Råtta, något för mig?

1

134643

Jag hade hamster för ett par år sedan men nu har jag fastnat för råttan. Men med det kommer såklart en miljoooon frågor :D

För det första, är de svåra att ta hand om? Blir de sjuka lätt?
Och framförallt, vad behöver jag göra för att råttorna ( Man ska ju tydligen ha minst 2 st ) ska få ett så bra liv som möjligt.
Och är det stor skillnad mellan att ha mus och råtta?

Mat, bur, spån, leksaker, träning? Tell me everything u know! :D :idea:

Sv: Råtta, något för mig?

Svåra att ta hand om skulle jag vilja säga är upp till var och en. Vissa klarar ju en hamster galant men absolut inte en hund, medan andra är tvärtom. Likadant är det med råttor, det handlar mest om ifall det är ett djur som passar dig. Själv tycker jag att råttor är rätt lätta i de flesta fall, men det är just för att de passar mig som handen i handsken. Undantaget är om man får in dominans i flocken eller någon som lätt blir understimulerad typ, det kan vara lite krångligare... Men väljer man råttor från en seriös uppfödare går det oftast bra.

Tyvärr är det sjuka djur ja. Ffa honor upplever jag är sjukare - juvertumörer är vanligt. Fördelen är att tumörer oftast dyker upp på äldre dar och ofta går att leva med utan problem, så det är inget som behöver påverka de alls - men har man otur kan de få elakartade tumörer eller tumörer som helt enkelt växer snabbt. Råttor har görbra läkkött tack vare sin snabba celldelning, tyvärr märks det ibland på hur snabbt tumörer växer. Hanar kan självklart få tumörer de också men det är inte lika vanligt.
Utöver det är det lätt hänt att de blir förkylda och rossel, kroniskt som icke kroniskt, är vanligt. Det man får ha i åtanke är också att få veterinärer kan råttor, så kolla upp det innan ifall olyckan är framme.

Det är rätt stor skillnad ja, det är ju två helt olika arter ;) Har haft möss tidigare, upplevde de som lite dummare och inte lika sällskapliga överlag. Men det finns ju jättesmarta och sällskapliga möss också förstås. Det är en smaksak.

Råttorna ska först och främst leva i flock precis som du redan nämnt. Ett knep många kör på är minst 3 st. 2 går bra, men med 3 behöver man inte stressa om någon dör eller nåt iom att det inte blir en ensam kvar direkt. Rent praktisk grej helt enkelt, och en till gör ju inte så stor skillnad liksom (säger jag som har 8 och hämtar 2 till på onsdag :angel: ).

Stor bur med yta att springa på och höjd att klättra på. Det finns en burräknare på www.ratpower.se, ta en titt på den. Ju större desto bättre iaf! Se till att det finns bra luckor, du behöver komma åt i hela buren och få ut råttorna lätt - det är något som brister på väldigt många burar. Helst inte utdragbar botten iom att det gärna samlas kiss mellan bottnarna som börjar lukta illa rått snabbt. Hög botten eller med stänkskydd så slipper du få strö på golvet. Undvik burar med botten av hårdplast, hårdplast spricker gärna. Och undvik ogalvat galler - det suger åt sig kiss och börjar lukta asäckligt trots noggrann rengöring.

Fri tillgång till torrfoder ska de ha - inte en blandning från zoo iom att det mest bara innehåller skit, utan blanda ihop själv. Blandningen ska till 80% bestå av havre, vete, korn och råg, i övrigt beror det på råttornas skick. Färskmat ska de ha varje dag - tallriksmodellen i stort sett. Kött är en självklarhet, råttor är allätare och inte vegetarianer och ska således inte leva vegetariskt heller. Inte för mycket baljväxter, det innehåller mycket östrogen som är cancerframkallande. Mjölkprodukter går för det mesta bra, men är bra att vara sparsam med iom att det är slemframkallande och således ingen höjdare vid tex rossel. Det är ändå inget de behöver - hur ofta ser man råttor dricka komjölk i det vilda liksom?
Till tunnisar och växande råttor kan du utöver annan mat vispa ihop välling med ett rått ägg och lite rapsolja att ge de, det är näringsrikt.

Kutterspån ska de inte ha, bla för att det dammar för mycket och bla för att barrträ naturligt innehåller terpentin. Bra ströer är tex aspflis/aspspån, alflis/alspån, stl-strö, toa-lätt/majsans remiss... Lite sånt. Hampa ska tydligen vara bra också. Själv har jag stl-strö och tycker att det funkar alldeles utmärkt.

Ooooch nu är min mat klar så jag får avsluta med att tipsa om http://r8wiki.wikidot.com/ :D

Allting är ju relativt;)

Svåra att ta hand om? Nja, inte jättesvåra men de kräver ju en del. Framförallt krävs KUNSKAP av ägaren. T.ex. mat till dem ska man helst blanda själv då den som finns i djuraffären (gnagarblandning) inte är anpassad för råttor. Jag har ett recept som jag har fått från en uppfödare som är jättebra, kan skriva det här sen om, du vill ha det. På torrfoder då alltså. Sen ska ju råttor precis som vi äta en varierad kost, så de ska ha sådan mat som vi äter, gärna minst en gång om dagen. Om du skaffar råttor så se dem som din nya kompost, de äter det mesta:p

Blir de sjuka lätt? Råttor är tyvärr djur som drabbas av diverse sjukdomar, t.ex. luftvägssjukdomar och tumörer (tumörer främst på honor). Men det mesta går att förebygga med rätt foder och miljö. Även här gäller det att vara påläst då de flesta veterinärer tyvärr inte är ett dugg kunniga på råttor, men beroende på var du bor så kanske det finns någon i närheten. Ett tips är att bli medlem på något av råttforumen (googla), där kan du få svar på många frågor, tips och råd etc.

Vad behöver jag göra för att råttorna ska få ett så bra liv som möjligt? Vara påläst, ge dem en stor bur desto större desto bättre. Mycket inredning i buren av alla möjliga slag, bara fantasin sätter gränser. Ikea är btw ett paradis för råttägare:p Rätt strö och rätt mat. Ha dem ute dagligen då de älskar att komma ut och få upptäcka massa saker, du kan även om du vill träna dem i agility och tricks, råttor är smarta djur.

Är det stor skillnad mellan att ha mus och råtta? Jag vet i princip ingenting om möss så jag är nog fel person att fråga, men jag skulle tro att det är en väldig skillnad. Kommer säkert någon som kan svara bättre på den frågan senare:)

Och en sak till som är viktig, köp råttor från en UPPFÖDARE! Då får du råttor med dokumenterad bakgrund, plus att om du letar upp en seriös uppfödare så får du stöd från denne och kan fråga om allt möjligt, det är guld värt. Du får då dessutom råttor som är välhanterade och tama redan från början och då har de bättre förutsättningar för att bli ett bättre husdjur. Dessutom stödjer du inte den oseriösa grossistaveln som du gör om du köper råttor från djuraffär.

Det är väl det jag kommer på just nu, har säkert missat massor, men det är bara att fråga mer isf:)

Tack båda!

Hm, men alltså borde det gå bra om jag är påläst :idea:

Haha nej men det som skrämmer mig mest är väl maten, och efter det sjukdomar.
dramatik_87: Jag tar gärna det receptet på torrfodret!
Men i stort sett kan de äta det vi äter? Eller ska man plocka bort lite innan man kryddar typ? Inte för salt, inte lök, citrusfrukter? ( Kommer ihåg lite från hamstrarna :p )

Det jag ser fram emot mest är ju att träna dem! Med en trög hund får de vara mitt sista hopp :D
Men är de flesta villiga att göra det mesta för godis, eller kan de vara svårmotiverade?

Ska läsa igenom länken så får vi se om jag har några fler frågor när jag är klar :D

Jag igen :angel: ;)

Nej men råttorna verkar helt underbara ju! :love:

När man pratar om 1 timmes aktivering om dagen, är jag lite osäkrare.
Visst jag kan lätt ha ute råttorna i en timme, köra lite tricks " agility" och så.
Men jag vet inte hur jag ska kunna aktivera dem i en timme?!
Eller räcker det med att de får vara ute en timme och springa runt lite, mysa och leka?

Det räcker med att de får vara ute, springa och undersöka lite andra ställen än buren de ju alltid bor i, kanske klättra lite på matte, pussas och kissa revir på sängen. :angel:

Haha okej :D

Då verkar de ju helt underbara!

Men visst är det smartast att ha 3 och inte 2? Om man säger att den ena dör tidigt av sjukdom så behöver inte den andra leva utan någon så länge utan har den 3e?

3 stycken är absolut att föredra. Men köp då inte alla tre samtidigt utan försök få lite spridning på åldrarna, t.ex. kan du köpa två bebisar och sen ett halvår senare köpa en tredje bebis. Allra smartast om man ska starta en ny flock är faktiskt egentligen att köpa antingen 1 eller 2 bebisar och en äldre som kan uppfostra de små och lära dem hur en flock ska fungera. Köper du från uppfödare så kanske du kan ha turen att den har en stabil äldre råtta som kan få flytta med och vara flockledare till den/de små :)

Här är förresten receptet på torrfoder (det har jag fått från hon som har daydreams råttuppfödning, jättebra recept. Finns även på hennes hemsida:)):

Råttfoder

Torrfoder:
5 dl mathavre
5 dl matvete
5 dl kornris
1-2 dl bovete i någon form
1-2 dl dinkel i någon form
1 dl oskalat sesamfrö
1 dl naturella pumpafrö
1 dl naturella solrosfrön
½ dl mandlar
½ dl hasselnötter

Alla ingredienser finns att köpa i vanlig mataffär. Visst kostar det att köpa in, men det räcker länge då det är drygt:)

Tack!

Okej sista mat-frågan då! :D

Ungefär hur mycket ska man ge dem? Till hamstrarna så vägde vi färskmaten de första gångerna för att se hur mycket de skulle ha.

Torrfoder ska de ha fri tillgång på. Blötmaten kan man ge ungefär en matsked per råtta, lite beroende på vad det är. Sallad och sånt kan man ge mycket mer av. Växande råttor och tunna råttor kan man såklart ge mer till. 1 matsked är väl snarare minimun tycker jag. Man får testa sig fram och se hur mycket de äter, har de inte ätit upp inom ett par timmar så har man gett lite för mycket:)

Förresten så kan du ge råttor ben som blir över från t.ex. kotletter och kyckling och sånt också, det tycker dem är jättekul att gnaga på:)

Okej! Sökte på (färsk) råttmat och fy vad äckligt det såg ut :eek:
Haha, men men, råttorna verkade gilla det iaf :D

Men så torrfodret ( Jag vet väl vad ungefär hälften i det där receptet är )..
Om jag hittar det du använder så tar jag såklart det. Men jag läste lite så stod det att man kunde ta musli ( som baserades på de fyra sädesslagen? ) , frön, cornflakes och nötter typ.

Går det lika bra? :D

Sen har jag inga fler frågor! Då blir det att fundera om vi kan ha hand om dem, och ge dem det liv de är värda!

Nevermind, jag har listat ut vad allt är :D

Vi åker till djurmagazinet på torsdag och kollar på råttor ( men vi tänker köpa från uppfödare såklart ) och burar!

Tack så mycket för hjälpen!

Du hittar alla saker i en vanlig mataffär, så det är bara att leta där eller fråga personalen. Visst går det bra med vanlig musli också med de fyra sädesslagen, men då är det viktigt att muslin är osötad, och utan torkade frukter och sådant. Och fodret blir inte lika drygt heller då längre, plus att jag inte vet hur mycket du behöver ha istället.

Frön ska man vara försiktig med, likaså nötter så att man inte får för mycket, då får du bara feta råttor istället. Man kan tyvärr inte bara blanda ihop lite vad man tycker låter bra, för då försvinner hela meningen med ett välbalanserat torrfoder gjort för råttor. Cornflakes bör man inte heller ha i, iaf inte för mycket. Receptet du fick är uträknat efter vad råttor behöver, ett alldeles underbart torrfoder som är komplett, det enda man egentligen behöver tillsätta för att råttorna ska få i sig allt de behöver är fisk. Men kött och fisk och sådant ger man ju dem i blötmaten:)

Det är svårt att mata råttor rätt;)

Passa på att leta reda på en uppfödare redan nu om du tänker skaffa råttor, för det brukar vara lite väntetid. Det är ju inte alltid man lyckas hitta någon som har kull just nu. Kolla på forumen, där kan du hitta uppfödare:) Och även om det är surt att vänta, så är det väl värt det i slutändan och desto mer tid har du på dig att lära dig mer om råttor. Burar brukar man btw kunna hitta på blocket, de i djuraffären brukar både vara ruskigt dyra och för små för råttor. Glöm absolut inte att kolla måtten i burräknaren sen som någon länkade till innan så att du vet om buren är tillräckligt stor för råttor, de kräver sin plats:)

Jo jag förstod nästan det med maten :D

Jag har kollat efter uppfödare här i Västerås och en av dem kommer få två kullar nu i höst!
Okej, sen har jag en jättefånig fråga, om tjejer och killar.
Om man kollar på den här bilden ( http://www.cosmonita.se/ ) är det tjejer eller killar på den?

Det fanns ingen bur på blocket, iaf inte i västerås. Men jag ska vara noga med måtten!

Cosmonita är bra:)

Det är två rediga pojkar på bilden, det ser du på den stora pungen under svansen:p Råttor är jätteenkla att se kön på just eftersom hanarna har så stora pungar:)

Haha, okej. Jag tycker att tjejer är snyggare, men så vill jag ju ha en pigg och nyfiken råtta att leka och träna med!

Tack så jättemycket för hjälpen! Längtar tills på torsdag då vi kollar burar! :D

Okej, nu har vi kollat på burar! I de flesta djuraffärer står det råttburar så är de pyttesmå!
Så nä, det blir nog att beställa från nätet.

Nu har jag kollat runt en massa sidor och hittat en som jag fastnade för. Visst den är dyr ( 1200 kr ), men inte jämfört med en massa andra burar.
Det jag är lite osäker på måtten, den är stor. Enligt burräknaren får det plats 7 råttor, så inga problem med det :D

Men så är måtten 115 x 60 x 58 = Att den inte är så hög. Den är ju stor, och med två hyllplan. Men den är inte för låg? kan de klättra i en sådan bur? :D

Får man länka? kan ju testa iaf, det är den översta till vänster här: http://www.kattlycka.se/gnagare.html

Träbur är inte så bra att ha råttor i. Metall, glas eller rejäl plast ska buren vara i - material som inte suger åt sig urin och börjar stinka. Och så ska den gärna vara hög med många hyllplan och klättringsbart galler.

Liknande trådar

J
Övr. Djur På fredag (nästa alltså) så köper jag antagligen mina efterlängtade (väntat i två år på att få skaffa) råttor :banana: Självklart har...
Svar
6
· Visningar
907
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka