Rätt sittben

H

Horses4Ever

Är lite nyfiken :D Vad har ni lärt er när det gäller rätt sittben i traven? Jag har iaf lärt mig att man ska sitta ner när hästens ytterben slår i marken :p

Sv: Rätt sittben

Okej, det var kul o höra :D För jag har typ hört vissa säga tvärtom också :smirk:

Det normala är att man sitter ner då ytter framben är i marken.

Problemet är bara att då är även inner bak i marken, och är alltså helt opåverkbart. Därför kan man ibland, om det behövs, sitta ner då inner bak/ytter fram är i luften.

Jag lärde mig att man reser sig upp i takt med yttre framben, dvs står upp när det frambenet är i luften, det är mycket enklare att se utan att behöva "titta ner" så mycket.

Mitrolle skrev:
Jag lärde mig att man reser sig upp i takt med yttre framben, dvs står upp när det frambenet är i luften, det är mycket enklare att se utan att behöva "titta ner" så mycket.

Har lärt likadant !

själv tycker jag att det är lite "förkastligt" att man använder termerna "när det och det benet är i marken" för att lära in när man ska sitta ner resp. resa sig upp..

jag minns när jag själv var nybörjare, fanns inte en CHANS att jag skulle hinna se (eller förstå) när hästen satte ner eller lyfte vilket ben. jag har fortfarande svårt för att hinna tänka så fort på det när jag rider :D
även om man senare i ryttarens utbildning kan behöva tala om VARFÖR man rider lätt som man gör och komma in på att lyfta det och det benet, så tycker jagi nte mans ak börja med den förklaringen.

själv lär jag mina nybörjare (har iofs inga nu :D ) att resa sig upp när ytter bog rör sig framåt, det är mycket mer lättöverskådligt och lättfattligt för små barn och ovana ryttare!

När jag lärde mig rida lätt så tänkte inte jag på "det" och "det" benet eller hur man nu ska säga. Det var mer att bara hitta takten. Först på senare när jag har blivit bättre är det jag tänker på det. ;)

japp, samma här! alltså när ytter framben är i marken sitter man ner.

Det fick jag också lära mg på min ridskola när jag var liten.
För en nybörjare går det ju nästan inte att se på benen utan att de tappar balansen!

precis!
jag hade STOORA problem, och tillslut fick jag själv räkna ut hur det skulle vara, beroende på när ridläraren sa "bra" respektive "byt sittben" :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar