Sv: Råtta, något för mig?
Svåra att ta hand om skulle jag vilja säga är upp till var och en. Vissa klarar ju en hamster galant men absolut inte en hund, medan andra är tvärtom. Likadant är det med råttor, det handlar mest om ifall det är ett djur som passar dig. Själv tycker jag att råttor är rätt lätta i de flesta fall, men det är just för att de passar mig som handen i handsken. Undantaget är om man får in dominans i flocken eller någon som lätt blir understimulerad typ, det kan vara lite krångligare... Men väljer man råttor från en seriös uppfödare går det oftast bra.
Tyvärr är det sjuka djur ja. Ffa honor upplever jag är sjukare - juvertumörer är vanligt. Fördelen är att tumörer oftast dyker upp på äldre dar och ofta går att leva med utan problem, så det är inget som behöver påverka de alls - men har man otur kan de få elakartade tumörer eller tumörer som helt enkelt växer snabbt. Råttor har görbra läkkött tack vare sin snabba celldelning, tyvärr märks det ibland på hur snabbt tumörer växer. Hanar kan självklart få tumörer de också men det är inte lika vanligt.
Utöver det är det lätt hänt att de blir förkylda och rossel, kroniskt som icke kroniskt, är vanligt. Det man får ha i åtanke är också att få veterinärer kan råttor, så kolla upp det innan ifall olyckan är framme.
Det är rätt stor skillnad ja, det är ju två helt olika arter
Har haft möss tidigare, upplevde de som lite dummare och inte lika sällskapliga överlag. Men det finns ju jättesmarta och sällskapliga möss också förstås. Det är en smaksak.
Råttorna ska först och främst leva i flock precis som du redan nämnt. Ett knep många kör på är minst 3 st. 2 går bra, men med 3 behöver man inte stressa om någon dör eller nåt iom att det inte blir en ensam kvar direkt. Rent praktisk grej helt enkelt, och en till gör ju inte så stor skillnad liksom (säger jag som har 8 och hämtar 2 till på onsdag
).
Stor bur med yta att springa på och höjd att klättra på. Det finns en burräknare på
www.ratpower.se, ta en titt på den. Ju större desto bättre iaf! Se till att det finns bra luckor, du behöver komma åt i hela buren och få ut råttorna lätt - det är något som brister på väldigt många burar. Helst inte utdragbar botten iom att det gärna samlas kiss mellan bottnarna som börjar lukta illa rått snabbt. Hög botten eller med stänkskydd så slipper du få strö på golvet. Undvik burar med botten av hårdplast, hårdplast spricker gärna. Och undvik ogalvat galler - det suger åt sig kiss och börjar lukta asäckligt trots noggrann rengöring.
Fri tillgång till torrfoder ska de ha - inte en blandning från zoo iom att det mest bara innehåller skit, utan blanda ihop själv. Blandningen ska till 80% bestå av havre, vete, korn och råg, i övrigt beror det på råttornas skick. Färskmat ska de ha varje dag - tallriksmodellen i stort sett. Kött är en självklarhet, råttor är allätare och inte vegetarianer och ska således inte leva vegetariskt heller. Inte för mycket baljväxter, det innehåller mycket östrogen som är cancerframkallande. Mjölkprodukter går för det mesta bra, men är bra att vara sparsam med iom att det är slemframkallande och således ingen höjdare vid tex rossel. Det är ändå inget de behöver - hur ofta ser man råttor dricka komjölk i det vilda liksom?
Till tunnisar och växande råttor kan du utöver annan mat vispa ihop välling med ett rått ägg och lite rapsolja att ge de, det är näringsrikt.
Kutterspån ska de inte ha, bla för att det dammar för mycket och bla för att barrträ naturligt innehåller terpentin. Bra ströer är tex aspflis/aspspån, alflis/alspån, stl-strö, toa-lätt/majsans remiss... Lite sånt. Hampa ska tydligen vara bra också. Själv har jag stl-strö och tycker att det funkar alldeles utmärkt.
Ooooch nu är min mat klar så jag får avsluta med att tipsa om
http://r8wiki.wikidot.com/