Råttförgiftning?

emlem

Trådstartare
Vi kallar det för det men jag vet inte vad det heter eller egentligen beror på.

I några år har min katt drabbats av plötsliga rosa kräkningar hon går ner i vikt och blir väldigt slö under några dagar på våren. Då ligger hon inne ( läs husarrest), nerbäddad och hatar mig enormt för att jag tvingar henne att dricka vatten ofta samt ger henne kokt fisk då det är det enda hon äter. Efter några dagar är det bra och hon är som vanligt fast lite smalare och väldigt mammig.

Madame i fråga är utekatt och äter mycket råttor, vi har funderat fram och tillbaka på varför det blir så och tanken på om möss har något starkt ämne i sig under tidig vår som får henne att bli dålig?

Årets sjukdomsvända var för övrigt i början av mars.

Någon som upplevt liknande eller vet vad det kan vara?

Vi kallar det för det men jag vet inte vad det heter eller egentligen beror på.

I några år har min katt drabbats av plötsliga rosa kräkningar hon går ner i vikt och blir väldigt slö under några dagar på våren. Då ligger hon inne ( läs husarrest), nerbäddad och hatar mig enormt för att jag tvingar henne att dricka vatten ofta samt ger henne kokt fisk då det är det enda hon äter. Efter några dagar är det bra och hon är som vanligt fast lite smalare och väldigt mammig.

Madame i fråga är utekatt och äter mycket råttor, vi har funderat fram och tillbaka på varför det blir så och tanken på om möss har något starkt ämne i sig under tidig vår som får henne att bli dålig?

Årets sjukdomsvända var för övrigt i början av mars.

Någon som upplevt liknande eller vet vad det kan vara?
Du har inte satt på fästingmedel som hon har slickat i sig?

Är hon kastrerad? Okastrerade katter kan ha en tendens till sådant på våren när deras hormoner sparkar igång. Ibland kan tyvärr även kastrerade katter ha så mycket kvar att deras hormoner får tuppjuck på vårkanten. Jag har en sådan hona och hon spyr ganska mycket på vårkanten. Hon har bara tagit någon mus inne någon gång men inte i sådan mängd att det skulle kunna påverka henne.
Det kan också bero på att hon fäller mycket och slickar i sig för mycket hår. Isåfall kan det hjälpa att borsta katten under fällperioden. Det har tyvärr ingen effekt på våran katt.

Hon är kastrerad men hade samma problem innan hon kastrerades, visserligen så kastrerades hon väldigt sent så det kanske ligger något i det. Jag har aldrig sett henne eller några av de andra katterna ha hår i kräket eller gjort hårbollar så jag tvivlar på att det är orsaken.

Är de rosa kräkningarna rosa på grund av blod?
I så fall kan det vara att hon ätit gnagare som ätit råttgift. Får hon i sig tillräckligt många förgiftade gnagare kan det ge en mild förgiftning. Botemedlet heter vitamin K1 och veterinär.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka