Rätt med hästköp?

S

sill_macka

Hej!

Jag är ny här i hopp om lite råd ang. mina "plötsliga" planer på att köpa häst.
För drygt ett år sedan såldes min medryttarhäst, en alldeles fantastisk häst som jag själv lagt grundutbildningen på och fick en otrolig kontakt med. Då passade det inte för mig att bli hästägare så med krossat hjärta fick jag helt enkelt stå över den gången. Jag har haft lite kontakt med den nya ägaren och bett att få veta om h*n planerar att sälja och nu har jag fått reda på att den är till salu - självklart är jag otroligt sugen!

Jag ridit i över 15 år, ca 10 på ridskola och de senaste åren har jag haft privathästar flera dagar i veckan, ofta unga hästar att utbilda. Har jobb (100%) men slutar tidiga e.m. alltid och en syster och stallkamrater som kan ställa upp om jag skulle behöva åka bort. Jag och sambon (delad ekonomi) har nyligen skaffat oss en liten valp också, men hon ska ändå lära sig vara i stallet så det är ju ett mindre problem.

Jag är väl införstådd med att det tar både tid och pengar med häst. Har även möjlighet att få tillbaka hans gamla box (då den fortfarande är ledig och jag själv fortfarande befinner mig i stallet), och där har jag även tillgång till all hjälp jag kan tänkas behöva av folk som jag verkligen litar på. Jag har ju aldrig haft egen häst förr så det är klart det snurrar i huvudet på en... Dock har jag genom mina år samlat på mig grundläggande kunskaper om sjukdomar, skador, lite foderkunskaper osv.

Sedan ett (för mig) problem till - ägaren begär ett löjligt överpris för hästen i fråga. Jag vet vad h*n betalad när hästen köptes, hur den ridits under detta året och hur den betett sig i olika sammanhang. Hur mycket kan man pruta egentligen? Jag är otroligt förtjust i den här hästen men till och med jag kan säga att den inte är värd dom pengarna... Hur ser ni på ett fodervärdsavtal med ev. köp när tiden löpt ut? Om detta är något ägaren kan tänka sig såklart. Nu har jag inte varit och provat än för att se om hästen är densamma, men man spekulerar såklart redan och tänker sig olika scenario.

Kort och gott; är det dumt för mig att köpa häst just nu? Är väldigt kluven, det är ju min "gamla" ängel det gäller..

Sv: Rätt med hästköp?

Jag ser inget problem med att bjuda vad du har råd att ge. Förstår inte varför vissa tycker det är så fult att pruta. Snarare rätt dumt att inte pruta.

Varför vill du ha hästen på foder först, om du nu redan känner hästen?

Tycker det verkar som att du har koll på läget. Stadig ekonomi, hjälp finns till hands, du känner att du har tid, du har någonstans att ha hästen osv. Känns det rätt så kör på!

Ang priset är det ju bara något som går att diskutera med säljaren. Be säljaren motivera prissättningen, men akta dig för att komma och peka finger. Fråga hur säljaren tänker och om det finns möjlighet att pruta. Gällande fodervärdsavtal för senare köp är det något jag personligen inte skulle gå med på som säljare. Över lag är jag inte så förtjust i tanken på att lämna iväg hästen på foder pga alla skräckhistorier man hört om folk som lämnat iväg friska sunda hästar och fått tillbaka vanvårdsfall, ibland med motiveringen "vi känner inte att denna hästen passar oss" om det handlat om fodervärd-för-senare-köp. Tror inte jag är ensam om att resonera så och det är mycket möjligt att säljaren resonerar så också, men det går inte att veta utan att fråga.

Tycker du ska åka och kolla på hästen och sen ta ett snack med säljaren.

Nä jag har som sagt aldrig köpt häst innan så jag vet inte hur folk stället sig till foderavtal. Jag hade ju hästen innan den såldes till den nuvarande ägaren så jag tänkte att det kanske ger en viss trygghet. Den hade ju kommit till sitt gamla stall också med sina gamla kompisar. Min tolkning i situationen är att ägaren mest är ute efter ekonomisk lättnad, därav min fundering på ett foderavtal för senare köp, så har jag möjlighet att bättra på min buffert också. Jag har som sagt pengar men det känns såklart bättre ju mer man har undan-sparat...

Hur som helst får jag ju helt enkelt börja med att åka och prova, och som ni nämnde här få en motivation till prissättningen och ge mitt bud.
Kom gärna med fler tips och synpunkter!

Tycker att det låter som att du är redo för egen häst utifrån det du berättar. Jag skulle göra som iNHALE säger, åka ut och prova och göra en motivation till en prissänkning efter hur det går. Ta inte upp "jag vet ju vad ni har gjort med honom det senast året", för det kan du omöjligtvis veta så säkert att du kan bevisa det såvida du inte stått i samma stall som hästen (om ens då)... det argumentet kommer bara att göra ägarna förbannade. Passa dig också för att dra upp vad de köpte hästen för, det kan bli ditt fall när du vill pruta för de kan lika gärna vända sig emot dig och bli sura, säga att du inte får köpa hästen. Däremot kan du kanske ta med det i din motivation på ett snyggt sätt: "När jag blev erbjuden att köpa hästen så var priset x kr. Jag känner inte att hästen är värd mer än så i dagslaget pga det här och det här som jag kände idag".

Vilken priskass ligger hästen i och vilken tycker du att den borde ligga i?

Om du vet att du vill ha hästen skulle jag absolut inte tagit den på foder först. Bättre att allt är betalt och klart - hästen är din egen redan från början. Annars finns tex risken att ägaren ångrar sig och inte vill sälja hästen längre, eller att priset höjs. Man kan ju skriva kontrakt på olika sätt men säkrast är du alltid om hästen är din.

Priset är ju en sak mellan dig och säljaren och beror lite på vad du vågar riskera. Det finns en annan tråd om prutning och där är det tydligt alla ser väldigt olika på det. En del hästar kan man pruta ner rejält och en del säljare blir irriterade om man prutar och vill inte sälja alls. Känner du att du skulle avstå från köp om du inte får hästen till det priset du vill ge så har du ju ingenting att förlora på att lägga ett bud. Annars får du kanske vara lite mer försiktig och försöka lyssna in hur säljaren tänker först.

Jag hade nog kunnat ge ett överpris för en häst om det är så att jag känner den och vill ha just DEN hästen. Men givetvis beror det lite på vilka summor det handlar om.

Hejsan! Har man hittat sin favorit och "vet vad man får" är det klart kanske värt att lägga lite mer. Du kan ju alltid surfa runt bland saluhästar och titta på vad man begär för liknande hästar i samma ålder utbildningsnivå osv för att både själv skapa dig en uppfattning och kanske ha med det som argument (så vida de inte bara svarar att köp dem istället då.) Har du is i magen så kommer de ju inte sälja till någon annan heller om de överprisar. Du kan ju alltid hävda att hästen kommer tillbaka till en trygg och för den välkänd miljö med gamla kompisar, fråga dem om inte det är värt något för dem att veta det. lycka till att få hem din älsklig

Kan det vara så att överpriset är där för att de vet att du vill köpa hästen?

Har du is i magen så vänta tills hästen kommer ut på annons. Det är ju inte direkt säljarens marknad just nu och har de då satt ett överpris så lär det bli svårt att sälja... Men risken finns ju förståss att någon köper.

Hästen finns redan ute på annons, men jag tvivlar fortfarande på att den kommer bli såld för den summan. Andra hästar i den prisklasen har x antal starter i dressyr eller hoppning, denna är inte startklar som det är nu. Hästen i fråga är inte igångsatt utan har stått på bete i en månad utan motion och sägs kunna en hel del som inte visade sig när jag var där (har varit där nu på e.m. och testat en snabbis). Av min erfarenhet tappar inte en häst så mycket motivation/arbetsvilja/kunskap på så kort tid, och så var den stel för att den inte motionerats på så lång tid. Fick ett "extrapris" för att det var jag, men med en bedömning av hästens prestation i nuläget är även extrapriset väldigt högt.

Jag har redan beslutat mig för att vänta ut tiden lite, hoppas på att hästen sätts igång mer så att nästa prov kan göra den mer rätta, och kanske att andra provar den men nekar/lägger låga bud för att ägaren kanske ska få ett litet uppvaknande. Sades även att det var en häst man kunde tjäna mer på om man bara startade den någon gång för att få upp priset, vilket absolut INTE är intressant från min sida. Köper jag den ska den minsann stanna hos mig... Håller även med dig Sammet - det är verkligen inte sälj-marknad för häst i dagsläget.

Känns väldigt tråkigt att behöva ha denna synen på sin gamla häst men det är tyvärr så ser ut just nu... :(

De hästar jag ridit efter en hel vinters vila (nu i vår) har varit förvisso stelare än de är nu efter 2 månaders igångsättning men de kunde sina saker även om det var lite svårt att få det i avslapppnad form de första passen. (vilket likväl kan bero lika mkt på mig eftersom jag få inte kände hästarna).

Be säljaren sitta upp och rida, denna ska kunna hästen nog bra för att kunna visa upp det den påstås kunna även om den vilat en månad.

Säljaren kan inte rida pga. skada vilket är anledningen till att hästen ska säljas. Vid en andra provridningen ska jag be att dennes tränare visa upp hästen så jag får se om den verkligen kan allt detta den sägs kunna. Men det känns ju lite konstigt tycker jag...

Det vill jag inte skriva ut här, tyvärr.

Nåja, hästen såld så nu behöver jag ju inte fundera på det mer.

Oj fick den den såld för överpris i dessa tider? :O
Synd iallafall. Men det finns en häst för dig där ute som är Helt rätt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 375
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar