Jag har en Podengo Portuguese Pequeno. Om hjärtat väljer kommer jag alltid att ha en. Om hjärnan väljer är han den första och sista. De är roliga små hundar med hög integritet. Men de är ojämna. De flesta är vänliga, ganska okomplicerade soffkuddar, andra är riktiga brukshundar och den tredje typen är skygga små rovdjur som smyger i skuggorna.
Podengon är små raser som internationellt huvudsakligen föds upp för utställning/sällskap. I botten är de jakthundar, men min erfarenhet är att de som jagar i Portugal är mindre noga med stamtavlor så de hundar som verkligen används och avlas för jakt är ofta oreggade. Podengon blev inte hundraser ens i Portugal förrän i mitten av femtiotalet. Mängden jakt i podengo pequeno varierar mycket (min har ingen jakt enligt BPH - vilket är ett skämt. Jag har aldrig haft en hund med så mycket jakt och då har familjen haft taxar). Räkna med jakt i en medio eller en grande (den mellanstora och stora varianten).
Hälsoläget är också ojämnt - vissa är som min gosse drabbade av allt, de flesta verkar vara kärnfriska. Mycket är okänt om hälsoläget - få hundar gör något fysiskt. Raserna är så små att försäkringsbolagen inte släpper statistik. På senare år har foderallergier och Spikes disease (en neurologiskt sjukdom) dykt upp. Kända problem sedan tidigare är patella lux och PRA. Även tillväxtrubbningar som Legg-Perthes och short ulna förekommer. De små är resultat av avel på chondysdorfi. Om dina föräldrar skaffar podengo - föräldradjuren ska vara screenade för ögon och knän! Gynna också gärna någon av dem som gör BPH med sina.
Ojämnheten avspeglas också i utseendet. De små ska vara 4-6 kg och 20-30 cm över manken (mellanstorleken börjar på 40) I Norden har större hundar premierats och vissa är högre och tyngre. Jag har träffat de som är över 35 cm och över 8 kg. Bland de som har strävhår talar man tom ibland om två typer av pequeno - en liten nätt och en tyngre.
Hur ojämn rasen är kan man se på t.ex. kullen min kille kommer ifrån. Han är en knäppis och trashank på lite drygt 6 kg. Han var ett återbud, första familjen ville inte ha honom pga skygghet (vilket jag inte visste). Hans ena kullbror är också patella opererad, men det ska bero på ett trauma. En till syntes okomplicerad individ. Hans syster är utställningschampion - som dock dömts ned pga skygghet. Hans andra kullbror är en tillsynes okomplicerad X-small agilitychampion.
Jag tror att majoriteten av podengo portuguese pequeno skulle passa bra hos dina föräldrar. Jag skulle rekommendera en tik för att öka chanserna att hunden kan resa i kabinen. Jag älskar min knäppis och om han vore hel skulle han vara väldigt nära min drömhund (nu är han "bara" den son jag aldrig fick)
Rasklubben är bra. En annan god informationskälla är facebookgruppen Podengofriends sweden.