Rätt eller fel att avliva?

Sv: Rätt eller fel att avliva?

lsz skrev:
......och vem skulle vilja utsätta en ev. köpare för risken att bli svårt skadad ? Jag skulle då inte sova gott om nätterna om jag sålt den hästen till någon :crazy:

Ägaren tog sitt ansvar och gjorde helt rätt :bow:

Och vem skulle man utsätta för att sköta hästen tills man hittar en köpare? :eek: :crazy:

ghost skrev:
Och vem skulle man utsätta för att sköta hästen tills man hittar en köpare? :eek: :crazy:

Tycker det ser ut som att de skulle ha hittat flera stycken skötare bara här, som dessutom har medlidande för häststackarn som fick folk under hovarna....:angel:

Jag tror att om de försökt sälja hästen, skulle de vara tvugna att dölja de olyckliga händelserna, och det skulle inte vara särskilt schyst. Jag menar, om det ligger någon på marken brukar de flesta hästar akta sig. Det låter väldigt konstigt med hela händelsen.. Dessutom att dett hänt tidigare, förra dagen, nästan samma sak, skulle det inte vara ansvarsfullt att sälja en sådan häst.:mad:

KL
jag tycker hela den här tråden är obehaglig. En människa är DÖD, har förlorat sitt liv, och nära och kära har fått sitt liv i spillror.
vilka är vi att döma och över huvud taget ta upp frågan om rätt eller fel ang. hästen!

Seabaz: på din fråga om du har rätt att avliva din fullt friska häst utan att bli ifrågasatt: JA. det har du. för ingen kan eller ska lägga sig i din situation eller omständigheterna runt det beslutet, i så fall.

lsz skrev:
......och vem skulle vilja utsätta en ev. köpare för risken att bli svårt skadad ? Jag skulle då inte sova gott om nätterna om jag sålt den hästen till någon :crazy:

Att en och samma häst av misstag skulle råka "trampa" 2 personer så svårt att den ena fick allvarliga skador och den andra dog tror jag inte är en olycklig slump.

Ägaren tog sitt ansvar och gjorde helt rätt :bow:

Jo, jag håller med. Men när jag skrev det där så framgick ingenstans om hästen hade svåra problem, var svårhanterlig, dåligt psyke what ever. Och jag är inte säker på det än heller tyvärr.
MEN om den nu var rent av FARLIG så förstår jag. Men jag läste två artiklar. I den första så sparkade hästen ihjäl kvinnan och i andra artikeln hade det rättats till med att hon blev trampad på halsen och dog av skadorna. Hon blev trampad för att hon halkat.

Så läste jag det. Men nu säger ju vissa här att hästen var farlig. Jag vet inte vad jag ska tro riktigt

Seabaz skrev:
Jo, jag håller med. Men när jag skrev det där så framgick ingenstans om hästen hade svåra problem, var svårhanterlig, dåligt psyke what ever. Och jag är inte säker på det än heller tyvärr.MEN om den nu var rent av FARLIG så förstår jag. Men jag läste två artiklar. I den första så sparkade hästen ihjäl kvinnan och i andra artikeln hade det rättats till med att hon blev trampad på halsen och dog av skadorna. Hon blev trampad för att hon halkat.

Så läste jag det. Men nu säger ju vissa här att hästen var farlig. Jag vet inte vad jag ska tro riktigt
Nä vi sitter här och ljuger och hittar på :smirk:

Oavsett om hästen var farlig eller inte, så har säkert ägaren gjort rätt beslut gällande hästen. En normal häst kliver INTE över en människa, dessutom inte två dar i rad.

sheerona skrev:
Oavsett om hästen var farlig eller inte, så har säkert ägaren gjort rätt beslut gällande hästen. En normal häst kliver INTE över en människa, dessutom inte två dar i rad.

Det är precis vad jag menar, en normal häst gör inte det!

Va!? Det är ju sjukt! Varför avliva hästen när det var dom själva som halkade? Då är det ju lätt hänt att hästen råkar trampa på en. Att kvinnan dog var ju bara otur. Usch, vad sur jag blir.:mad:

Har också fått lite "inside information" om att hästen inte alls var särskilt trevlig.

Men även om den nu inte vore svårhanterlig så tkr jag precis som ett par stycken skrev att vi inte har med det att göra, med tanke på situationen så är det helt upp till ägaren...

Ponny_Freaket skrev:
Va!? Det är ju sjukt! Varför avliva hästen när det var dom själva som halkade? Då är det ju lätt hänt att hästen råkar trampa på en. Att kvinnan dog var ju bara otur. Usch, vad sur jag blir.:mad:
Är det sjukt? Du blir sur? Om du bara är 12 år gammal och lever i din my little pony värld så kan man förstå att du uttrycker dig så. Men när du blir äldre förstår du kanske att någons älskade fru/mamma/dotter är död. Och att ägaren får avliva en bevisligen farlig häst hur mycket han vill.

Håller med dig. Det märks så väl att inte många här har varit med om att någon nära har dött. När man har upplevt det, även om det var p.g.a. sjukdom, ålder, vad som helt så förstår man hur mannen känner sig. Hur mycket värre är det inte att förlora sin fru i en sån tragisk olycka? Skulle någon av mina hästar orsaka något dödsfall i min familj skulle jag inte tveka oavsett om det var en ren olycka eller inte. Hur skulle man kunna se den hästen överhuvudtaget utan att minnas det som hänt? Och hur skulle man som ägare till hästan och ansvarig för den kunna sluta att förebrå sig själv för att det inträffat? Näe, jag har full förstäelse för mannens beslut och skulle tycka att han vore en mycket märklig och kallblodig person om han INTE hade avlivat hästen.

Seabaz skrev:
Läste just på aftonbladet om en kvinna som skulle ta in en häst från hagen och halkade och blev trampad av hästen. Tyvärr dog kvinnan av skadorna.
Mannen hade dagen innan halkat och blivit trampad av samma häst på samma ställe också.

Dom visste att det var dåligt underlag just där också tydligen.

Nu har hästen avlivats. Det fanns inget ont i hästen men den skulle bli betraktad som elak resten av livet, enligt den avlidna kvinnans man.
Snarare en jobbig påminnelse kanske, som det står i rubriken men inte nämns någonstans i texten.

Om det här är ett extremfall och inte värt att diskuteras får någon annan avgöra.
Enligt mig tycker jag inte hästen borde ha avlivats. Snarare sålts i så fall?

Jag anser mig inte kunna bedömma överhuvudtaget om det vore rätt eller fel. Beslut om avlivning är ju något som varje hästägare har rätt att fatta. Det finns folk som har mindre starka skäl till avlivning än så. T.ex. platsbrist och dålig marknad när det gäller försäljning. En marknad som gör att man då nästan får ge bort hästen och då inte vill ta risken att den skall fara illa. Det säger jag heller inget om. Det är upp till varje ägare att bedömma. Andra djur avlivas för att någon vill ha en köttbit på tallriken.

Hälsning Maja

Jaha. Så har då tyvärr kvällspressens versioner av den här tragiska händelsen blivit till vissas sanning.
Fakta är:
* Kvinnan blev SPARKAD, inte trampad.
* Mannen som blev SPARKAD kvällen innan är sambo, inte make. Han var aldrig delaktig i beslutet att avliva hästen, eftersom han inte är ägare till den.
* Beslut att avliva hästen togs av kvinnans tre vuxna barn samt en delägare till hästen.
* INGEN vet exakt vad som hände, men det troliga är att att kvinnan har halkat och därefter blivit sparkad.
* Hästen var ganska nervig, men inte betraktad som farlig. I så fall hade den inte funnits kvar i stallet, eftersom kvinnan (ägaren) var en ansvarsfull hästägare som aldrig skulle utsätta någon annan för fara.
* Hästen avlivades eftersom INGEN med säkerhet vet om den var direkt eller indirekt orsak till olyckan. Att sälja den vidare var aldrig något alternativ eftersom ingen ville ha det på sitt samvete om något skulle hända.

Slutligen: Att det tyvärr finns människor som ifrågasätter ett sådant här beslut tyder bara på att just de personer inte har förstått innebörden med ett ansvarsfullt hästägande.

Och för att det inte skall bli ytterligare spekulationer: Ja, jag kände kvinnan som avled. Ja, jag var med kvällen det hände. Ja, jag var med när beslutet om avlivningen fattades. Ja, jag var med när sambon sparkades. Mer "inside information" än så här går inte att få.

Tack alla som inte ifrågasätter beslutet att avliva.

Ris till dom som tycker att kvinnan fick skylla sig själv som halkade.:mad:

/gabbe

Vill också beklaga sorgen och säga att jag förstår beslutet till fullo. Hade gjort detsamma.

Jag tycker att det var fel. Det var ju inte hästens fel. När de visste att det var besvärligt att gå där kunde de göra något åt det. Det var ju inte hästens fel. Jag tycker synd om både häst och ägare. Det är ju aldrig hästens fel, när ägaren gör fel. Men man har ju egentligen inte fått reda på av mannen om det var något fel på hästen.

Till mig kom en gång en häst som orsakat en människas död. Det var en jättefin och trevlig häst. Jag planerade att köpa den. Trots att jag inte kände personen vars död hästen orsakat tänkte jag på händelsen varje gång jag såg hästen. Flera gånger per dag alltså. Vecka efter vecka, månad efter månad.

Trots att jag är ”van” vid olyckor med i ibland tragiskt slut i mitt arbete och trots att jag visste att dödsolyckan inte var hästens fel orkade jag inte ha den kvar. HH

randi skrev:
Jag tycker att det var fel. Det var ju inte hästens fel. När de visste att det var besvärligt att gå där kunde de göra något åt det. Det var ju inte hästens fel. Jag tycker synd om både häst och ägare. Det är ju aldrig hästens fel, när ägaren gör fel. Men man har ju egentligen inte fått reda på av mannen om det var något fel på hästen.

Detta var något av det dummaste jag läst!!!!:eek:
Men menar du på fullaste allvar att det är fullt okej att hästar sparkar på folk då, att de är folket som gör fel som går nära den hästen då eller...?
Jag tycker att du borde läsa inlägget som Gabbe skrivit!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka