Rätt till ersättning?

S

Studsboll

Jag har flyttat från mitt gamla stall för en tid sedan men betalat hyran då jag haft uppsägningstid. Under denna tid har en ny häst flyttat in i 'min box'. På grund av detta vill jag då har åter min betalda stallhyra då jag ej anser att detta är riktigt att stallägaren skall få två stallhyror alt delvis betald återbetald stallhyra. Stallägaren i sin tur hävdar att jag ej har det då det står i de nya kontrakten att stallägaren fritt förfogar över boxarna då hyresgästen flyttat och att det i sin tur finns en annan ledig box (dock har jag varken fått eller skrivit under detta "då jag ändå snart skulle flytta")

Jag har även blivit av med ett antal spånbalar.

Nu har även mitt skåp tömts detta har varit låst med ett kodlås. Detta är dock borttaget och diverse prylar fattas bland annat en magplatta, sprenger sporrar, ett dressyrspö samt ett jagktkandar.

Kan jag kräva någon som helst ersättsättning? Och för vad kan jag kräva ersättning?

Sv: Rätt till ersättning?

Det rätta är ju egentligen att det inte betalas dubbla hyror för boxen, både av dig & av den nya hyresgästen men i & med kontraktet så kanske du måste acceptera detta, man ska inte skriva på & i efterhand ångra det, eller inte tycka det är bra villkor.

Du kan ju polisanmäla att grejerna är stulna, vem är det som plockat från ditt skåp?har nya hästens ägare detta skåp?då borde det rimligtvis vara den som tömt skåpet som har ansvar för att dina saker försvunnit kan man tycka, eller stallägaren.

Självklart kommer väl ingen att erkänna att de tagit dina saker eller spånbalar & jag tycker det är j-igt genomskinligt eftersom det måste vara ngn i detta stall som tagit ditt spån iaf.
Tja, anmäl & så skulle jag se till att folk varnas för att hyra in hästen i detta stall.

Skicka (och gör det rekommenderat) ett brev till stallägaren där du kräver ersättning för både spånbalar och de saker som fanns i skåpet. Glöm inte heller kodlåset, om detta var ditt eget.
Specificera kostnaderna.

Immer

Jag har flyttat från mitt gamla stall för en tid sedan men betalat hyran då jag haft uppsägningstid. Under denna tid har en ny häst flyttat in i 'min box'. På grund av detta vill jag då har åter min betalda stallhyra då jag ej anser att detta är riktigt att stallägaren skall få två stallhyror alt delvis betald återbetald stallhyra. Stallägaren i sin tur hävdar att jag ej har det då det står i de nya kontrakten att stallägaren fritt förfogar över boxarna då hyresgästen flyttat och att det i sin tur finns en annan ledig box (dock har jag varken fått eller skrivit under detta "då jag ändå snart skulle flytta")

Är det så att det fortfarande finns en boxplat att tillgå, så har stallägaren rätt. Men det som sen följer får mig att reagera, och det är inte rätt.

Nu har även mitt skåp tömts detta har varit låst med ett kodlås. Detta är dock borttaget och diverse prylar fattas bland annat en magplatta, sprenger sporrar, ett dressyrspö samt ett jagktkandar.

Du kan kräva av stallägaren att denna talar om VEM som tömt ditt skåp, om stallägaren inte vill det kan du berätta att du kommer att ställa ekonomiskt ansvar på denne eftersom det skedde i personens stall. Sen skickar du en faktura på förkomna saker, och väntar. Bestrider stallägaren räkningen så får du gå till tingsrätten och lägga in om dom för småmål, detta kan göras på handling och i detta fall gäller det enbart denna faktura. Efter det kan du gå med utslaget till kronofogden.

En fruktansvärt jobbig procedur, men min erfarenhet är den att det sällan går så långt om man är tydlig i fakturan från början vad som kommer att ske. Om ingen bestridan kommer, och betalning uteblir kan du ta den direkt till kronofogden.

vet inte hur det fungerar juridiskt men kan dela med mig av mina tankar.
Eftersom det fanns en tom box att tillgå tycker jag inte det finns anledning att protestera över att det flyttat in en ny häst. Hade däremot stallet blivit fullsatt i och med att den nya hästen flyttade in tycker jag att du borde kunnat kräva tillbaka den inbetalda hyran.
Vad gäller spån och utrustning/lås anser jag att det är stallägaren som ska hållas ansvarig för att det försvunnit. Under förutsättning att du kommit för att hämta sakerna innan uppsägningstidens slut. Har sakerna funnits kvar under längre tid kan jag förstå att övriga perosner i stallet till slut flyttade dina saker för att deras skulle få den plats som behövdes.

Stallägaren i sin tur hävdar att jag ej har det då det står i de nya kontrakten att stallägaren fritt förfogar över boxarna då hyresgästen flyttat och att det i sin tur finns en annan ledig box (dock har jag varken fått eller skrivit under detta "då jag ändå snart skulle flytta

Har du inte skrivit på detta så gäller det kontraktet (gamla) som DU har skrivit på.

Jag hyr platsen tom 15/11. Att jag surar över stallplatsen är att jag haft boxen uppströdd just för att jag skulle kunna ställa in henne i denna boxen då jag i dagsläget inte har tillgång till ridhus på mitt nuvarande stall att ställa in i en helt tom box känns inte okej. De boxarna som finns lediga är ej godkända i takhöjd för min häst.

låset är bortskruvat och nyvarande hyresgäst har placerat sina prylar där.

Om det står specificerat i ditt gamla kontrakt att du hyr en viss stallplats, dvs en viss box, kan du kräva återbetalning av stalläagren om hon hyrt ut den. Oftas gör det dock inte det utan det står att man hyr en stallplats, vilket betyder vilken som helst i stallet egentligen. Hur det ligger till med om de ska vara godkända eller inte vet jag inte dock. Men jag tror att du får svårt att få rätt i denna fråga.

Däremot ska stallägaren helt klart ansvara för de grejer som försvunnit. Om skåpet ingick i stallhyran kan de inte ta bort ditt lås förrän din tid gått ut.

Du "hyr" boxen under uppsägningsperioden. Jag har haft uthyrningsstall i 20 år och aldrig hyrt ut en box med uppsägning på.
Finns det annan box så får dom hyra ut den men inte "din" box. Så länge du betalar för den så är det din rätt att utnyttja den när du vill, i annat fall så borde stallägaren betala tillbaka den hyra du betalt. Ävenom det står "stallplats" så har vi haft det som princip.
Prylarna som försvunnit vet jag däremot inte om stallägaren har ansvar för. Det kan bli en polissak som rör alla som vistas i stallet. Beror på vem som tagit bort låst.

Om den lediga boxen inte är godkänd till din häst så tycker jag också att det är fel av stallägaren att hänvisa till den boxen. Om du hyr till i mitten av november borde du ju ha rätt att nyttja anläggningen till din häst under den tiden. I ditt fall skulle nog jag har surat till ordentligt och antingen bett stallägaren att återbetala inbetald hyra eller se till att du kan nyttja en box som är godkänd för din häst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag har det här året lyckats ha extrem otur med stallplatser, eller snarare människorna jag står inhyrd tillsammans med, och överväger...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 748
Senast: mackan
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 131
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama