Rätt att rida där?

Sv: Rätt att rida där?

kl

Litet inlägg bara:
Läste om en skogsägare som hade satt upp viltstängsel runt sin skog för att viltet inte skulle kunna passera där (Var det här på buke jag läste det kanske?) Alla grindar in i skogen var låsta, så ingen kunde komma in, varken ryttare eller gående.

Artikeln var nog otydlig, men staketet var nog inte runt skogen utan "bara" längs med en starkt trafikerad väg.
Människor och ryttare kunde inte då komma in i skogen från andra sidan av vägen utan fick iaf gå längst med vägen en bra bit.

Aha :idea:
Men ville få fram att han inte alls fick göra som han ville med sin mark, som han hävdade.
Vet dock inte vad som gäller för ängar

Det är inte alls avgjort ännu, det ligger hos Länsstyrelsen om jag inte har fel för mig (finns på BukeNyheter och Sydsvenskan). I just detta fall finns speciella omständigheter.

Självklart får man inte rida på annans mark om man gör skada.

kl

Litet inlägg bara:
Läste om en skogsägare som hade satt upp viltstängsel runt sin skog för att viltet inte skulle kunna passera där (Var det här på buke jag läste det kanske?) Alla grindar in i skogen var låsta, så ingen kunde komma in, varken ryttare eller gående. Han hävdade att han fick göra som han ville med sin skog, men icke! Som jag föstod det så får man inte göra som man vill med sin mark, oavsett allemansrätt

Ang. slitage på marken så gör väl ett par oskodda hovar mindre skada än skor? Dessutom var ju just det här fallet på "vintern"
Ok, kanske inte så mycket snö, men marken är väl fortfarande i stort sett frusen?
Men, hur många är det som har sina hästar oskodda??
En häst väger ca 600kg och jag väger sjuttio,vem tror du gör mest skada??:confused:

det är en av anledningarna till att jag inte gillar schäfrar, rotweiler eller andra sånna hundar. det går inte att komma ifrån; de är mer aggressiva. det var nog den del av labradoren i den här som gjorde att den inte bet min häst!

lite ot kanske..
Men en labrador kan vara precis lika farlig som en schäfer om den är ouppfostrad. Det är inte hundens fel, det är helt och hållet ägarens.. (vet inte vilket år det var, med golden retrivern var den rasen som hade flest anmälda attacker mot människor, tätt följd av taxen!!)

För övrigt håller jag med om att hundar ska vara kopplade om man inte har koll på dom (vilket man bör som hundägare).

Kärringen har strikt ansvar för sin hund - ska hon ha den lös ö h t ska den vara under kontroll. Folk är inte riktigt kloka! Tur hon inte sa det till mig för då hade hon fått höra ett och annat...

:rofl::rofl::rofl:Det där låter PRECIS som en av våra grannar! Han bråkar o gnäller på precis ALLA i hela trakten!

Och för att ta det om grusväg, så kan man neka ridning om man inte får statliga stöd på vägen utan bekostar allt underhåll själv.

Kicki :)

Grusväg får du alltid rida på oavsett om markägaren bekostar underhållet själv eller ej, men man får ju inte rida runt väldigt nära någons bostad. Enda gången som det är undantaget är om det är anlagda motionsspår el dyl.

Har kollat upp detta hos polisen sedan en tjurig markägare påstod att dom stora groparna efter tjällossningen i vägen var hål efter hästarna.. Däremot om kan man förbjuda häst och vagn då det räknas som fordon.

Helt korrekt. Någon som har varit igenom samma turer som jag ser jag!:) Många markägare, vägföreningar o dyl TROR att de har en massa rättigheter som de i själva verket inte har - inte när det gäller att hindra häst o ryttare i a f. MÅNGA skyltar som sätts upp har ingen som helst giltighet, lagligt sett.

Vad som däremot är självklart för mig det är att om det är regniga dagar och jag vet att en viss väg lätt blir upptrampad så behöver jag ju inte rida där förrän marken har torkat upp lite bättre. Det handlar inte om rättigheter och lagar utan mer om vanligt hyfs. Försöker också att alltid vara vänlig och hälsa när jag passerar nära någons hus eller gård - sen att en del bara blänger eller gormar på en i a f, det är en annan femma:cool:

Ängsmark o åkermark är inte riktigt samma sak.
Det finns helt klart ängsmarker av betydelse för friluftslivet där markägaren inte kan stänga ute folk.
PL

Det är sant att det inte är riktigt samma sak. Har "pratat" med en på Naturvårdsverket just om ängsmark för ett tag sedan och då ridning, att fotgängare lufsar där gör ju mindre, vid t.ex. fågelvård av olika sort. Tyckte att det var lite otydligt framställt vad som gällde just kring detta och att det kan uppstå väldigt fria tolkningar. Ängsmark kan ju både slås och betas vilket gör att ridning påverkar negativt, inte en häst, men det brukar ju alltid ha en förmåga att öka. Han som svarade mig, trevlig grabb, höll med om just detta och lovade att de skulle ta upp mina synpunkter på ett möte! :) Ska bli intressant att se vad som händer.

1. Plantering dvs åkermark kan diskuteras när det gäller ängsmark (ängsmark är inte automagiskt åker). Då krävs ju att markägaren BRUKAR marken på något sätt. Betraktas det som växande gröda, då har du rätt. Är det en "skogs"-äng som ingen brukar - får man rida där. Det bör man som ryttare ta reda på.

2. Ett sådant förbud måste förankras i en lokal trafikförordning - man får INTE godtyckligt bestämma det själv. Som ryttare bör man kolla upp om förbudsskyltar som finns verkligen är förankrade i lokala trafikförordningar. Är de inte det, är de direkt olagliga.

I din slutsats håller jag med dig. Minst lika viktigt är att markägande inte heller ger "rätt till allting" vad gäller marken.

Just hurvida den brukas eller inte är ju inte upp till den enskilde att bedömma, kan ju bli väldigt godtyckligt i många fall. Men är det en liten ängsplätt halvt igenvuxen av sly i skogen så ser ju eljest ut. Och som du säger så är det ju upp till ryttaren att ta reda på.

Och visst är det så att folk kan slänga upp skyltar godtyckligt, vilket är helt fel. Finns ju de som gör det endast av anledningen att de ogillar hästar. Men det jag vill komma fram till är att man kan, om man gör det på rätt, sätt stänga en väg som man då ej har komunala bidrag på, har man det så faller ju möjligheten totalt.

det är en av anledningarna till att jag inte gillar schäfrar, rotweiler eller andra sånna hundar. det går inte att komma ifrån; de är mer aggressiva. det var nog den del av labradoren i den här som gjorde att den inte bet min häst!

Hmm, om nu bruksraserna är så aggressiva, hur kommer sig då att det under väldigt lång tid varit Golden retriver som haft den högsta bitstatesiken?

/Camilla

Artikeln var nog otydlig, men staketet var nog inte runt skogen utan "bara" längs med en starkt trafikerad väg.
Människor och ryttare kunde inte då komma in i skogen från andra sidan av vägen utan fick iaf gå längst med vägen en bra bit.

Fast var inte problemet just att han satt staketet runt hela sin mark. Just den biten längs vägen var väl ok att han hade satt staketet?

/Camilla

Fast var inte problemet just att han satt staketet runt hela sin mark. Just den biten längs vägen var väl ok att han hade satt staketet?

/Camilla

Ja, det var ok att han hade satt upp staketet, men som jag fattade det hade han låst alla grindar så ingen kunde ta sig in i skogen

Kärringen har strikt ansvar för sin hund - ska hon ha den lös ö h t ska den vara under kontroll. Folk är inte riktigt kloka! Tur hon inte sa det till mig för då hade hon fått höra ett och annat...

Men,har inte du som ryttar ansvar och ta reda på om du får rida där???
Och vad jag förstår så var det inte hunden som var problemet utan damen.

Låter som den som påstod att skrittande häst=min häst sprätte bort gruset som han lagt på vägen. Den var dessutom den gamla landsvägen innan man lade ny sträckning. Jag visste inte att man kunde skritta såååå fort.

Det är inte koppeltvång..lagen säger detta:

16 § Under tiden den 1 mars–20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Den kan man tolka lite hur som helst. Hade det varit strikt koppeltvång så hade det stått detta.

Låter som den som påstod att skrittande häst=min häst sprätte bort gruset som han lagt på vägen. Den var dessutom den gamla landsvägen innan man lade ny sträckning. Jag visste inte att man kunde skritta såååå fort.

Angående allemansrätten..:confused: Jag har fått värdens ut skällning för att jag skrittade på en grusväg. och då har jag en barfota häst som inte gör någon större skadda på underlaget heller. komentaren jag fick var tex att det inte var lämpligt att rida där osv. får man inte rida på grusvägar? Grusvägen har förbindelse till stigar som går genom skog som sveaskog äger.

Jag har hört med andra som brukar rida där och till dom har ingen sagt något och dom har ridit där i flera år.:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 109
Senast: Jadzia
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Övr. Hund Det här kanske låter som en dum fråga, men vi har aldrig haft en hundrastgård där jag bor så jag har aldrig använt en sådan förut och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 446
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar