Rätt beteende i skidspåret

Lejonelle

Trådstartare
Hur skulle ni säga att man ska bete sig när man har hund med sig i anlagda motionsskidspår? För att inte sabba och störa för övriga motionärer och väcka irritation, och för att det ska bli en bra upplevelse för en själv och hunden?

Sv: Rätt beteende i skidspåret

Först och främst kolla upp om det finns några regler för hundar, vilket det ofta gör i anlagda spår.

Annars tycker jag att man ska hålla hunden i koppel/lina så att andra motionärer slipper möta lösa hundar.

Haha, det är nästan ingen idé att ens försöka ;)

Men förutom det som Dentaku skrev, så se till att inte bara hålla hunden kopplad utan även se till att den är precis vid din sida när man möter människor. Antingen genom att man går åt sidan, stannar och platsar hunden vid ens sida eller att man ser till att hunden går fot vid mötet.

Här får du inte gå i motionsspår övht när skidspår är lagda oavsett om du har hund eller inte, står skyltar uppsatta. Jag har förståelse för det om det är spår som upptar hela bredden. Finns inget värre än sabbade skidspår när man försöker åka ;)

Ah ok ja jag vet inte hur man gör då ;) Fråga klubben eller kommunen som anlägger spåret vad som gäller :)

Jag åker skidor med hundarna :-)

Det förutsatte jag, jag hoppas ingen promenerar i skidspår oavsett om de har hund med eller inte. :)

Däremot vet jag att det på många ställen inte är tillåtet med lösa hundar i motionsspår/skidspår, ibland står det på anläggningars hemsida, ibland i kommunala ordningsstadgan.

Hoppla, nu kollade jag hur det ser ut här - här får hundar inte ens motioneras i skidspåren. Hårda bud.

Hunden alltid i lina, aldrig lös. Alltid på anvisade tider och slingor för hundar. Hunden springer inte i det klassiska spåret utan håll er båda på skatebädden. Är det andra folk närvarande i spåret så ska hunden vara inkörd ordentligt och inte bry sig om andra människor och hundar.

Bäst är eg att köra in hunden på någon enslig plogad skogsväg om det alltid är fullt i spåren.

Jo men jag ifrågasätter om man får sätta ett sånt förbud - gäller inte allemansrätten?

Som Dentaku skriver så gäller inte allemansrätten på anlagda spår, motionsslingor osv. Av samma anledning får du heller inte rida på elljusspår om det inte nu inte är skyltat att det är tillåtet. Med tanke på att jag vet hur mycket jobb skidföreningar och liknande lägger ner för att få bra skidspår så förstår jag, det är inte roligt att jobba hela natten och så på morgonen komma ut och se att spåret är förstört av hundar...
"Min" skidförening ska dock anlägga ett hundspår så fort det blir tillräckligt med snö, i dagsläget arbetar de dygnet runt, ideellt förstås, för att åtminstone få upp korta elljusspåret så allmänheten kan åka. Här om dagen fick de en stor del av lekområdet förstört av dels en personbil och dels en skogstraktor som inte har förstånd nog att inte köra i skidspåret... Dock satte sig båda fast med sina fordon så de lärde sig en läxa...

Mitt svar gäller inte anlagda spår, men ändå...

Vår by invaderas varje vinter av en massa skidåkare. Detta trots att det inte finns någon anläggning här, utan bara skogen. Skidåkarna parkerar sina bilar på mötesplatserna, vid vår postlåda, eller - utan att fråga först - inne på våra gårdar (en gång var det ett par damer som fickparkerade framför vår hästtransport:crazy: ). Häromåret var skogsvägens infart blockerad av bilar, så räddningstjänsten kunde inte komma fram när en person blev sjuk ute i skogen.
Skidspåren här är inte anlagda, utan snarare "spontanuppåkta".

Jag har alltid hundarna lösa i skogen (med hundraprocentig inkallning), och jag har blivit utskälld av en skidåkare som tyckte att jag skulle hålla hunden kopplad eftersom det var så kort tid på året som man kunde åka skidor. Jag kontrade med att det var så kort tid på året som det var tillåtet att ha hunden lös. Dessutom undrade jag hur personen ställde sig till älg-, hjort- och vildsvinsspår (det vimlar av sådant vilt i vår skog).

Till saken hör att det fanns två parallella skidspår på den här skogsvägen, som också är öppen för ridning. Och ja, vi red där (om än i kanten) och fick många sura kommentarer, men mötte också en hel del skidåkare som tyckte det var självklart att vi skulle samsas på vägen.

Senast ändrad:

Av samma anledning får du heller inte rida på elljusspår om det inte nu inte är skyltat att det är tillåtet. Med tanke på att jag vet hur mycket jobb skidföreningar och liknande lägger ner för att få bra skidspår så förstår jag,

Jo, jag förstår också, föreningen gör ju detta arbete för sina medlemmar i första hand, men samtidigt har ju allmänheten rätt att röra sig i skog och mark och det är inte olagligt att medföra kopplad hund om man vill. Det är skillnad på häst, som ju i lagens mening är ett fordon, och fordon får man inte framföra var som helst i terrängen.

Detta som en kommentar till ditt inlägg, inte som en uppmaning att sabba spåren för folk. Att det är hänsynslöst och inte så trevligt beteende att trampa runt i anlagda skidspår är vi helt överens om.

Vår by invaderas varje vinter av en massa skidåkare. Detta trots att det inte finns någon anläggning här,

Jo, vi bor också på ett ställe som invaderas av både sommarturister och vinterturister, som tycker att de har företräde. Som då slänger sitt skräp precis överallt i tron att det kommer ett renhållningshjon och tar rätt på det, och som muttrar över lösa (lydiga) hundar när de vinglar förbi på skidor eller långfärdsskridskor, eller som utan hänsyn till lösgående hundar, barn eller betesdjur fräser förbi på cykel i 40 km i timmen för de minsann tränar till något viktigt lopp.

Det verkar som folk inte har någon aning om att landsbygden är full med folk som faktiskt bor där året runt.

Jo, jag förstår också, föreningen gör ju detta arbete för sina medlemmar i första hand, men samtidigt har ju allmänheten rätt att röra sig i skog och mark och det är inte olagligt att medföra kopplad hund om man vill. Det är skillnad på häst, som ju i lagens mening är ett fordon, och fordon får man inte framföra var som helst i terrängen.

Saken är att de anlagda spåren inte hindrar folk att röra sig i skog och mark - det finns ju inget förbud mot att gå en bit bredvid spåret. Samtidigt innebär ju allemansrätten även skyldigheter och en hund i ett skidspår kan både störa och förstöra.

Om man får ha med sig hund så håller man hunden i lina och man åker som sagt på skatebädden och visar vanligt hyfs gentemot andra skidåkare.

Detta som en kommentar till ditt inlägg, inte som en uppmaning att sabba spåren för folk. Att det är hänsynslöst och inte så trevligt beteende att trampa runt i anlagda skidspår är vi helt överens om.

Fast nu är det inte bara föreningen som använder spåren utan en väldigt stor andel är just allmänhet som är överlyckliga att hitta bra spår som dessutom är upplysta. Den största delen av föreningen består av barn som mest håller sig i lekområdet och backen. Och nu pratar vi som sagt om anlagda spår om jag förstod dig rätt? Det är en viss skillnad, är det spår som är dragna i skogen av "vem som helst" som i Immers fall är det en helt annan fråga.
Allemansrätten gäller inte heller på fotbollsplaner och liknande och anlagda skidspår jämställs med det. Men som sagt, det är anlagda skidspår! Jag bor själv på landsbygden och jag kan också svära över "turister" som inte uppför sig, men skidföreningarna är oftast bestående av ortsbefolkningen och sliter hårt för att få en aktiv fritid även för oss som bor på landet så man inte behöver ta bilen in till stan för att åka på ett bra skidspår.
Men om du nu åker skidor med din hund, det är bara att ge dig ut i skogen och dra upp nya spår och du får ha hunden med dig så mycket du vill! Eller kolla upp vilka spår som är gjorda för att man ska kunna ha hunden med dig, det finns ju andra lösningar än förstöra ett anlagt spår och göra sig osams med människor som har lagen på sin sida.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 857
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: alex.ha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
629
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Täcke med bred/hög hals?
  • Extremt het häst