Rasval, pudel eller annat?

Tussilago

Trådstartare
Hej!
Jag funderar på att skaffa hund igen. Min förra fick jag tyvärr lämna hos fd pojkvännen.
Jag bor utanför Sthlm, pendlar ca 1,5 timme enkel resa varje dag till jobbet. Bor i lgh och är hyfsat aktiv på fritiden. Joggar iaf 2-4 ggr i veckan.
Jag har tidigare haft två Border-Collie-korningar, och sagt att nästa hund ska vara en Border-Collie, eller korsning. Men som "stadshund" undrar jag om det är så lämpligt. Det jag tyckt väldigt mkt om hos mina två korsningar har varit deras följsamhet o lätta "underlägsenhet". Deras vilja att vara till lags och vara nära.

Med senaste hunden tränade och tävlade jag agility och lite lydnad. Hon var med mig överallt.
Med kommande hund ser planerna ut som att den får följa med till jobbet dagligen. Jobbar inom äldreomsorg. Målet är att utbilda till terapihund. Jag vill ha en lättarbetad social hund, som inte är "hysterisk" om det blir mindre aktivitet någon dag. Vad tror ni?
Pudelns fördelar är ju att den inte fäller, densägs vara lättlärd och arbetsvillig, den är en ren "sällskapshund", bör således inte ha några enorma problem medex vallningsbeteende som som BC kan ha. Tycks vara glad i människor. Skulle vilja ha en hund som är relativt "bärbar" i tunnelbanetrappor mm, så funderar på mellanpudel. Bara hittat jättegamla pudeltrådar.
Vuxen eller valp, hane eller tik? Kom gärna med åsikter om det hela! Är en BC-korsning bättre trots allt?

Sv: Rasval, pudel eller annat?

Jag har ju en mellanpudel som jag även tänkt på att utbilda till vårdhund.
Han tävlar jag ju i agility och lydnad med. Två av hans kullsyskon är uppe i elit i lydnad och tävlar/tränar i bruks/spår.

Så det är ju en mångsidig hund tycker jag verkligen. Plus som du säger är ju att den inte fäller, krävs ju dock viss trimmning, men det är ju inte så mycket jobb om man ska ha den nedklippt.
Sen ska man nog, som man ska med dom flesta hundar iofs, vara noga med val av kennel. Många avlar ju bara på rena utställningshundar och inga andra meriter, så man är medveten om det.
En aktiv kompis som är med på allt tycker jag passar på pudel.

Men inte alls som bc naturligtvis. Att ha en bc som statshund som ska nöja sig utan ett 'riktigt' arbete och vallning tycker jag är elakt mot hunden. Bc är underbara hundar men det är rena arbetsmaskiner som har avlats till det.

Ja, det är ju så med BC , därför jag är tveksam. Idag finns ju många som avlar bort vallningen med det kan nog fortfarande vara extremt mkt energi som måste ut och får de inte utlopp för den så blir det olater. Så är det ju gällande alla raser för all del, men är lättare att hamna in det med en så superaktiv ras.
Fått för mig att pudel kan vara mer "lagom".

Vad roligt att du tänkt utbilda din hund till vårdhund! Hur gammal är den nu? Gärna bild :)

Ja, det är ju så med BC , därför jag är tveksam. Idag finns ju många som avlar bort vallningen med det kan nog fortfarande vara extremt mkt energi som måste ut och får de inte utlopp för den så blir det olater. Så är det ju gällande alla raser för all del, men är lättare att hamna in det med en så superaktiv ras.
Fått för mig att pudel kan vara mer "lagom".

Vad roligt att du tänkt utbilda din hund till vårdhund! Hur gammal är den nu? Gärna bild :)

Han blev två år i maj. Och han är verkligen en perfekt kompis, med på allt, följsam och välldigt lättlärd. Alltid villig att jobba, men klarar ju några dagar i soffan utan problem.

328416_10151325232607656_14976858_o.jpg

282546_10150394382512656_1278653_n.jpg

219321_10150285121702656_2709510_o.jpg

Fin! Och vilket härligt hopp!!!
Var och tittade på en storpudelhane för omplacering och ångrar såå jag inte tog den. Men mallanpudel är lite bättre troslek, även om jag aldrig haft en "så liten" hund förut.
Har funderat lite på Aussie oxå, men många verkar tycka att de är lite svåra..

Det finns inga som avlar bort vallningen på BC, utom de som avlar oreggat, o inte ens då blir de av med vallningen på många, många generationer.

Håller med övriga om pudel, de jag träffat/kursat med är nog det du beskriver, fast jag är ju partisk när det gäller BC, när jag skulle skaffa ny hund så bytte jag ras, eftersom jag inte längre hade djur som behövde vallas.

Ja det är inte lätt att välja hundras.
Aussie tycker jag dras med lite mentalitets problem, lätt nerviga och så, men det är ju min uppfattning.

Mellanpudelns storlek är ju väldigt smidig. och jag kan inte nog tala mig varm om hur skönt det är att ha en hund som inte hårar!!

Måste fråga, kan du ha med hunden till jobbet eller hundvakt? Med tanke på att du skrev om jobbet och pendlingstiden.

Hunden får följa med till jobbet. Jobbar 50% som arbetsterapeut och %0% ute på avdelningarna. På jobbet finns redan några hundar som kommer dagligen, så hund är helt ok om man "sköter det fint".

Men då skulle jag nog också sikta på pudel, det finns så himla många trevliga pudlar! En i mitt stall har en vit storpudeltik som är helt underbar, det är inget ovanligt enligt mig. Även mellanpudlarna är ju väldigt trevliga överlag.

*KL*
Jag röstar också på pudel, inte minst för att pälsen är allergivänlig :). En BRA pudel tror jag att du kan ha till nästan allt, vill du satsa på tex lydnad eller agillity så ställer den garanterat upp samtidigt som den säkert kan tänka sig ett liv med "bara" vara med på jobvbet, joggingrundor och lite allmän aktivering. Personligen tror jag att det där att få vara med på jobb osv ger en hel del stimulering för hunden fast det beror förstås lite på var och hur man jobbar.
Dock har jag faktiskt träffat ganska många inte-så-bra pudlar när det gäller mentaliteten, de har haft diverse rädslor och annat så var noga med var du köper hund - men det gäller förstås i princip ALLA raser så...

Angående aussie så tror jag att de kräver betydligt mer och jag upplever dem som betydligt "knepigare" än pudeln. Det är också stor variation inom rasen och jag tycker även att individerna är ganska ojämna från dag till dag så att säga. Har haft ett gäng på kurs och även tränat med några stycken och de svajar ganska mycket. Dessutom har nästan samtliga jag träffat varit ganska reserverade (en del rent av rädda) och det kanske inte är det lämpligaste med tanke på ditt jobb :).

min erfarenhet av vallhundar i allmänhet är att de inte är supersociala och alla gillar inte heller för mycket kroppskontakt vilket kanske inte gör dem till den optimala vårdhunden.
aussina, kanske den mest sociala av vallhundarna, är hårt arbetande hundar med ett varierat psyke skulle inte rekommendera dem till vårdhund.

pudel är suveräna hundar med en bra päls!

Det låter som att en pudel skulle passa dig perfekt! Jag är inne på min pudel nr 3 nu, har tidigare haft 2 mellan och har nu 1 stor. Underbara hundar, formbara och trevliga, och att dom inte fäller är ett stort plus.

Pudel låter perfekt för dig, vallhundsraser däremot låter inte så optimalt som vårdhund.

min erfarenhet av vallhundar i allmänhet är att de inte är supersociala och alla gillar inte heller för mycket kroppskontakt vilket kanske inte gör dem till den optimala vårdhunden.

Det skiljer väldigt mycket mellan olika vallhundsrasraser och individer inom raser. Jag har en supersocial vallhund (Kelpie) som älskar att bli klappad, kliad och sitter gärna i knäet. För kelpien är det rastypiskt att vara sociala. Däremot kanske han har lite mycket energi (är bara en valp) och skärpa för att vara en optimal vårdhund.

I övrigt håller jag med om att pudel låter bättre än BC eller BC korsning.

Mellanpudel är ett bra tips!

Annars fungerar whippet mycket bra som terapihund. Jag känner två som jobbar som vård- eller terapihundar och två som är servicehundar. De är lugna inomhus, älskar värme och närhet, mjuk len päls, oftast bra föremålsintresse, lättlärda. Skäller sällan.

Sedan om de passar bra för dig beror lite på dina krav. De har bra storlek (45-55 cm hög/10-17 kg), hänger med på allt (t.ex. joggingturer), men är kanske inte något som man i första hand skaffar för att gå riktigt långt inom lydnaden (även om det finns lysande undantag som t.ex. SLD:s multibegåvade whipp Lingonräser).

Tja, 2 av mina BCs har fungerat i praktiskt vårdarbete alldeles ypperligt, när de inte vallade nöt/får.

Tja, 2 av mina BCs har fungerat i praktiskt vårdarbete alldeles ypperligt, när de inte vallade nöt/får.

Ja nu är jag ingen expert på rasen men många bcs som jag träffat har varit väldigt sociala och kramvänliga, så vid sidan om vallning/passande aktivitet så finns det nog många bcs som skulle passa som vårdhund.

På 'mitt' jobb arbetar en Kelpie som vårdhund.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka