Rätt härstamning

CK

Trådstartare
Satt i godan ro och läste startlistorna till Göingeritten.
Där används Euqipe's dataprogram, så rimligen borde härstamningarna på de licensierade hästarna vara den som finns i ridsportförbundets register?
Uppenbarligen finns det stora brister, efter som det i två fall är farfar som står registrerade som fäder, (Probat o Super Bowl :smirk: )), samt felstavade härstamningar i all oändlighet.

NÄR kommer det att göras en avcheckning så att all information blir rätt?

Kan jag som helt "obehörig" kontakta ridsportförbundet för att rätta till felen?

Sv: Rätt härstamning

Jag förstår inte varför ryttare anmäler hästen fel i tävling efter tävling? Helst på den nivån. Det måste ju finnas regler för att anmälningen ska vara rätt. Fel härstamning tycker jag är ett allvarligt fel i en anmälan.
Sen är felstavningar alltid synd. Jalaam har 5 avkommor som startar men man kan tvivla när man ser stavningen.
// Linda

Jag förstår inte varför ryttare anmäler hästen fel i tävling efter tävling? Helst på den nivån. Det måste ju finnas regler för att anmälningen ska vara rätt. Fel härstamning tycker jag är ett allvarligt fel i en anmälan.
Sen är felstavningar alltid synd. Jalaam har 5 avkommor som startar men man kan tvivla när man ser stavningen.
// Linda

Men det händer ju inget när man rättar en uppgift heller!
Ta tex Pamorina som jag anmälde. Redan när vi betalade hennes licens skrev vi allt rätt, men ändå kommer uppfödare okänd skrivet på licenskortet. Nu när vi anmälde online ändrade jag den uppgiften, men det har inte kommit med ändå. Någon som är insatt som vet hur man ändrar "på riktigt"?

Distansridningen är idag arabens tveklöst största tävlingsdisciplin och marknad. Långt före utställning mm både i antal individer och tävlingstillfällen.
Därför borde korrigering och uppföljning av denna typ av info vara den allra högsta prioriteringen för SAHF som avelsförening. Eller kanske ARAB som bolag/registratur.

Tror att det måste komma därifrån för att ge tyngd.

Detta inte sagt för att lägga mer börda på arbetande krafter, utan som ett tips om en aktivitet som är viktig både på kort sikt, och ur strategisk synvinkel. Liksom att påpeka när suffixet "ox" saknas i rapportering/listor mm.

Att ta tag i dessa frågor kan vara ett bra sätt att skapa nytt förtroende i den turbulens som är/har varit.

Fast det komiska är ju att en av de hästar som konsekvent anmäls med felaktig härstamning är travhäst. Dessutom frysmärkt, registrerad och blodtypad. Travarna har ju dessutom en modern stambok på nätet, där vem som helst kan kolla upp den rätta härstamningen.

Nu har jag två tävlingar i rad anmält hästar där jag fyllt i härstamning osv rätt men ändå så står det ingen härstamning alls i startlistorna?!

Det var ju skumt. Var det Equipe-anmälan? Finns härstamningen hos Ridsportförbundet, och på hästens licenskort?

Den ena hästen har ingen licens och den andra saknar härstamning på licensuppgifterna, därför var jag extra noga med att fylla i det så att det skulle komma med, men det var inte eq.anm.
Hur kan man göra för att få med härstamningen på licensen i efterhand?? Verkar vara det enda sättet att det kommer med om det ändras via ridsportförbundet, men hur göra ändringen om inte arrangören har sin anm via systemet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka