rått kött?

S

Sockeplast

Om ni ger katten kött, ger ni rått eller tillagat?

Har köpt råa kycklinglår som jag tänkte ge katten. Men han är ju inbiten mjau och torrfoderkisse. Det slog mig att det kanske inte är så bra för hans ovana mage? Hur ska jag vänja honom vid det, utan att vänja honom helt, eftersom han huvudsakligen kommer få burkmat i fortsättningen? om det där lät vettigt över huvud taget ^^
Helst skulle jag vilja sluta med torrfoder och ge endast kött+ben och burkmat, men det verkar ändå komplicerat att få till alla näringsämnen.. :crazy:
Vet att det finns en del BARFare här, kanske har nåt att säga? :)

Sv: rått kött?

Jag ger alltid rått. Tänker du ge ben så ska du absolut ge det rått, tillagar man ben blir de hårda och vassa.

Du bör ta det lugnt med kött och ben till en ovan kisse. Ge lite i taget och öka mängden successivt om magen tål det.

Vad gäller planerna om att bara ge burkmat och köttben... den huvudsakliga födan är burkmat behöver du inte oroa dig för näringsbalansen. Burkmaten är komplett och köttben i sig är "förvånansvärt" kompletta i sin näringssammansättnin.

okej, då ska vi ta det försiktigt med hans mage och inte ge några tillagade ben iaf.
Vad ger du för kött? Variatierar du eller ger du mest samma av någonting, tycker du något är bättre än annat? Jag kommer nog bara ge råa kycklinglår och vingar.

Senast ändrad av en moderator:

okej, då ska vi ta det försiktigt med hans mage och inte ge några tillagade ben iaf.
Vad ger du för kött? Variatierar du eller ger du mest samma av någonting, tycker du något är bättre än annat? Jag kommer nog bara ge kycklinglår och vingar.

Jag ger alla typer av kött så länge det är svenskt: kyckling, kalkon, fläsk, oxe, lamm, anka etc. Det blir mest helmald kyckling, kalkon och grisstrupe eftersom jag lätt får tag på det billigt.

Vad jag föredrar spelar liksom ingen roll, det är katterna som bestämmer. ;) Fläsk är en stor favorit hos mina katter. Grishjärta är en stor hit.

ah, mycket blandat. Ja det finns väl mycket kött att ge bara man har lite fantasi förstås.. :)
Förresten svenskt kött ja, det glömde jag helt bort att fråga när jag köpte, typiskt. Hoppas att det inte är någon fara om jag ger honom det rått då..
Säkert en dum fråga, men kan katter få salmonella eller andra bakterier eller nåt av rå kycklig? :confused:

ah, mycket blandat. Ja det finns väl mycket kött att ge bara man har lite fantasi förstås.. :)
Förresten svenskt kött ja, det glömde jag helt bort att fråga när jag köpte, typiskt. Hoppas att det inte är någon fara om jag ger honom det rått då..
Säkert en dum fråga, men kan katter få salmonella eller andra bakterier eller nåt av rå kycklig? :confused:

Svenskt kött är nogra kontrollerat så sköter man bara hygienen ska katten inte bli sjuk av köttet.

Kattens mag-/tarmsystem är utformat för att ta hand om elakare bakterier än människan så vänjer du bara in katten långsmat och är noga med att ge färskt och väl hanterat kött är risken minimal för sådan smitta. Under de 3 år jag gett katterna rå mat har jag aldrig haft en sjuk katt.

Min katt får det jag får tag på billigt för stunden ;)
Hans kost är baserad på Mjau färs och utöver det kan det bli, precis som Sol sa, "allt möjligt".

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 972
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·
Katthälsa Funderar på att hämta hem en familjemedlems katt för att hjälpa till att få ner den i vikt. Hur mycket/lite kattmat per dag kan jag ge...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama