Rastråd igen.. alla tips är välkomna!!

Halali

Trådstartare
Nån som får nån idé av det här? Vill ha en hund som:

-är av mindre storlek
-inte kräver hysterisk pälsvård (en del kan jag fixa, men inte en timme om dan eller superkrånglig trimning varje månad=dyrt)
-kan slappna av & vara soffliggare en dag ibland
-är pigg på det mesta
-ok till agility
-hyfsad att träna lydnad med
-inte mesig & skraj av sig
-inte skällig

Nå, nån som har tips till en letande? :) Har mycket hundvana men bara av stora hundar, likaså bekantskapskretsen, så jag har ingen att fråga, och nu när jag flyttat till storstad så är det bättre med en liten..

Sv: Rastråd igen.. alla tips är välkomna!!

Lancashire (obs stavning) heeler... Skittuffa små vallhundar!!

Cavalier!

är av mindre storlek
japp, varierar från 5-8 kg som vuxen tror jag

-inte kräver hysterisk pälsvård (en del kan jag fixa, men inte en timme om dan eller superkrånglig trimning varje månad=dyrt)
Nästan ingen pälsvård, klippa runt tassarna och borsta igneom några gånger i veckan

-kan slappna av & vara soffliggare en dag ibland

Absolut, det är en hund som gärna är med och gärna är aktiv men inte måste varje dag

-är pigg på det mesta
japp!

-ok till agility
jadå

-hyfsad att träna lydnad med
det också:D

-inte mesig & skraj av sig
inte det minsta

-inte skällig
Det tror jag inte... jag känner bara en och jag har aldrig hört henne skälla, borde säga endel då jag är hundvakt åt henne flera gånger i veckan:D

Perfekt förstahund då den är ganska enkel att ha att göra med.

Här har vi min systers valp!
hundarna11ejuni002.jpg

ganska dålig bild:p
Hon är 5 månader på kortet men ovanligt liten för rasen.

Har faktiskt funderat på cavalier men tänkte att de kanske är för sega för mig, har passat två och den ena var piggelin men den andra (3 år bara) var hur seg som helst, man somnade nästan på promenaderna för det gick så sakta så sakta.. :crazy:

Vallhund, kräver inte de att få valla? Typ som en bc? Svårt valla folk om inte de på t-banan vill ställa upp i storstan :angel::D

DSG har jag ingen erfarenhet av, men är de inte som JRT i psyket, dvs energiknippen 24-7? (min personliga erfarenhet av JRTs jag mött i stallet iaf :o )

spana in Shetland sheepdog! urfina hundar, med go i, men med förmågan att slappna av.
Iofs har dom lång päls, men den ska man ju bara kamma igenom, ingen trimning eller något kostsamt på det viset.
Om du är villig att lägga ner lite tid på att kamma pälsen så har du nog hunden du söker. Kanske iaf :idea:
Jättemysiga är dom! :love:

Nej DSG är lugnare och inte alls så "terrier" som jack russel terrier är..

Martha här på forumet har en DSG, kolla med henne :)

Cocker? Stämmer på allt utom pälsvården, men går ju att klippa ner (o blir i mitt tycke minst lika fina då) om man inte ska ställa ut.

AKO - partisk matte till en springer o en cocker ;). Helt underbara båda två, men visst har lillan ett behändigare format.

Cavalier king charles spaniel kanske passar ? rasen stämmer på allt du skrivit ! ;)

Jag instämmer om DSG. Har själv alltid velat ha en JRT (för dom är ju så söööta :angel: ) men insåg efter mer seriösa efterforskningar att DSG passade mig mycket bättre.

Ullis

Stromboli_3_2.jpg

Rent allmänt, så är den australiska terriern en robust, glad, social, trevlig och framåt hund, som lika gärna ligger och myser i sängen med matte en regnig dag som den är ute och hajkar i skog och mark eller bara busar i regn/lera som i snödjupen på vintern.
Den kan med fördel också sysselsättas med lydnad, agillity, spår mm. då det är en pigg och läraktig ras, som gärna gör det ägaren vill :D

Ja en amris vore trevligt, de är så fina..:love: men det är ju det attans trimmandet man ska iväg med :crazy:

En kines vetitusan, en kompis till en kompis hade en & han hade ju finnar överallt :eek::D

Whippetarna jag mött har varit för nerviga för min smak.. Men de kanske var dåliga rasexempel?

Dvärgtaxar är söta & tuffa men kanske inte direkt fysiskt konstruerade för agility..? Är rätt sugen på det nu när det blir en liten :d

Australisk terrier ska jag kolla upp, kan inget alls om dem!

Tack för alla tips!!! :bow:

Min lilla är engelsk, men amrisarna är fina de med! Dock ännu mer päls... Vi klipper ju ner våra hundar ganska så rejält, och om man gör så behövs det göras kanske var tredje, fjärde månad.

Lycka till med rasvalet!

Tänkte också direkt på cocker, eller så nåt slag av pincher??

En Shetland sheepdog kräver 2 timmar motion/stimulans om dagen för att må bra. Visst, den kan slappna av och vara soffliggare korta stunder, men inte en hel dag.

Dessutom är den känd för att vara lite "mesig och skraj", samt skällig.
Plus att den kräver pälsvård.Så den skulle inte jag ha tipsat om iaf.;)

En Shetland sheepdog kräver 2 timmar motion/stimulans om dagen för att må bra. Visst, den kan slappna av och vara soffliggare korta stunder, men inte en hel dag.

Dessutom är den känd för att vara lite "mesig och skraj", samt skällig.
Plus att den kräver pälsvård.Så den skulle inte jag ha tipsat om iaf.;)

Oj, alla shetland sheepdogs jag haft kontakt med har varit soffhundar??? Att de ofta är lite skraja av sig håller jag med om..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka