Rätt eller fel att avliva?

Seabaz

Trådstartare
Läste just på aftonbladet om en kvinna som skulle ta in en häst från hagen och halkade och blev trampad av hästen. Tyvärr dog kvinnan av skadorna.
Mannen hade dagen innan halkat och blivit trampad av samma häst på samma ställe också.

Dom visste att det var dåligt underlag just där också tydligen.

Nu har hästen avlivats. Det fanns inget ont i hästen men den skulle bli betraktad som elak resten av livet, enligt den avlidna kvinnans man.
Snarare en jobbig påminnelse kanske, som det står i rubriken men inte nämns någonstans i texten.

Om det här är ett extremfall och inte värt att diskuteras får någon annan avgöra.
Enligt mig tycker jag inte hästen borde ha avlivats. Snarare sålts i så fall?

Sv: Rätt eller fel att avliva?

Väldigt olyckligt att kvinnan dog.

Vad jag själv gjort med hästen i en sådan situation kan jag inte vara 100% säker på. Men jag skulle nog inte avliva.

Att mannen valde att göra det kan det finnas en hel del andra orsaker till. Han kanske inte är så hästvan och avlivning var den enklaste utvägen.

Men var det inte en som jobbade med hästar som hade haft den här och ansåg att hästen var farlig. Men att dom andra tog hand om honom ändå

Det var ägarna/uppfödarna som det hände.

Hästen hade varit hos tränare för inkörning, och det var han som hade uttalat sig i tidningen.

Det är aldrig enkelt att läsa mellan raderna men i den situationen att ligga på sjukhus med bäckenbrott och ha ca. fem hästar till som måste omplaceras så tror jag inte att valet är så svårt när hästen orsakat att man mist en livskamrat.

Jag förstår ägaren, en dålig parallell är att jag ALDRIG kommer att vilja träffa den stackars man som råkade köra på min häst så att hon fick avlivas. Det är hemskt att bara veta i vilket samhälle han bor när jag passerar där.

Jag hade tveklöst tagit bort vilket djur det än varit i en sån situation.

Det är ju väldigt svårt att svara på om det är rätt eller fel! Speciellt när man inte är i samma situation. Från våran vinkel kan det ju kännas fel, men från mannens sida så kan det hända att det kändes som en befrielse att ta bort hästen då han säkert lägger skulden på denna ang. fruns bortgång. Jag tycker personligen att det inte är så mycket att tycka till om då det finns värre saker som händer i hästvärlden.

Varför skulle det vara fel att avliva en häst? att inte av liva en häst om den mor dålig är fel men att avliva ett friskt djur kan ju alldrig vara fel för vi avlivar ju kor, grisar, höns mm varje dag som är friska för att vi skall få kött att äta, eller värde sätter ni djur olika mycket (ej er som är vegetarianer).

Så länge man tar till vara på djuret ( köttet) så ser jag inte nån skilnad på om det är en häst eller ko.

Kram

Det jag hörde just när det hänt var att kvinnan hade blivit sparkad av hästen o avlidit, mannen hade dagen innan oxå blivit sparkad av hästen o vårdats på sjukhus. Bägge gångerna var vid intag av hästen från hagen.

Svårt att bedöma då det stått så olika i många tidningar. Det jag läste var att olyckan berodde på halkan, ej att hästen var elak. En god vän läste däremot att det var en svårhanterlig häst, så vad ska man tro? Det måste helt klart kännas jättejobbigt för mannen som är kvar, förstår att han inte vill ha kvar hästen i alla fall, vad det än berodde på.

Vad är rätt eller fel i följande då; en ponny blir under en ridtur i kraftig blåst skrämd av ett föremål som kommer farandes helt plötsligt. Skenar iväg och trampar ner en man som senare avlider av skadorna. Ponnyn säljs efter något år, nya ägarna får ingen information om vad ponnyn varit med om. Rätt eller fel?

Vad jag hört så var det en trevlig häst som dom aldrig hade haft problem med men att alla hästarna blev hispiga på ett visst ställe när dom tog in dom från hagen och tyvärr var det också väldigt halt just där. Fattade som att kvinnan halkat och hamnat under hästen och blivit trampad väldigt olyckligt. Mannen valde att avliva då han alltid skulle komma att tänka på sin sambo då han såg hästen.

Jag hade inte avlivat utan sålt hästen.

Hot Shot skrev:
Vad jag hört så var det en trevlig häst som dom aldrig hade haft problem med men att alla hästarna blev hispiga på ett visst ställe när dom tog in dom från hagen och tyvärr var det också väldigt halt just där. Fattade som att kvinnan halkat och hamnat under hästen och blivit trampad väldigt olyckligt. Mannen valde att avliva då han alltid skulle komma att tänka på sin sambo då han såg hästen.

Jag hade inte avlivat utan sålt hästen.
Du har hört fel tyvärr... :(
Jag har lite "inside information" och det var helt rätt att den hästen fick avlivas. Den hästen hette "PROBLEM" och hade nog inte varit till något annat än besvär för alla som haft kontakt med den.

Med tanke på situationen förstår jag inte hur någon överhuvudtaget kan tänka sig att ifrågasätta ägarens beslut oberoende om hästen var knäpp el ej.
PL

peter_lundin skrev:
Med tanke på situationen förstår jag inte hur någon överhuvudtaget kan tänka sig att ifrågasätta ägarens beslut oberoende om hästen var knäpp el ej.
PL

Instämmer helt och hållet....

Varför fundera över om det var rätt eller fel?
Dom flesta här sitter ju bara och gissar, och har ingen aning om hur det egentligen var.

Det var deras häst, deras beslut.
Inget för andra att diskutera anser iallafall jag, med tanke på vad som hänt.

Vilken fråga!!:eek:
Ursäkta mig men jag har bara läst om händelsen som snabbast och vet inget om hästen eller vad som orsakade olyckorna men jag har i vilket fall full förståelse för att de avlivade hästen!

Jag hörde både på radion och läste i tidningen att dom blev sparkade båd två!

Om det var så att den sparkade tror jag att antingen dom som skadades var väldigt idiotiska och stod bakom hästen på enplats där dom har svårt att flytta sig ifrån så hästen kunde få in bra sparkar (eller ngot liknande). eller så var hästen rädd eller sjuk (lynnesfel).

Om den halkade och dom blev trampade så tycker jag det var fel eftersom hästen inte kan hjälpa att den halkar

Paradis skrev:
Varför skulle det vara fel att avliva en häst? att inte av liva en häst om den mor dålig är fel men att avliva ett friskt djur kan ju alldrig vara fel för vi avlivar ju kor, grisar, höns mm varje dag som är friska för att vi skall få kött att äta, eller värde sätter ni djur olika mycket (ej er som är vegetarianer).

Så länge man tar till vara på djuret ( köttet) så ser jag inte nån skilnad på om det är en häst eller ko.

Kram

Fan, du måste ha varit väldigt hungrig när du skrev detta!!?? :rofl: :rofl: :rofl: :banana: :banana:

Suzi skrev:
Fan, du måste ha varit väldigt hungrig när du skrev detta!!?? :rofl: :rofl: :rofl: :banana: :banana:

Jo, jag kände lukten från köttbullarna i köket som vi skulle ha till midda.

Om ägaren känner att ett beslut är riktigt, då är det antagligen det. I varje fall kan ingen döma någon ägares beslut, det är helt upp till var och en vad man gör med sin häst.

Boj som har funderat på att göra både tofflor och handväska av djuren mellan varven, och vid något tillfälle även brasdekoration av en skäck jag hade.:eek:

peter_lundin skrev:
PL

Håller med helt och hållet..

AM

Det skulle jag aldrig göra, var väl inte den stackars hästens fel att hon var klantig och ramlade!! Men djur kan man ju döda hit och dit tycker en del så... :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka