Mysaan

Trådstartare
Denna tråden ligger förmodligen helt fel så ni får flytta den.

Diskuterade rasval inför mitt nya hästköp. Jag tittar absolut inte på någon speciell ras utan tittar runt efter en trevlig individ.

Diskuterar olika alternativ med endel hästvetande vänner. Men nu då så verkar det som mina "vänner" är lite inskränkta. Hittade ett trevlig sto som var billig och dessutom dräktig. Lite lockande även om jag var osäker just på grund av att hon var dräktig. Diskuterade med mina vänner och berätta att hon var dräktig med en arab. Och alla vrålar NEJ!!!

Varför då? De kom med korkade grejer som att araber är veka i benen och alltid halta osv. Men stämmer detta? Hur kan i så fall araber vara de mest framstående i distans?

Araber är hetsiga och dumma i huvdet var också ett agrument. Men är det så? Jag har bara träffat araber i princip på galoppbanan när jga jobba där och ja de araberna var hetsigare än fullbloden kände jag. I gamla stallet jag stod fanns en arabvallack och han var allt annat än hetsig nästan som att han gick på valium. :) Han var iofs ouppfostrad men det har ju inte med tempramentet att göra.

Så vad säger ni? Ska man backa när det kommer till arabkorsningar?

Sv: Rasval!

Min forra hast var korsning arab/lippizzaner, aldrig halt eller skadad i benen (utom nar hon korde up en pinne i det, men det kunde ju vilken hast som helst gjort).
Hon var hetsig, men pa ett bra satt, man kunde ta hennes hets och omvandla till arbetsvilja, utstralning och energi och tack vare det, sa klarade vi oss i konkurenssen med de stora hastarna pa tavling.
Ibland kunde hon muppa och halla pa, men det behover ju inte vara araben i henne, kan ju lika garna varit ett halvblod sm gorde det.

En annan arabkorsning jag kannt var min forsta skothast pa ridskolan arab/Nf, en kanslig froken, som ocksa var lite pa, men samma har, man kunde omvandla det till nagot bra. Oytroligt snall hast som alla kunde rida, nyborjare och mer erfarna. Inte halt forrns pa aldernshost (18+)

Ridskolan har dessutom betackt ett av sina heta ston med en arab och den killen som det blev ar otroligt lugn, sympatisk och harlig.

Sa, nej, jag tycker inte du ska banga for att det ar arabkorsning som kommer ploppa ut! I varsta fall kan du ju salja folet om du inte trivs med det, eller hur?

Hästar är individer, och jag förstår inte vad folk har emot araber, egentligen.

Det är otroligt tåliga hästar, på många sätt. Uthålliga och trevliga. Hetsiga araber vet jag inte vad det är, jag har då aldrig träffat någon. Många används ju till western, då bör de ju vara allt annat än stirriga!
Dock kan de ha rätt på en punkt; lösa benbitar i bakknäna är vanligt bland araber. Men det är ju bara att röntga innan köp och så är man på den säkra sidan.

Jag skulle bli skitsur om alla skulle styra och ställa när det gällde mitt hästval. Eller i alla fall val av ras. Alla som följer med på provridningen får ha en åsikt, för de kan se saker som inte jag ser, men att vråla ur sig sådana saker innan de ens sett hästen gör mig skitsur.

Tyvärr så velade jag och tvekade för länge så denna häst är nu såld. Men jag ser många annonser med just arab korsningar. Funderar ju då givetvis på om detta beror på att de är populära eller om det beror på att de faktiskt är dumma i skallen. Eller hur kommer det sig att det är så populärt att korsa med arab? Sunda förnuftet i mig säger ju att korsningarna inte alla åtminstone kan bli dumma i huvudet och konstant halta för då borde man sluta avla så ju.

Kan tillägga då att hon som vrålade högst när jag nämde arabkorsning tyckte att jag skulle köpa en varmblod/halvblod 16 år som bara är utbildad LC/LC. Hennes kunskaper om hästar sträcker sig till att åka ridskolehästar kan jag tillägga. :crazy: Så vad hon tycker lägger jag egentligen inte så stor vikt vid men eftersom andra som jag mer litar på också var tveksamma till arabkorsning måste måste jag få fråga då jag inte själv har så stor erfarenhet av araber.

Senast ändrad:

Jag har själv inte så stor erfarenhet av araber. Men kan tycka att det kan väl inte vara så mycket fel på araber eftersom det finns gott om arabkorsningar. Men det där emd bakbenen ska jag absolut tänka på. Tack för tipset. :laugh:

Ja, stod jag och valde ellan en arabkorsning och en varmblodskorsning skulle jag alltid ta arabkorsning

Och precis som du sager finns det ju en uppsjo av arabkorsningar, varfor? Om de nu ar sa dumma i huvudet varfor envisas alla med att foda fram dem?

Jag vet inte varför det finns så många arabkorsningar men araberna har ju en gång i tiden fungerat som förädlare av de flesta raser.

Själv skulle jag inte vilja ha en arabkorsning, för de korsas ofta med så konstiga raser, t.ex. kallblod. Samt att de är sällan snygga, och ska jag ha arab ska det vara en riktig.

Men jag kan inte annat än rekommendera dem. Nu står jag iof med en utdömd arab pga en fraktur i hoven, men det är inget specifik för rasen, väldigt ovanligt och kan drabba vem som helst. Men de är så kloka, snälla och nyfikna! Samt väääldigt uthålliga och arbetsvilliga, allt som oftast. Jag antar att de har "dåligt rykte" för att de är små, ofta showiga (uppfattas som vilda) och sällan bra på att hoppa över 1 meter. Däremot finns det fler framgångsrika dressyraraber än hopparaber.

Precis som du är jag individstyrd;). En trevlig och frisk individ är alltid intressant. Jag har haft flera renrasiga araber inhyrda i stallet. Ingen av dom var särskilt hysteriska. Den ena hade bakbensproblem, den andra ryggproblem dock.

Jag rekommenderar dig att följa magkänslan och ha huvudet kallt. Lyssna inte på andra utan följ dig själv. När rätt individ dyker upp kollar du om hästen är frisk. Är den det och ser ut som den ska är det inget att tveka om, vad än alla andra säger.:cool:

min Lilla arabkorsning gick upp till LA:6 med vinste, vi hann inte langre an sa och hoppade 1.20 med ryttare och 1.40 loshoppad, sa hon kunde:)

Men, idag skulle jag inte vilja ha en arabkorsing, inte for att jag har nagot emot dem, men jag vill hellre ha ett enektl halvblod:)

Nä konstig korsning vill jag inte ha. Men jag har sett en hel del arab/varmblod och arab/welsh och endel arab/new forest om jag inte minns fel.

Sedan finns det mycket skumma korsningar över lag som inte har arab i sig. tex Islänning/nordsvensk har sett en hel del kallblodskorsningar som jag inte riktigt fatta hur de tänkte när de betäckte.

Jag har själv inte så stor erfarenhet av araber. Men kan tycka att det kan väl inte vara så mycket fel på araber eftersom det finns gott om arabkorsningar. Men det där emd bakbenen ska jag absolut tänka på. Tack för tipset. :laugh:
Äsch, det är väl inget att lyssna på:rofl: Jag skulle inte köpa arab eller arabkorsning, men det beror på att jag inte tycker att de är så fina utseendemässigt, samma med frieser eller ardenner:D (Observera att detta är min högst personliga smak, må den vara konstig eller ej...) Men att araber skulle vara speciellt skadedrabbade är inte min uppfattning alls. Vill du ha en arabkorsning så köp stoet. Om inte fölet passar för dina önskemål senare så är det väl bara att sälja fölet då... Huvudsaken är ju att du trivs med stoet eller...?

Precis som du är jag individstyrd;). En trevlig och frisk individ är alltid intressant. Jag har haft flera renrasiga araber inhyrda i stallet. Ingen av dom var särskilt hysteriska. Den ena hade bakbensproblem, den andra ryggproblem dock.

Jag rekommenderar dig att följa magkänslan och ha huvudet kallt. Lyssna inte på andra utan följ dig själv. När rätt individ dyker upp kollar du om hästen är frisk. Är den det och ser ut som den ska är det inget att tveka om, vad än alla andra säger.:cool:

Skönt att se att det är fler än jag som är individ styrda. När jag säger det så får jag oftast till svar: "Ja du har ju inte så höga krav med tanke på att du haft en travare." Men han var ju underbar som individ och det var därför jag köpte honom. Skulle ju inte alls ha en travare utan ett fullblod egentligen. :D Men är så glad för alla fina år jag fick med min travare.

Det är just det där med att hålla huvudet kallt. Saknar någon att pyssla med och skapa en relation till. Men jag ska gå på magkänlsan det gjorde jag sist även om vi bara fick 3½ år ihop.

min Lilla arabkorsning gick upp till LA:6 med vinste, vi hann inte langre an sa och hoppade 1.20 med ryttare och 1.40 loshoppad, sa hon kunde:)

Men, idag skulle jag inte vilja ha en arabkorsing, inte for att jag har nagot emot dem, men jag vill hellre ha ett enektl halvblod:)

Och jag tycker halvblod är så tråkiga så dem ratar jag nästan bara för att de är halvblod. Vilket egentligen är asdumt. Men det är dessutom svårt att hitta små halvblod de flesta är gigantiska och jag vill ha en liten häst.

Äsch, det är väl inget att lyssna på:rofl: Jag skulle inte köpa arab eller arabkorsning, men det beror på att jag inte tycker att de är så fina utseendemässigt, samma med frieser eller ardenner:D (Observera att detta är min högst personliga smak, må den vara konstig eller ej...) Men att araber skulle vara speciellt skadedrabbade är inte min uppfattning alls. Vill du ha en arabkorsning så köp stoet. Om inte fölet passar för dina önskemål senare så är det väl bara att sälja fölet då... Huvudsaken är ju att du trivs med stoet eller...?

Tyvärr så tvekade jag för länge så stoet är sålt. Men jag utesluter inte arabkorsningar i framtiden för det. Faktiskt så är dte viktigaste att hästen passar mig som individ må så vara att det kanske är en ardenner eller ett fullblod. Det spelar ingen roll. Sedan vill amn ju iofs att hästen i mina ögon ska vara snygg också.

Vi letar efter samma sak ;) En liten häst, alltså.

Men jag förstår inte detta med att folk är rasistiska i hästvärlden. Jag tycker halvblod är mycket mer trasiga är alla andra raser, men ändå är det halvblodsmänniskorna som reser sig mot oss andra som en mur och klankar ner på... ja, de flesta andra raser.

det ar iof, egentligen vill jag ocksa ha en ganska liten hast, men jag ar lite tavlingsstyrd och har insett att jag behover en storre hast for att komma dit jag vill.. Uppat:p

Skit i rasen, gör som du redan fått förslag på. Se till individen. Vad jag förstår har du inga uttalade tävlingsambitioner, utan är ute efter en trevlig hobbyhäst att träna och rida ut på.

Då hade jag letat rätt på en anatomiskt korrekt häst, byggd för ridning, sund, frisk och med ett trevligt sätt både från marken och från ryggen.

Bara det är nog svårt; att sedan ha krav på ras... ;)

Och jag förstår inte hysterin med att ha så stora hästar. Min gamla var 164 och högre kan jga absolut inte ha vill ha ännu mindre. Tycker att många hästar ligger på 170 men då måste man ju ha stege för att komma upp. :crazy:

Jag ahr själv inga större tävlingsambitioner så jag behöver ingen stor häst för den sakens skull.

Korkade människor :mad:

Min älskling som jag nyss tog bort vara arab, och en klokare och trevligare häst fick man leta efter.

Det är alltsomoftast människor som inte har någon araberfarenhet som har bestämda åsikter om hur araber är. Vet inte riktigt varför araber har detta rykte faktiskt. Tycker att de halvblod som jag träffat har varit minst lika tittiga och hispiga som arabens värsta rykte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka