Rasval...hur svårt kan det vara?

Kromfohrländer har jag faktiskt tänkt på, gillar den ruffiga looken trots att den ju (väl?) inte är släthårig. Men är de något att jobba med?
Dom finns i släthår med. En kompis kör agility med sin,full fräs på den hunden. Kvick och lyhörd och lättränad. Kanske för mjuk för dig dock?

Gillar staffar men tänker att jag vill ha hund ur annan rasgrupp än terrier. Mest pga att jag vill minimera risken för bråk med andra hundar.
Mitt hjärta klappar för lydnaden ❤️
Är det verkligen så mycket bråk på staffar ,tycker dom ofta har ett bra hundspråk och är trygga ihop med andra hundar. Inte uppfattat dom som tex jack russels som kan rycka ihop i fulla slagsmål enbart av lite uppstissad stämning. Aldrig sett en staffe bete sig så.

Vi har en welsh corgi cardigan som jag tycker stämmer in i dina kriterier bra. Glad i folk och andra hundar, följsam, hyfsat hög aktivitetsnivå men klarar en dag i soffläge om man inte pallar/är sjuk och vår tik ligger på ca 14 kg. Det är som att ha en stor hund i liten förpackning och jag tycker att den påminner om schäfer i psyke, glad och okomplicerad men vill jobba. Ligger i vallhundsgruppen och har kort lättskött päls, dottern har gått både valpkurs och allmänlydnad och Nessie har varit kursetta på bägge. I höst ska de testa på agility.

Våran Nessie:
19598588_10212166673196280_4625704127120248396_n.jpg

Annars kanske border collie? Dottern var inne på en sån först men jag kände att det kan bli lite för mycket jobb, såhär i efterhand så är hon väldigt glad att jag inte gav med sig då Nessie är tillräckligt krävande.

Annars kanske border collie? Dottern var inne på en sån först men jag kände att det kan bli lite för mycket jobb, såhär i efterhand så är hon väldigt glad att jag inte gav med sig då Nessie är tillräckligt krävande.
Tror bc är alldeles för mycket för mig och har lite svårt för deras lätt maniska sätt att alltid be om jobb, jobb, jobb :) Vill ha en följsam men ändå till viss del självständig hund.

Vi har en welsh corgi cardigan som jag tycker stämmer in i dina kriterier bra. Glad i folk och andra hundar, följsam, hyfsat hög aktivitetsnivå men klarar en dag i soffläge om man inte pallar/är sjuk och vår tik ligger på ca 14 kg. Det är som att ha en stor hund i liten förpackning och jag tycker att den påminner om schäfer i psyke, glad och okomplicerad men vill jobba. Ligger i vallhundsgruppen och har kort lättskött päls, dottern har gått både valpkurs och allmänlydnad och Nessie har varit kursetta på bägge. I höst ska de testa på agility.

Våran Nessie:
19598588_10212166673196280_4625704127120248396_n.jpg

Kul förslag! Gillar verkligen corgins utseende och av din beskrivning verka den vara lagom. Ingen risk att få en latmask? Vill ha fart och fläkt, hellre för mycket än för lite. Har ju trots allt foxterrier och de flesta andra hundar känns lite avslagna i jämförelse :)

Är det verkligen så mycket bråk på staffar ,tycker dom ofta har ett bra hundspråk och är trygga ihop med andra hundar. Inte uppfattat dom som tex jack russels som kan rycka ihop i fulla slagsmål enbart av lite uppstissad stämning. Aldrig sett en staffe bete sig så.

Nej, har också bra erfarenhet av staff men det finns ändå raser som har ännu mindre lust att ta en fight. Återigen, har en riktig urterrier och vill inte behöva tänka på att minimera risk för gruff.

Kul förslag! Gillar verkligen corgins utseende och av din beskrivning verka den vara lagom. Ingen risk att få en latmask? Vill ha fart och fläkt, hellre för mycket än för lite. Har ju trots allt foxterrier och de flesta andra hundar känns lite avslagna i jämförelse :)

Risk finns, men jag skulle vilja säga att den är liten om man är noga med att kika linjer. Jag har liksom @Bulldoozer en welsh corgi cardigan som jag kör i sök, spår och lydnad. I höst ska vi även testa på nosework. Jag ville ha något mitt emellan brukshund och sällskapshund och det fick jag med råge! Min hane ställer verkligen upp på allt som jag hittar på, med samma glada humör. Igår körde vi ett sökpass på förmiddagen, lydnadspass på eftermiddagen och så fick han vara med på min valp/unghundskurs som "visningshund". Inga problem what so ever.

Jag tänker att även en Heeler skulle kunna fungera? Kanske är den i minsta laget? Om den inte är det så tror jag att det skulle kunna vara ett bra alternativ? ( russinbulle ?)

Nu har jag plötsligt kommit på att västgötaspets verkar ultimat. Har tänkt på den innan men inte riktigt klickat, men ju mer jag läser desto mer rätt känns det. Förutom att de verkar ha nära till skall. Någon här som kan berätta hur det är? Går det att stävja?

Risk finns väl i alla raser men de flesta jag stött på har varit fartiga och glada vovvar. Våran har definitivt fart och fläkt iallafall, en väldigt rolig hund på alla sätt och vis och skulle inte må bra som bara soffpotatis även om det säkert finns såna också.

Nu har jag plötsligt kommit på att västgötaspets verkar ultimat. Har tänkt på den innan men inte riktigt klickat, men ju mer jag läser desto mer rätt känns det. Förutom att de verkar ha nära till skall. Någon här som kan berätta hur det är? Går det att stävja?

Jag funderade själv på västgötaspets men det gick bort då jag ville ha mer följsam hund än vaksam. Har inte jätteerfarenhet av västgötar men de jag träffat har känts mer reserverade än corgi om än trevliga.

Ur rastandard västgöte: "Det karaktärsmässigt typiska för rasen är vaksamhet, energi och frimodig livlighet."

Ur rasstandard wcc: "Welsh corgi cardigan är livlig, alert, energisk, intelligent och mentalt stabil, inte skygg eller aggressiv."

Tycke västgötaspets verkar vara en trevlig ras och jag skulle kunna tänka mig en, fast just nu suktar jag lite efter en till corgi (två hundar borde ju räcka tycker man ju men men..).

Västgötar är urcharmiga! Min älskar folk och är inte det minsta reserverad. Inte vaktar han heller, däremot skäller han en del när han är i gasen, typ när vi kommer till klubben, men tystnar så fort han får en uppgift. Han pratar dock mycket, knorrar, gruffar, piper för att kommunicera. Rasen är väldigt ojämn vad det gäller arbetslust och följsamhet. Det finns västgötar som är lydnadschampions, väldigt lyhörda och följsamma. Och så finns det sådana som min, mycket självständig. Han har varit väldigt svårmotiverad, men har med idog träning förändrats mycket det sista halvåret (han är strax över två år). Men om du är van vid terrier så är det nog inget problem. :) Var noga med att föräldrarna är skottfasta, det finns mycket ljudrädslor i rasen (min är skottfast). Jag får dock hem en korthårig collie om några veckor, jag vill ha en hund med lite mer eget driv och lust att träna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka