till. Undrar om de bara är vanlig hicka eller om det är nått annat??? vore kul o veta om de är vanligt med hicka bland råttor, dom är 1år och 8mån gamla.

Sv: råtthicka

Hicka är rätt vanligt ja. Om du menar att de rycker till vid varje hicka när du skriver skaka så är det helt normalt, menar du något annat så har jag ingen aning :D

Jo dom hickar :p. Reagerade när min hickade också, liksom hela råttan hoppar till typ, å han är 1 o ett halvt o börjat tappa päls. Trodde han höll på o dö, då vart jag utskrattad -haha. Men de är ingen fara

oj vilken tur!! började leta efter alla sorters sjukdomar:bump:

Det är en sjukdom som utlöses vid rädsla eller nåt annat som jag inte kommer ihåg . 70 % av alla råttor får det . Det är nåt med lungorna och kan i vissa fall bli så pass mycket att råttan dör .. Ca 5-6 av våra har gjort det .. Det finns medicin men mot våra hjälpte det inte alls , det enda som hjälper som vi märkt är att trycka lite lätt på bröstet så blir det bättre för ett tag . Ja , gör dom det bara ibland är det nog inget att oroa sej för .

Nån som vet varför min råtta ständigt nyser ock kliar sig?
Har varit hos veterinären dom kom inte fram till något, förutom att han inte led, men nu har han kliat sig till småskorpor lite överallt. Har smörjt in han med Kenacutan mot exem, vet ej om det hjälper ännu började igår..

?

prova ge ivomec mot skabb, låter som det kan vara det, konstigt att inte vet. reagerade dock, de brukar visserligen ha bristande kunskaper om råttor men skabb tycker man att de borde känna igen...

råttor tvättar ju sig genom att klia sig också, de nyser ganska ofta för att rensa näsan, de suger ju in en massa skit när de går och snusar omkring, så sålänge ljudet inte kommer ifrån lungorna så borde det inte vara någon fara.

Finns det receptfritt?

Ska lyssna nogare så det inte kommer från lungorna, han rycker till en del..
Känns liksom inte som något bra..

nej ivomec är på recept, du kan ju ringa och prata med vet som du var hos, och säg att du misstänker skabb, vetten kasnke har en jättebra anledning till varför hen inte misstänkte det, annars kan du ju be hen att skriva ut ivomec till dig då hen ju faktiskt tittat på råttan. I vissa fall har vet ivomec hemma och kan sälja mindre doser till en, det blir billigare så.

det låter en hel del om råttor som har problem i lungorna gurglar och knäpper nerifrån bröstet

Har hört det också =/. Får väl ringa och höra vad dom säger..
Hon har tittat på Svante, men det var ett tag sen så hon/han vill nog kolla igen. När jag var där för kanske 7 - 8 mån sen så hade han inga sår..

ok, ivomec för skabb och vibramycin eller baytril mot rossel

Kollade nogare i hans päls precis nyss, där han kliar sig mykcet är blodskorpor som redan nämnt. Där han inte kliat sig t.ex på ryggen har han små röda fläckar, skabb är väl svarta prickar?!

Ang. Mycoplasma, hur länge kan dom ha det innan dom dör? Läste mer om det nyss och dom får röda fläckar av det.. :eek:
isåfall har han haft det länge ju.

mycoplasma sitter i lungorna. Deras saliv kan bli rött när det kommer i kontakt med luft, är råttan ljus så kan det synas. Hur länge de kan leva med myco beror på hur sjuka de blir. de röda fläckarna kan ju vara löss också, ivomec tar bort det också

men har hört konstiga ljud när han sover..har bara inte kopplat det föreens nu, han nyser även rött sekret..

men har hört konstiga ljud när han sover..har bara inte kopplat det föreens nu, han nyser även rött sekret..

Låter det som pipande andetag?

Isåfall är det nog tyvärr Mycoplasma. Min ena råtta levde med myco i 5 månader innan hon led såpass så att jag tyckte hon borde somna in. Den andra honan levde med myco i 1 ½ månad innan jag avlivade henne p.g.a tumörer.

Jag tror det :crazy: ska lyssna nogare sen, vill ju inte tro det..

Han har nästan alltid nyst sen gick det över till nysningar med rött sekret, sen senare så låter han lite konstigt också.. Men han är fortförande pigg och så när han väl är vaken, men inte lika pigg som förr.. han är född v36 -05..
Så tycker det är konstigt att han fortförande lever, men å andra sidan så kanske han var förkyld länge innan det blev mycoplasma?

Så om han nu har det, hur botar man det? Går det?
Eller är det dags att låta han vandra vidare?!
Han har även dessa röda utslag och det ständiga kliandet, han har svårt att hålla i maten när han äter (hårda bitar) han verkar ha hon i ena fram handen..

Det skär i mig att se han ibland, han ser ut att ha det så jobbigt?! *suck*

Jag brukar få vibramycin eller baytril att ge råttan. Men det "botar" ju inte råttan utan det hjälper mot rosslet ett tag.

Mina nuvarande honor har också röda prickar i pälsen som jag och vet. inte vet vad det är, de kliar lite men inte så att de lider.

Läste en tråd om att det var någon som gav sin råtta pellets, missminner jag mig om det är du?

Isåfall kan du ju byta ut pelletsen mot Euroshoppers fruktmusli som du köper på Ica. Det funkar jättebra att ge råttor!

Jag tycker att du ska ta kontakt med veterinär ang. rosslet, prickarna och framtassen.

Tycker du att din råttkille har ett värdigt liv?
Leker han och rör sig som en "gammal" råtta gör? eller ligger han bara och sover för att sedan gå upp och äta/dricka och sedan sova igen?

Du känner ju råttan bäst, sålänge du tycker att han verkar må bra så tycker inte jag att du ska låta honom vandra vidare ännu.

Men som sagt, ta kontakt med veterinär och låt denne undersöka din råtta :)

Jo det är jag, men det är bara nu på senare tid han har fått mkt av det. Han tyckte inte äns om dom förr. Så tror inte det har med pelletsen att göra! Han sover lite mer, men äter och dricker som han ska. Är ute ur buren ganska mycket och springer omkring när han väl är vaken, så på så sätt är det ok! han är lite "gammalseg"

Ska ringa vet imorgon och se vad dom säger.

Liknande trådar

Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 255
Senast: Badger
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar