Rätt eller fel att avliva?

Sv: Rätt eller fel att avliva?

Centaur skrev:
Det skulle jag aldrig göra, var väl inte den stackars hästens fel att hon var klantig och ramlade!! Men djur kan man ju döda hit och dit tycker en del så... :crazy:
Men läs för fasen hela tråden!:mad:

Hästen var farlig och det var inte det ända den gjort! De talade om avlivning långt innan detta skedde.

det gjorde jag efteråt, men det framgår trots det inte alls om hästen verkligen var farlig...... :smirk: Vissa har hört att den var snäll, vissa att den var elak...

Och frågan i ursprungsinlägget, vilket var vad jag svarade på var om det var rätt att avliva en häst pga en människa halkat så hästen trampade på den...

peter_lundin skrev:
Med tanke på situationen förstår jag inte hur någon överhuvudtaget kan tänka sig att ifrågasätta ägarens beslut oberoende om hästen var knäpp el ej.
PL
Håller med fullständigt.
Det verkar som om det är väldigt tabu att avliva en häst ,vad orsaken än är....
A l l a hästar kan /bör inte " räddas "
Och man kan ju undra om det varit så lätt att hitta en köpare till den hästen
Och även om man gjorde det så hade den ju alltid haft en "stämpel "på sig

Jag kan förstå det helt och hållet.
Och även om det är en olycka så är det förståligt, dels så skulle det kännas osäkert att sälja den, hur skulle man som säljare känna isg om det skulle upprepas? Och jag misstänker att det inte är många som skulle vilja köpa en sådan häst.
Men FRAMFÖR ALLT-
Tänk vad hemskt det måste vara att ens behöva tänka på hästen som dödat ens älskade? Tänk att behöva riskera att se hästen igen, att stöta på den på resultatlistor ect?

DU HAR HELT RÄTT. Min "inside information" säger exakt samma sak.

Som jag ser det är detta mer en fråga om vad som känns rätt för de inblandade än om det är "moraliskt" rätt el ej att avliva en frisk häst.
PL

Jag kan se följande scenario framför mig:

Ägarna beslutar sig för att sälja hästen istället. P.g.a. hästens historia och för att det är en lite speciell individ (något jag inte kan veta eftersom jag inte känner hästen) säljs den billigt till en erfaren hästmänniska, med full information.

Köparen visar sig vara intresserad av att göra en bra affär, och säljer ganska snart hästen vidare, dyrt, utan att informera om vad som inträffat.

Hästen är inblandad i ytterligare en olycka.

Inget jag som ägare av hästen skulle vilja riskera att ha på mitt samvete. Jag förstår att man väljer att ta bort hästen - även om detta bara är ett tänkbart scenario och det egentligen skulle kunna ha även ett lyckligare slut.

Centaur skrev:
det gjorde jag efteråt, men det framgår trots det inte alls om hästen verkligen var farlig...... :smirk: Vissa har hört att den var snäll, vissa att den var elak...

Och frågan i ursprungsinlägget, vilket var vad jag svarade på var om det var rätt att avliva en häst pga en människa halkat så hästen trampade på den...
Jag kan upprepa att jag VET att hästen var farlig. :smirk:

Det är väl inte så konstigt att man avlivar en häst som på två dagar allvarligt skadat en och dödat en annan + allt annat den gjort?
Frågan kan nog ställas om hästen verkligen var frisk, hade iallafall inte alla lampor rätt placerade :smirk:

Humelibumlan skrev:
Jag kan upprepa att jag VET att hästen var farlig. :smirk:

Det är väl inte så konstigt att man avlivar en häst som på två dagar allvarligt skadat en och dödat en annan + allt annat den gjort?
Frågan kan nog ställas om hästen verkligen var frisk, hade iallafall inte alla lampor rätt placerade :smirk:

Hur kan du vara så säker på att hästen var farlig ?
Jag påstår inte att det inte är sant, men allt som står i tidningen
stämmer inte alltid... :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Det finns faktiskt folk som träffat hästen även bukefalister o dessa vet kanske lite mer om hästen än vad de som bara gissar o tror att allt var en olycka o inte hade med hästens vara eller inte vara att göra.

*hugger en knapp*

Jag skrev ju att det var ett extremfall och om folk inte vill diskutera det så behöver ni inte läsa eller svara i tråden.

Det här är säkert inte första och säkert inte sista gången en frisk häst avlivas. (nej det stod inget i artikeln jag läste om att det var en svårhanterlig häst).

Tycker det är intressant att ställa sig den här frågan.

Så om jag i morgon avlivar min friska häst, ni tror inte nån skulle reagera på det då? Vadå den är ju min, mitt beslut, what ever!

Nej ni som inte vill diskutera är inte tvugna till det..

Citronsoda skrev:
Hur kan du vara så säker på att hästen var farlig ?
Jag påstår inte att det inte är sant, men allt som står i tidningen
stämmer inte alltid... :bump:
Därför att jag har som jag skrev ovan inside information, alltså information som inte står i tidningen utan från folk som känner hästen och ägarna. :idea:

Och som jag skrev ovan så var avlivning något som diskuterats tidigare, tyvärr kan man kanse säga tat det väntade för länge :cry:

Har du nån som helst aning om hur många friska kossor, grisar, höns, hundar, katter, hamstrar, kaniner osv som varje dag avlivas?? Varför skulle hästen klassas som högre stående väsen än dem egentligen??
Det verkar många gånger som det är fullt okej att köpa en liten söt, urgullig valp för att ett år senare komma på att "det är jobbigt med en pigg, stor, klumpig unghund så den avlivar vi". Men köper du en häst som du ett år senare avlivar för den är jobbig så är du en idiotisk, inkompetent jävel som inte ska ha häst! Vad är skillnaden mer än x antal hundra kilo??

Har föresten hört talas om att ardenneruppfödare här i landet föder upp ettåringar för slakt, finns det nån sanning i det??

Sissan skrev:
Har föresten hört talas om att ardenneruppfödare här i landet föder upp ettåringar för slakt, finns det nån sanning i det??

I så fall hör han till den smarta hästägarskaran..
Några mindre till Italien..

Jag jobbar och föder upp hästar.
Men har grannar med kor och köttproduktion.
Och man har den hårda vägen lärt sig att en död kossa eller en död häst är samma sak.

Att man tar bort en häst oavsett om den är frisk eller inte har ingen annan att göra med än dom inblandade..

Jag blir VÄLDIGT förvånad att läsa vissa inlägg här. :eek:
Hur kan man ens jämföra en häst med ett människoliv???

Och denna tog verkligen priset. :mad:
Det skulle jag aldrig göra, var väl inte den stackars hästens fel att hon var klantig och ramlade!!

Hur i hela h-e kan man ifrågasätta om hästen skulle leva eller inte???

AM

Nafayette skrev:
I så fall hör han till den smarta hästägarskaran..
Några mindre till Italien..
Jamen det är tydligen precis det som han/de är! Du kan ju tänka dig tillväxten på det köttet på ett år samt att utgifterna på hästen knappast hinner bli så dyra.. Lönande affär!

Nafayette skrev:
Jag jobbar och föder upp hästar.
Men har grannar med kor och köttproduktion.
Och man har den hårda vägen lärt sig att en död kossa eller en död häst är samma sak.

Jag är uppvuxen på gård med djur så det är lite detsamma där...:crazy:

*hugger sista knappen*

Jag håller med om att det är ett lite märkligt resonemang att en häst ska leva tills den plötsligt en dag inte kan resa sig i boxen och måste avlivas på plats. :eek: (Sant exempel)

Vi har valt att ta bort svårhanterliga hästar vid två tillfällen, inte på grund av att vi inte tror att någon annan skulle klara av dem utan på grund av att vi funderat på VAD som kunde hända om de sedan börjat vandra vidare.

Då har inte våra hästar varit farliga utan mer allmänt svårhanterliga och oberäkneliga men oh så snälla.

Nu kommer nog snart någon från NH och talar om för dig hur man tränar ledarskap...:devil: ;) :D

Det finns faktist dom som tror att ingen häst har "dåliga" gener...

AM

Jag har fått aveln av vissa kallblodsraser beskriven såhär:
En typisk uppfödare är en gammal hästkarl med en eller ett par tjusiga ston hemma i stallet. Han föder upp i syfte att ta fram fler fina ston för avel.
Tyvärr blir inte alla föl ston, och hingstfölen finns det ingen marknad för annat än som slaktdjur.

Så ja, det förekommer avel där avkommorna går i princip direkt till slakt.

Seabaz skrev:
Enligt mig tycker jag inte hästen borde ha avlivats. Snarare sålts i så fall?

......och vem skulle vilja utsätta en ev. köpare för risken att bli svårt skadad ? Jag skulle då inte sova gott om nätterna om jag sålt den hästen till någon :crazy:

Att en och samma häst av misstag skulle råka "trampa" 2 personer så svårt att den ena fick allvarliga skador och den andra dog tror jag inte är en olycklig slump.

Ägaren tog sitt ansvar och gjorde helt rätt :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Håller med det låter inte som en slump.
Jag har legat och krälat under magen på Novan senast för 1-2 månader sedan då det var snorhalt. Vi hade varit inne i ridhuset och hon hade fått springa och bralla lös där inne = relativt uppspelt häst. På vägen hem halkade jag omkull och trillade in under magen på hästen. Hon TVÄRNITADE som hon brukar göra. Detta var alltså en uppspelt häst på väg hem till maten i skitväder. De flesta (alla) hästar jag känner reagerar såhär. Man går inte på folk.
Jag tor att Humelibumlan har rätt i att hästen nog inte var så snäll som det stod i artiklarna. Troligen stämmer hennes inside information väldigt bra.
Hur många av er har en häst som trampar på folk? Visst misstag kan hända men två gånger dagarna efter varandra...
Jag tycker ägaren tog rätt beslut, då det var han som kände hästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka