Rätt eller fel?

åke

Trådstartare
Flytta gärna tråden om den ligger fel. Visste inte vart jag skulle lägga den

Jag har ofta fått höra att det är dubbelt så jobbigt för en häst att stå still med en ryttare på ryggen än att tex. skritta med ryttare?Hästen upplever det som om du väger dubbelt så mycket. Om man tänker sig själv så är det ju ganska jobbigt att stå still med en ryggsäck på sig än om man går.
Så nu undrar jag om detta påståendet. Är det rätt eller fel?

Sv: Rätt eller fel?

Jag har ingen aning, Någon som vet om det finns några vetenskapliga undersökningar gjorda?

Jag har för mig (inte helt säker på om det blev av) att det på SLU gjordes en undersökning för ett par år sedan om "ryttarens inverkan på hästen". Hade varit intressant att läsa ev. resultat.

Enligt alla mina gamla ridlärare som alla kom från det militära så ska det stämma.

vi hade en clinic här för några veckor sen med förbundskaptenen i dressyr som sa att lägsta graden av samling är halt.

tycker de ni säger borde stämma. låter logiskt.

Tjena! Jo, jag tror det är så. Känner mig taskig om jag sitter för länge på hästryggen och t ex pratar med någon utan att kliva av. Så jag tänker alltid på det någonstans i bakhuvudet.

Ja, det har jag med, Dessutom så brukar jag skritta av unghästarna till fots.

Det kanske är därför många hästar vill promenera iväg precis när man har suttit upp?:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka