Rätt ras till mig?

J

joo

Okej vi ska skaffa hund så småningom. Vi bor på landet med eget stall så det måste självklart vara en sak som accepterar hästar(vet inte om det är en rasfråga riktigt...)
(guuuud vad det måste finnas mängder av såna här trådar förresten -ber om ursäk att jag addare ännu en. Men man får faktiskt inte tillräckligt med information om man läser på hundklubbarnas hemsidor... :mad:)
Den skall inte vara för tjurskallig utan ganska lättdresserad, om man får önska.Lätt pälsvård, korthårig.Tycka om att röra på sig fast inte gå i taket om man bara promenerar.Gilla att vara med sin familj, gärna vakta lite.Inte någon hund som man snavar på säger mamma, så gärna ej dvärgraser.

det får räcka så länge :D Nån idé? Jag tycker man får så LITE information om lynne i hundböcker, men heeeela rastandarden.Det är ju inte den exteriöra definitionen som är viktigast när man väljer ras... :smirk:

Du ska ju ha en irländsk terrier.... en liten Okos så klart... :D

Oj det finns hur många raser som helst som skulle kunna passa in i de kriterier du skrivit...! :)

Vad hade du tänkt göra med hunden förutom låta den luffsa runt på stallplan och gå på ridturer? Intressad av jakt, bruksträning, agility m.m. eller vill bara en långbent "soffpotatis"?

Korthårig collie låter väl som ett alternativ kanske. Vet inte om den är så vaktig men den är nog heller inte riktigt lika krävande som t.ex. schäfer elr rottis.
Irländsk setter kanske?
Aktiva hundar men inte alltför skarpa.

Det blir nog förutom promenader och sällskap lydnad för hela slanten.Min hund skall bli jättelydig. :D

lätt att snacka....

inga fler förslag?Motivera också helst =) kan tex en dalmatiner vara lämplig?Eller berner sennen(mammas favorit)?

Dalmatiner är ju vagnshästar från början och passar förmodligen utmärkt som stallhästar. Det jag har hört är dock att rasen har en otroligt kort reaktionstid! Som ex då så susar den iväg på stört om den får upp ett intressant spår ute eller nåt så det gäller att man pli! Men det är som sagt bara vad jag "hört".

Berner sennen har ofta problem med höfterna så var då noga med val av uppfödare och kör inte för hårt med hunden innan ni röntgat den.
Gillar ni Berner Sennen så kika också på liknande hundraser, t.ex leonbergern som är lite större, lite mer självständig men otroligt speciell. (Är själv uppvuxen med dem.) Eller landseer som påminner skarpt om newfoundlandshunden men är lite lättare byggd, något kortare päls och vit med svarta fläckar. Ska vara som en njuffe till sättet också.

Själv är jag svag för riesenschnauzer men de är rätt skarpa och ofta enmanshund tror jag. Kräver nog sin hundägare.

Vad sägs om rhodesian ridgeback? Coola hundar, sunt byggda och trevliga.

Lite mer förslag... :)

En söt och duktig bullmastiff-flicka :love: - har själv en goldenhane, men har blivit förälskad i en kompis hund.

En St: Bernhard!
Storlek: Stor
Lättlärd: Mycket (så länge den är motiverad)
Tjurskallig: Det beror på dig!
Pälsvård: Finns både korthår och långhår. Bör borstas lite varje dag. (men vem gör det *ler*)
Tycker om att vara ute. Ingen hund du ska köra maraton med men som ändå orkar långa turer om den har fått växa i sin kropp lagom fort.
En riktigt trofast vän, en familje hund som gärna vaktar och rår om dem sina.
Den ultimata doggen.
Sen att den är så cool i humöret är ett jätte plus.
Lycka till

Welsh Corgi Cardigan. De är lättsamma och lättdresserade eftersom de ursprugligen är vallhundar. Gillar att jobba men är inga arbetsnarkomaner :D. Det bästa av allt; de är fria från "rassjukdomar" och lever upp till 18 år.

schäfer är en ras som är populär av en anledning. dock måste man verkligen vara kräsen vid val av uppfödare och se till att hunden har generationer av friska djur bakom sig. rasen är annars drabbad av en rad hemska sjukdomar, förmodligen ett resultat av dålig avel. tikar är ofta något mildare än hanarna och pälsen lättskött förutom när de fäller. men det gör de i gengäld bara 2 ggr per år.

dalmatinern är en trevlig positiv hund (jag har haft en själv), men de är inte jättelätta att dressera och de fäller konstant. fast de är otroligt vackra att titta på :love:

tack snälla för alla svar=) Nu har jag något att fundera på.fortsät gärna att tipsa om ngn har något mer...=)

Håller med, det är helt klart en irländsk terrier du ska ha! Den har allt du söker, du kommer inte att bli besviken...

Kan inte annat än att rekommendera Schäfer! Jag har en (otippat...) och kan inte tänka mig trevligare varelse.
Du måste dock vända dig till en SERIÖS kennel och berätta vad du söker, vad du ska ha hunden till och vad du förväntar dig. Det finns en uppsjö av "olika" schäfrar, en del väldigt vassa och avlade för tex polisarbete en sådan hund kommer du troligtvis att få problem med. Om kenneln är seriös så lyssnar de till vad du säger och rekommenderar en valp som de anser kommer att passa till dig, alt hänvisar till en annan kennel om de själva bara avlar tex polishundar.

Jag fick dock tag på min guldklimp på just en sådan kennel (som avlar polishundar) men hon är inte den som kräver jättemycket, kan utan problem "vila" (med endast korta promenader) flera dagar utan att bli knäpp. MEN alla schäfrar kräver ju en MKT god grundlydnad för att fungera och måste få använda hjärnkontoret emellanåt. Eftersom du skriver att du ska träna mkt lydnad bör rasen passa dig. Otroligt följsam och arbetsvillig mattegris som vaktar hus och hem lagom mycket, det är beskrivningen på min iallafall! :banana: Fungerar för övrigt mkt bra ihop med hästarna men även där gäller det ju att sätta upp klara regler (spec ur säkerhetssynpunkt).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Min mamma är nu sugen på att skaffa hund igen, men är osäker på vilken ras hon vill ha och är inte så haj på internet så jag tänkte att...
2
Svar
23
· Visningar
3 064
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Jag vet att det finns flera såna här trådar men ni kanske orkar med en till ;). Vi är en familj som bor på landet, två barn 12 och 8...
2
Svar
23
· Visningar
2 749
Senast: Niyama
·
Hundavel & Ras Ja det tycker jag iallafall, vilket gör att jag sitter här och drömmer om vad jag vill ha för någon när jag väl får möjligheten att...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: Fanzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?