Rätt sätt o rida e med sadeln..

Tjockisina

Trådstartare
sägs de ju alltid, varför använder folk ofta sporrar då?
Rider man med sadeln använder man ju rumpa o lår osv inte fötterna om jag förstått de rätt?
Eller ska man använda både säte o fötterna för o bli 100% rätt?
Själv vet ja inte vilket sätt som är "rätt" ridning men blir endå lite confused när de flesta säger att man ska rida med sätet .. hmm
Själv börjat rida en häst som rids med sätet, dvs inga fötter o skänkla med utan bara med sits o lår osv, dö svårt i början men nu faktist väldigt kul när man lärt sig.

Vet inte vad jag vill komma fram till här riktigt haha.. va har ni för åsikt? O hur rider ni?

Sv: Rätt sätt o rida e med sadeln..

Man ska väll rida med hand, säte och skänklar..
i alla fall vad jag har lärt mig..
Men det beror kanske på gren oxå..
tex i en omhoppning kanske man sa luta sig inåt för att få
hästen att svänga(?)..
I dressyren kan man använda sättet men det ska ju vara diskret..
rätt ridning är det delade åsikter om..
Man använder sporrar för att förstärka sin skänkel..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rätt sätt o rida e med sadeln..

Ja, man ska rida med sätet (inte sadeln, men vi fattar vad du menar), handen och skänkeln. Riktigt duktiga ryttare kan ju i pricip sitta helt stilla med skänkeln och flytta eller fatta galopp genom att bara röra på höften men det kräver en otroligt lyhörd och välriden häst. Sporrarna förfinar ryttarens skänkelhjälper.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 209
Senast: em-pirre
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 094
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat