Rätt att rida där?

Sv: Rätt att rida där?

Om jag ägde mark så skulle inte jag heller tycka att det var så kul att få den sönder riden av andra.
Alla människor tycker inte om hästar, det är inge konstigt med det!

Nej, det är klart att det inte är något konstigt med det. Men om man vägrar att ställa upp på den lagstiftning vi har och tror att man har absolut makt över vår gemensamma natur, bara för att man har ett papper som man betalat för så kan man gå och dra något gammalt över sig.

Om hästar får man tycka vad man vill - det ger inga ytterligare rättigheter oavsett att förbjuda någon att vistas eller rida på marken, utöver de regleringar som redan finns.

Nej, det är klart att det inte är något konstigt med det. Men om man vägrar att ställa upp på den lagstiftning vi har och tror att man har absolut makt över vår gemensamma natur, bara för att man har ett papper som man betalat för så kan man gå och dra något gammalt över sig.

Om hästar får man tycka vad man vill - det ger inga ytterligare rättigheter oavsett att förbjuda någon att vistas eller rida på marken, utöver de regleringar som redan finns.

Men om jag betalat dyra pengar för denna mark och någon rider sönder de för mig, så skulle jag bli heligt förbannad.Sen ,kan man faktiskt fråga
mark ägaren om man får rida där!Det verkar som folk bara tar för givet att alle mans rätten gäller över allt.Jag har själv varit med om att mark
ägare gav tillåtelse till att vi fick rida i hans skog.Hela skogen höll på att dö för honom,tack vare att folk missbrukade detta.

Men om jag betalat dyra pengar för denna mark och någon rider sönder de för mig, så skulle jag bli heligt förbannad.Sen ,kan man faktiskt fråga
mark ägaren om man får rida där!Det verkar som folk bara tar för givet att alle mans rätten gäller över allt.Jag har själv varit med om att mark
ägare gav tillåtelse till att vi fick rida i hans skog.Hela skogen höll på att dö för honom,tack vare att folk missbrukade detta.

Rider man "sönder" marken har man överträtt sin allemansrätt och är skadeståndsskyldig. Det finns känslig mark som tar stryk ganska fort. Där kan man inte rida mycket och ofta, och vara noggrann med när man rider där. Sedan finns det mark som tål betydligt mer, exempelvis anlagda grusvägar, där man som markägare har svårt att förbjuda ridning. Men det finns undantag, man kan av kommunen få rätt att förbjuda och sätta upp skyltar genom en lokal trafikförordning.

Utan en sådan är det förbjudet att förbjuda ridning på vägar, oavsett hur de är finansierade.

Visst är det ett problem om någon rider "sönder" marken och för det kan man bli förbannad och ställa de som orsakat det till svars. Det omvända problemet är markägare som blir förbannade över att överhuvudtaget se människor och hästar på "deras" mark. De har inte insett vad markägande innebär, i vårt underbara land.

Rider man "sönder" marken har man överträtt sin allemansrätt och är skadeståndsskyldig. Det finns känslig mark som tar stryk ganska fort. Där kan man inte rida mycket och ofta, och vara noggrann med när man rider där. Sedan finns det mark som tål betydligt mer, exempelvis anlagda grusvägar, där man som markägare har svårt att förbjuda ridning. Men det finns undantag, man kan av kommunen få rätt att förbjuda och sätta upp skyltar genom en lokal trafikförordning.

Utan en sådan är det förbjudet att förbjuda ridning på vägar, oavsett hur de är finansierade.

Visst är det ett problem om någon rider "sönder" marken och för det kan man bli förbannad och ställa de som orsakat det till svars. Det omvända problemet är markägare som blir förbannade över att överhuvudtaget se människor och hästar på "deras" mark. De har inte insett vad markägande innebär, i vårt underbara land.
Det är klart att man ska få rida på grusvägar,det håller jag fullstädigt med dig.Jag anser bara att man kan prata med markägaren om man tänker rida på en vall eller äng.Det verkar som folk bara tar för givet att man kan rida var som helst utan någon som helst hänsyn.

Angående allemansrätten..:confused: Jag har fått värdens ut skällning för att jag skrittade på en grusväg. och då har jag en barfota häst som inte gör någon större skadda på underlaget heller. komentaren jag fick var tex att det inte var lämpligt att rida där osv. får man inte rida på grusvägar? Grusvägen har förbindelse till stigar som går genom skog som sveaskog äger.

Jag har hört med andra som brukar rida där och till dom har ingen sagt något och dom har ridit där i flera år.:confused:

Se inlägg nr 48..

När det tex gäller enskild väg så har du inte rätt att förbjuda ridning. Om ridningen sker regelbundet så har man dock rätt att ta betalt för nyttjandet av vägen. Det gäller förresten alla som regelmässigt använder en enskild väg.

jag ogillar också markägare som vill försöka stänga sina ägor. jag har ungefär lika liten förståelse för de som inte vill betala för slitaget de ger upphov till.

Mina föräldrar har haft mycket "dårar" omkring sig.

En fight handlade om en ryttare som red i våran hästhage där hästar gick och menade att skulle våra hästar skada hennes så blev vi ersättningsskyldiga. Själv skulle jag aldrig få för mig att rida in i en hästhage där hästar befann sig.

En annan fight var ryttare som red genom trädgården hemma och genade till vår vändplan vid huset ca 2 meter från köksfönstret

Några andra har lekt cowboys och jagat fåren :eek:

Och så har de gjort egna ridstigar i granplanteringar dvs. rejält upptrampat då de red dagligen. Ett antal plantor gick åt!

Det är inte undra på att markägare tappar tålamodet ibland. Själv är jag noggrann att prata med markägare innan jag ger mig ut på ängar/åkrar frågar gärna även om vissa mindre skogsstigar om det är okej att rida på. Ett besök eller telesamtal tar inte så lång tid och stärker relationen.

Men sen får det ju tilläggas att det faktiskt finns bra ryttare som tar intiativ och frågar. Vi har haft bra ryttare också som kommit och pratat en stund. När vi hade snö på en av ängarna kom några och frågade om det var okej att ta en galopp i snön över ängen. Sånt uppskattas!

VÄLDIGT få vägar som verkligen är enskild väg men MÅNGA som TROR att de har enskilda vägar...Många förbudsskyltar är helt ogiltiga och godtyckligt uppsatta av markägare.

En äng kan ju betyda olika saker. Är det odlad mark eller betesmark är det mycket troligt att man inte får rida där.
Här är ett utdrag ur allemansrätten.
Du får inte orsaka skada
Du får inte orsaka skada på marken. Det är därför förbjudet att rida/köra över tomtmark, trädgårdar, planteringar (även skogs planteringar), åkrar, vallar eller annan mark som lätt kan ta skada. Du får heller inte rida/köra på annan ömtålig mark, till exempel mjuka skogsstigar, ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker eller så att trädens rotsystem skadas. På vår och höst när markerna är blöta och mjuka är risken för markskador extra stor. Det gäller även mark som normalt tål ridning/körning, som skogsbilvägar och andra enskilda vägar som det i allmänhet är tillåtet att rida/köra på. Var rädd om dikeskanter och vägrenar. Ägaren till enskild väg kan begära ersättning för skador.

Rid/kör inte på vandringsleder, i motionsspår eller i markerade skidspår. Undvik att rida/köra även i andra uppåkta skidspår. Vandringsleder brukar markeras med orange band runt träd och stolpar. Motionsspår och skidspår har blåa, röda, gula eller gröna märken på träd eller stolpar. Men ibland kan spåren markeras på annat sätt. Ta reda på vad markeringarna betyder i det område du brukar rida/köra i. Vid ridning/körning får du inte använda gång- eller cykelbanor.

Vägar
Man skiljer mellan statliga vägar (allmänna vägar), kommunala vägar (gator), enskilda vägar med statsbidrag och enskilda vägar utan statsbidrag (privata), skogsbilvägar och ägovägar. Allmän väg och kommunala gator är till för allmänheten. Enskild väg, skogsbilväg och ägoväg ägs oftast av samfälligheter, privat eller av bolag.

Ridning eller körning på enskilda vägar går knappast att förbjuda eftersom en häst med ryttare eller kusk inte räknas som ett motordrivet fordon. Här gäller också allemansrätten, som ger alla rätt att beträda en enskild väg om denna inte skadas. Om skador uppkommer till följd av ridning har väghållaren möjlighet att kräva skadestånd enligt bestämmelserna i skadeståndslagen (1972:207). En förutsättning är bland annat att ryttaren/kusken orsakat skadorna genom vårdslöshet.

En enskild väghållare (med eller utan statsbidrag) kan inte förbjuda ridning eller körning på vägen. Däremot kan det finnas lokala trafikföreskrifter som förbjuder både ridning och körning där. Den enskilde väghållaren kan ansöka hos kommunen om utfärdande av lokala trafikföreskrifter. Men observera att stadsbidrag till underhåll vanligtvis förutsätter att vägen är öppen för all trafik.

Hästägare eller ansvarig för större verksamhet där ridning/körning i grupp förekommer regelbundet, bör alltid ta reda på vilka vägar de får använda. Att ta kontakt med ägaren av vägen och fråga om lov, är alltid det bästa sättet.

Visa hänsyn
Även om du är i din fulla rätt att rida/köra i ett område måste du alltid ta hänsyn till andra som vistas där. Visa alltid hänsyn mot gående och tänk på att många människor är ovana vid hästar och inte riktigt vet hur de ska uppträda när de möter hästekipage. Var noga med att alltid stänga bommar och grindar du passerat och du får aldrig skrämma boskapsdjur. Det är också förbjudet att störa andras hemfrid, det vill säga du får inte rida/köra så nära bostadshus att du stör dem som bor där.

Skyltar
Ibland försöker markägare på olika sätt skydda sig mot både häst- bil- och gångtrafik genom att sätta upp privata skyltar ("Privat område", "Tillträde förbjudet" etc.). Dessa skyltar får man inte sätta upp utan tillstånd av kommunen, utom när det är alldeles klart att allmänheten inte får passera.

Om någon satt upp en skylt på en plats där du brukar rida/köra eller där du anser dig få rida/köra, bör du ta kontakt med markägaren. Om ni inte kommer överens och du fortfarande anser dig ha rätt, kan du vända dig till din kommun. Förutom privata skyltar kan det finnas sådana som riktar sig särskilt till hästtrafik och som kommit till efter kommunala beslut. Dessa skyltar är det viktigt att du känner till och följer.

VÄLDIGT få vägar som verkligen är enskild väg men MÅNGA som TROR att de har enskilda vägar...Många förbudsskyltar är helt ogiltiga och godtyckligt uppsatta av markägare.

Ja förbudsskyltarna är ofta felaktiga men fortfarande finns rätten att begära betalt om en enskild väg används regelbundet, i varje fall om det gäller fordonstrafik. Upprepad användning ger alltid ett visst slitage. Är det ridning så är det snarare skadestånd för uppkomna skador det handla rom och då blir det juridiskt krångligt.

Senast ändrad:

Är det inte kommunens väg eller Vägverkets väg så är det ju en enskild väg. Så väldigt många vägar på landsbygden är enskilda vägar.

Ungefär 2/3 av vägnätet i Sverige är just enskild väg.

Senast ändrad:

Om kvinnan jag mötte äger marken kunde hon ju ha sagt det.
Det är inte betesmark,jordbruk eller annat sånt. Man kan säga att det är som ett gräsfält, folk går med hundar,barnen åker pulka (vid en liten backe/lutning), och det finns en lekpark längre ner. En bit ner finns hus och området kallas just för "Västerängen".
Hästen gjorde ingen skada på marken. Däremot fanns det några hovspår sen tidigare.
Kvinnan med hunden tränade inte sin hund elr liknande, utan gick bara längst hela ängen. Och jag gjorde detsamma. Första gången mötte jag henne i skritt och red en bra bit ifrån henne, lite senare vänte jag och red förbi henne i trav, och då sa hon till mig.

Jo men många sätter likhetstecken mellan enskild väg och privat väg, dvs de tror att man kan förbjuda häst o ryttare där samt sätta upp stängsel eller låsta grindar - så är icke fallet.

Sen är det som sagt sunt förnuft som ska råda, man behöver som ryttare inte heller provocera genom att passera hus i full galopp eller rida när det är som blötast väderlek etc. Därmed inte sagt att man behöver tolerera hot, att bli jagad av traktorer, skjuten efter, jagad av galen man på cykel, påbussad hundar m m.

Vid vilka situationer tycker du markägaren inte har relevant bakgrund till att säga nej till ridning?

Måste bara slänga in ett inlägg här:
Har ett par grannar med häst som ofta rider på vår väg. Den går förbi stall å hagar till skogen och på båda sidor om vägen finns ängsmark och åker. Åkern ägs av en bonde och vi har ängen och vi har ängarna. På båda ställen tar vi havre och hö.

Då det är vi som äger ängen så brukar vi rida där och har ett par hinder uppställda. Vi rider aldrig på åkern om det inte är stubbåker och vi känner bonden väl som äger den så han vet om att vi rider där när så är lämpligt.

En dag kom grannen ridandes på sin häst och red ut på bondens nysådda åker och galopperade runt nåt varv! Därefter red hon ut på vår äng med våra hinder och hoppade över dem! Sedan galopperade hon på vägen förbi våra hagar så att våra hästar fick tokspel och halkade runt i leran.

En annan dag hade de med sig sin lösa hund på vår gård där vi har två hundar själva som går lösa.

Grannen har blivit polisanmäld för att ha förstört skidspåret på elljusspåret och en annan granne har satt upp skyltar i skogen att det är kameraövervakat och att man inte får rida eller gå där med hunden för att hon är förmodligen så trött på den andra grannens hänsynslösa framfart med sin häst, något som vi andra ryttare också får sota för.

Oj vad långt det blev. Men vad är rätt och vad är fel här och vad har man för rättigheter/skyldigheter här egentligen?

Den granne som satt upp skyltar om kameraövervakning osv, har även satt upp "staket" för de stigar som går in i skogen som är runt hennes tomt. Enligt miljöbalken så är väl detta inte riktigt rätt? Visserligen går det ju att ta sig förbi om man är enträgen, men det är själva principen att sätta upp dessa staket jag menar.

Den granne som satt upp skyltar om kameraövervakning osv, har även satt upp "staket" för de stigar som går in i skogen som är runt hennes tomt. Enligt miljöbalken så är väl detta inte riktigt rätt? Visserligen går det ju att ta sig förbi om man är enträgen, men det är själva principen att sätta upp dessa staket jag menar.

Går stigarna in i skogen direkt från hennes tomt eller från en väg?
Tomtmark får man inte rida på, vad jag vet.

Prata med någon på nån kommunen

Så vida hon inte äger marken så har hon väl ingen rätt att säga någonting.. Finns ju en sak som heter allemansrätten ;)

Man får väl rida vart man vill så till vida det inte är privat mark eller skylt att det är förbjudet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 109
Senast: Jadzia
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Övr. Hund Det här kanske låter som en dum fråga, men vi har aldrig haft en hundrastgård där jag bor så jag har aldrig använt en sådan förut och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 446
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar