Rasval...hur svårt kan det vara?

buller

Trådstartare
Typ jättesvårt :) Jag har i dagsläget en släthårig foxterriertik som är smartaste, roligaste och sötaste hunden jag någonsin träffat. Vi tränar lydnad, spår och trix (klickernörd) och hon är väldigt duktig men trots allt en terrier med viss hybris och inte så mycket naturlig följsamhet.
Nu vill jag ha en hund till att träna mer tävlingsinriktat med. Kriterier: slät- eller korthårig. Mellanstorlek, max 20 kg men gärna runt 12-15. Litet jaktintresse. Hög energinivå. Social mot människor. Ingen grälsjuka mot andra hundar i onödan.
Finns den här rasen? Ös på, please för själv har jag idétorka :)

En cocker kanske? Visserligen är den inte korthårig, men följsamma, sociala små energiknippen är de utan tvekan! ^^

Min första tanke var också kelpie faktiskt, men kan de inte vara lite reserverade mot människor och vassa mot andra hundar? Eller är det bara i mitt röriga huvud? ^^

Min första tanke var också kelpie faktiskt, men kan de inte vara lite reserverade mot människor och vassa mot andra hundar? Eller är det bara i mitt röriga huvud? ^^
Gillar kelpiens utseende och storleken är perfekt. Drar mig lite för att (vad jag hört och läst) kan vara lite tykna mot andra hundar och det behöver jag inte en till som är :)

En cocker kanske? Visserligen är den inte korthårig, men följsamma, sociala små energiknippen är de utan tvekan! ^^
Lite för mjuk för mig som är utpräglad terriermänniska. Däremot welsh om det inte var det där med pälsen...

Min uppfattning också. Kan någon motbevisa mig så är jag inte nödbedd :)

Kromfohrländer har jag faktiskt tänkt på, gillar den ruffiga looken trots att den ju (väl?) inte är släthårig. Men är de något att jobba med?
Det föds väl släthåriga Kromisar också har jag för mig? Och der känns som pigga hundar som vill jobba lite lagom mycket sådär. (Fast det är ju inga brukshundar då såklart)
Labbe av jakttyp i såfall, men säljer vettiga uppfödare till en som inte vill syssla med apportering?

Nja, skulle jag säga. Då får en kompensera det med väldigt mycket tävlings och träningsambitioner. Dock är ju apporteringsträning kul och inte särskilt svårt att få till, så vill du ha en labbe så kör på apporteringen också ;) :)

Reserverade kelpies är ovanligt, de brukar tvärtom vara överglada.
Däremot umgås de inte alltid problemfritt med andra hundar och kan vara vassa, men jag har också hört att det var ett större problem förr.

Labbe av jakttyp i såfall, men säljer vettiga uppfödare till en som inte vill syssla med apportering?

Det tror jag nog. Det är en såpass stor ras ändå, och åtminstone i vår brukshundklubb hade vi ett par jaktlabbar som tävlade lydnad och agility men inte jaktapporterade. Däremot spårade - men det gjorde vi nog mest allihop! ^^

Reserverade kelpies är ovanligt, de brukar tvärtom vara överglada.
Däremot umgås de inte alltid problemfritt med andra hundar och kan vara vassa, men jag har också hört att det var ett större problem förr.
Då går nog kelpie bort. Foxen är tillräckligt mycket att ha tummen i ögat på så hon inte mopsar upp sig.

Typ jättesvårt :) Jag har i dagsläget en släthårig foxterriertik som är smartaste, roligaste och sötaste hunden jag någonsin träffat. Vi tränar lydnad, spår och trix (klickernörd) och hon är väldigt duktig men trots allt en terrier med viss hybris och inte så mycket naturlig följsamhet.
Nu vill jag ha en hund till att träna mer tävlingsinriktat med. Kriterier: slät- eller korthårig. Mellanstorlek, max 20 kg men gärna runt 12-15. Litet jaktintresse. Hög energinivå. Social mot människor. Ingen grälsjuka mot andra hundar i onödan.
Finns den här rasen? Ös på, please för själv har jag idétorka :)

En staff från roliga linjer :)? Vilka hundsporten är det du vill tävla i?

En staff från roliga linjer :)? Vilka hundsporten är det du vill tävla i?
Gillar staffar men tänker att jag vill ha hund ur annan rasgrupp än terrier. Mest pga att jag vill minimera risken för bråk med andra hundar.
Mitt hjärta klappar för lydnaden ❤️

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka