Sv: Rätt eller fel att avliva?
Jaha. Så har då tyvärr kvällspressens versioner av den här tragiska händelsen blivit till vissas sanning.
Fakta är:
* Kvinnan blev SPARKAD, inte trampad.
* Mannen som blev SPARKAD kvällen innan är sambo, inte make. Han var aldrig delaktig i beslutet att avliva hästen, eftersom han inte är ägare till den.
* Beslut att avliva hästen togs av kvinnans tre vuxna barn samt en delägare till hästen.
* INGEN vet exakt vad som hände, men det troliga är att att kvinnan har halkat och därefter blivit sparkad.
* Hästen var ganska nervig, men inte betraktad som farlig. I så fall hade den inte funnits kvar i stallet, eftersom kvinnan (ägaren) var en ansvarsfull hästägare som aldrig skulle utsätta någon annan för fara.
* Hästen avlivades eftersom INGEN med säkerhet vet om den var direkt eller indirekt orsak till olyckan. Att sälja den vidare var aldrig något alternativ eftersom ingen ville ha det på sitt samvete om något skulle hända.
Slutligen: Att det tyvärr finns människor som ifrågasätter ett sådant här beslut tyder bara på att just de personer inte har förstått innebörden med ett ansvarsfullt hästägande.
Och för att det inte skall bli ytterligare spekulationer: Ja, jag kände kvinnan som avled. Ja, jag var med kvällen det hände. Ja, jag var med när beslutet om avlivningen fattades. Ja, jag var med när sambon sparkades. Mer "inside information" än så här går inte att få.
Tack alla som inte ifrågasätter beslutet att avliva.
Ris till dom som tycker att kvinnan fick skylla sig själv som halkade.
/gabbe