Sv: Rasval!

Skit i rasen, gör som du redan fått förslag på. Se till individen. Vad jag förstår har du inga uttalade tävlingsambitioner, utan är ute efter en trevlig hobbyhäst att träna och rida ut på.

Då hade jag letat rätt på en anatomiskt korrekt häst, byggd för ridning, sund, frisk och med ett trevligt sätt både från marken och från ryggen.

Bara det är nog svårt; att sedan ha krav på ras... ;)

Du har fattat helt rätt. En trevlig kompis att ha roligt med. kanske någon liten klubbtävling men det skulle förmodligen sträcka sig till 2 tävlingar om året elelr så.

Det är inte lätt att hitta korrekta hästar som är trevliga både från marken och ryggen. :crazy: Som jga upplever det just nu så är de antingen trevliga från amrken men inte så roliga från ryggen elelr så är de underbara att rida men går fram som en ångvält när man står på marken.

araber är underbara hästar!!!!!!
jag har haft två stycken och dom har varit hur underbara som helst, den ena fick jag dock ta bort men det berodde på tidigare vanvård som pågått i stort sett hela dennes liv.
kanske är araber lite känslig, men det är ju ingen dålig egenskap om man som ryttare kan använda den rätt.

jag har även praktiserat under en längre tid på ett arabstuteri och hansdkat med och ridit deras bägge hingstar.
den ena hur lugn och go som helst den andra däremot spenderade nästan mer tid på bakbenen än på alla fyra, het som själve f*n och hoppade och studsade fram.
båda har i tidigare dagar startat på galloppen med hyffsade resultat.
vart jag ville komma med detta är att araber är individer som alla andra hästar och det finns lugnare individer och dom som har lite mer nerv.

Och jag förstår inte hysterin med att ha så stora hästar. Min gamla var 164 och högre kan jga absolut inte ha vill ha ännu mindre. Tycker att många hästar ligger på 170 men då måste man ju ha stege för att komma upp. :crazy:
Håller med... Don efter person tycker jag. En liten minimänniska på en 170-cm häst ser inte särskilt snyggt ut tycker jag. Har själv en som är 158 cm och jag är 163 cm. Den hästen passar mig alldeles utmärkt. Har ridit jättehästar också (eller nja 170-centimeters i alla fall) och känner mig liten som en flugskit på en sån trots att den är lättriden i övrigt. Men det är kanske för att jag inte är van.

Min förra d-ponny var en fullblodsarab. Först tänkte jag inte ens åka och provrida henne just för att hon var en Arab, men min syster övertalade mig. Tack syster för att du gjorde det, kan jag bara säga. ABSOLUT utan tvekan den trevligaste, mest underbara och bästa häst jag nånsin har haft! :)

Har ingen större erfarenhet av just arabkorsningar men renrasiga araber har klart det bästa temperamentet!
Folk som snackar massa skit om deras temperament är okunniga och kan inte erkänna att det är dom själva det är fel på. Min arab var mycket lättare än mina halvblod. Dom har en helt annan respekt för människan och dom är känsliga så man slipper att säga till dom, dom utövar inte sin styrka, utan går lugnt efter en och stövlar inte över en. Dom har en vänligare inställning överlag och är för rätt person mycket lätthanterliga. Dessutom är araber inte lika lättskrämda dom tittar på mycket men far inte i luften som mina halvblod gör.

Lovis_eleonora skrev ett bra svar. Till det lägger jag till att om du vill hålla nere försäkringspremien är det lämpligt att undvika t ex halvblod, engelska fullblod m fl raser som brukar vara bland det dyraste att försäkra.

Jag skulle ha backat direkt och omedelbart.

Måste vara uppenbart fel på hästar som inte klarar minst 4 gångarter :D

Skämt åsido, är man inte intresserad av tävling inom något speciellt där renrasighet eller annat absolut krävs - bedöm individen. Prova kommunikationen med hästen och hur det känns. Lovisaleonora skrev ett antal kloka ord. Det är inte rastypen du ska rida med åren framöver - det är hästen som individ.

garnnens araber(hon har uppfödning) är lugnare än mina ardennrar.
tro inte på rasfördomar, dom stämmer inte alls.

Tycker du ska totalskita i både dina "vänners" prat och vilken ras det är på den, huvudsaken är att du trivs med hästen.

Har själv en arab, har tävlat 120 hoppning,La dressyr och fälttävlan när han var yngre.:p så visst kan de med. Han har ingen bländande teknik men han har bjudning och är pigg,glad o ärlig. Snällare häst får man leta efter. Ute kan han titta på saker men flyger inte i luften som många andra gör.:D

Har även haft en arab/fullblod/welsh korsning som hade jättefint steg, hoppade super men var väldigt feg och blev väldigt lätt stressad av nya situationer, men det har ju kanske inte riktigt med hans 25% arab att göra...:devil:

Jag vet flera korsningar fjording/ arab som har blivit jätteduktiga. Den ena är 158 hög och tävlar hoppning i 130 klass. En annan tävlar dressyr i La. Flera hästar på ridskolan är samma korsning och de mest populära.
När jag har skaffat häst har det nästan alltid blivit något helt annat än jag har tänkt från början. Man känner när man hittar någon man verkligen gillar. Jag kanske har haft tur men har aldrig ångrat ett hästköp.
Har tidigare jobbat på arabstuteri och det skiljer väldigt mycket på olika araber(precis som alla raser). Vissa kan vara lite stirriga andra kan vara hur lugna som helst.
Gå på känsla och leta individ istället för ras.
Lycka till!

kl* De sk hetsiga araber jag stött på har haft ägare som också varit det, dvs människor som är mer nervöst lagda än lugna i situationer som kräver lugn. Självklart blir en hästras som är lite mer uppmärksam än vissa andra då mer påverkad av "sin, stirriga människa".
TS om du vill ha en cool häst att göra lite av varje med kolla gärna in övervuxna connemaror, de brukar gå att ha mycket kul med.

kl* De sk hetsiga araber jag stött på har haft ägare som också varit det, dvs människor som är mer nervöst lagda än lugna i situationer som kräver lugn. Självklart blir en hästras som är lite mer uppmärksam än vissa andra då mer påverkad av "sin, stirriga människa".
TS om du vill ha en cool häst att göra lite av varje med kolla gärna in övervuxna connemaror, de brukar gå att ha mycket kul med.

Ja connemaror är kul. Hade en connemara som liten och det var en underbar liten häst.

Araber är ju så härliga hästar!

Vi köpte en arab av en slump. Tyckte egentligen inte om araber, men jag var 12 år gammal och ville ha en egen häst, och då spelade det igen roll. :P

Efter fyra år så kan jag konstatera att jag aldrig mött en häst med större hjärta eller personlighet. Hon går fälttävlan och hoppning mest och en del dressyr, och trivs som fisken i vattnet med det. I terrängen är hon som en tiger och letar hinder, men kan också vara en charmig kompis som hoppar "hinder" på 40 cm med min gapskrattande 7-årige lillebror.
Vi bestämde från början att jag skulle ha henne ett tag och sen sälja när jag kunde köpa en "riktig" häst... Haha. Men tji fick vi. Damen kommer aldrig säljas från oss, vi är fullständigt gett upp om att någonsin kunna göra det.
Kan meddela att hon inte har en så pjåkig hoppteknik heller, varken fram eller bak. Coolaste hästen i stallet dessutom.

Jag har själv inte så stor erfarenhet av araber. Men kan tycka att det kan väl inte vara så mycket fel på araber eftersom det finns gott om arabkorsningar. Men det där emd bakbenen ska jag absolut tänka på. Tack för tipset. :laugh:

Har inte så stor erfarenhet av araber heller. Har en bekant som fick hem en angloarab från Polen och blev positivt överraskad. Arabkorsning är nog inte så dumt. Folk som anser de vara "stirriga" kanske mer är vana vid lite trögare raser som halvblod- nej är inte emot halvblod äger ett själv:)

det är inget fel med arabkorsningar.. det är ju helt upp till en själv vad man har för smak och vad man kan hantera. jag skulle tex inte köpa en gammal travare att ha som ridhäst, har provat på 2 st men det är inget för mig, men de finns ju de som tycker de är helt underbart att rida travare med... har de senaste åren hållt mig till halvblod/fullblod då typen av häst har passat mig utmärkt. det bästa du kan göra är ju att prova så mkt du kan!! lycka till!!

Jag har haft olika raser hela tiden och endast letat efter trevliga individer och har varit jätte nöjd med alla efter en tids träning. Russ, blandning mellan shetlandsponny och arab (såg ut som en mini ardenner), arab, varmblod och nu har jag 2 Frieser hästar.

jag har en renrasig arab, han är inte hetsig ngnstans. visst han är pigg och tittig, men du har helatiden kontakt med honom. anledning till att folk tycker att araber är jobbiga är för att araber måste ha ett visst förtroende för dig innan de lugnar ner sig..arabkorsningar har jag också upplevt som trevliga:)

Instämmer med Mmajk. Araber är kända för att vara enmanshästar så de måste bygga upp ett förtroende för sin ryttare. Då fungerar de jättebra. Både arab och fullblod fungerar ju även som förädlare inom viss raser. Vi har många ponnier här hemma som har mkt arab i sig och de är jättetrevliga. Men alla hästar som är högre i blod är lite snabbare i sin reaktion. Gör man som ryttare fel får man oftast en reaktion direkt medan halvbloden kanske inte ens hinner reagera. :crazy: Så därför kan de nog upplevas som lite mer svårridna och knepiga.
Men ska vi betäcka vårt connemara sto så blir det en arab eller eng. fullblod för att få en bättre ridponnymodell. :banana:

Ja connemaror är kul. Hade en connemara som liten och det var en underbar liten häst.
Min arbetskamrat hade en arab/connemara-korsning. Intelligent häst med grym hoppteknik. Riktigt snabb i vändningarna var hon också. Halvbloden hade inte en chans mot henne på tidshoppningarna.

Jag har själv inte så stor erfarenhet av araber. Men kan tycka att det kan väl inte vara så mycket fel på araber eftersom det finns gott om arabkorsningar. Men det där emd bakbenen ska jag absolut tänka på. Tack för tipset. :laugh:

Jag har mest haft araber och arabkorsningar och tycker att de är trevliga hästar. Alla har varit individer - alltifrån tokhispiga till kolugna hästar. Däremot så är det känsligare än andra hästar jag ridit. Det beror ju givetvis på vad du skall ha hästen till, vad du väljer.

Vid ridning i skogen då överträffar araben alla andra hästar. De är ofta så oerhört lättridna med lätta och tre trevliga gångarter - därför kan jag knappast tänka mig något annat än en arab till distans.

Vill jag däremot hoppa ser jag mig nog hellre efter ett halvblod eller fullblod, eller en korsning med någon av dessa och arab. Fast här är det så mycket individ med. Provred en anglo som var som ett helt lass sten i händerna. Den trevligaste hästen jag någonsin hoppat var just en arab, fast det hör till ovanligheterna tror jag.

I dressyr säger jag gärna rent halvblod eller halvblod/arab. Just lättheten i hästar med arab föredrar jag. Fast nyligen har jag köpt en ettårig halvblodshingst. Hoppas jag kommer att tycka om honom och inte tycka han är för tungriden.

Hälsning Maja

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka