Rätt mängd salt i koksaltlösning?

bettysmatte

Trådstartare
Om man ska använda koksaltlösning till att tvätta ögonen, hur mycket salt ska man då ha i? Vill ju inte göra det för starkt...

Sv: Rätt mängd salt i koksaltlösning?

I senaste Equipage står det om sårskador. Där står att man till koksaltlösning tar 6 dl vatten och 1 tsk salt.

1 tsk till 1 l vatten.

Det sägs att lösningens sammansättning liknar kroppens tårvätska.

Salthalten ska vara 0,9%. SKa du hälla det i någons öga, köp färdigblandat på Apoteket! Kan vara svårt att lösa upp saltet helt och fullt och om man ska tvätta sår är det ju en sak, men i ögat...
Jag skulle inte chansa, dessutom vill man ha en steril lösning till ögat..

9 gr salt till 1 liter kokande vatten. Fungerar alldeles utmärkt att skölja sina egna ögon med och att använda till linserna om man åker ifrån linsvätskan. 1 tsk vanligt salt, NaCl, ~ 9 gr. Nykokt vatten är sterilt.

Sant, jag fick uppfattningen at folk tänkte röra ut saltet i lite vatten, typ..

Apotekets små pipetter med koksalt är dock väldigt praktiska att hålla på med..

Största fördelen är att de är lätta att använda och att de är garanterat sterila, en saltlösning man kokar själv ska inte sparas utan det som blir över ska hällas bort. :idea: Jag har "alltid" några obrutna förpackningar i stallet, i synnerhet sommartid när flugorna kan vara besvärande.

Det är hundens öga jag ska tvätta. Hon har ett öga som rinner lite just nu, precis som hon hade för några månader sedan också. Då funkade det bra med koksaltlösning, men det var bara det att jag hade glömt hur stor andel salt man skulle ha!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 032
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka