rastips till svärföräldrarna

Emmahpemma

Trådstartare
Mina svärföräldrar har en cavalier som tyvärr kommer få vandra till dom sälla jaktmarkerna p.g.a hjärtfel.
Ny hund kommer att flytta in och jag tror att jag kommer få frågan om rastips.

Nu består "svärfamiljen" av två vuxna och en 19årig dotter som bor hemma än så länge. Svärfar jobbar borta varannan vecka och är hemma (ledig) varannan. Aktiveringen då svärfar är borta blir promenader och någon joggingtur.
Svärfar spenderar mycket tid i skogen (hela dagar) när han är hemma och har hunden med sig överallt.
Ingen av dom är särskillt intresserade av lydnadsträning eller agility eller liknande.
Dock är cavalieren dom har nu en mycket väluppfostrad hund.

Några krav jag kan tänka mig att svärföräldrarna har på nästkommande hund:
FRISK OCH SUND

inte så mycket pälsvård

Inte jättehög aktiveringsnivå

Social (viktigt då hunden kommer följa med överallt)

pigg på låånga promenader.

Ingen utpräglad jaktinstinkt då den måste kunna gå att ha lös i skogen utan att man måste ha en "tumme i ögat" på hunden hela tiden.

i storlek ungefär som en cavalier

Det skulle kunna vara en Mittelspitz om det inte gör någonting att de har lätt till skall.

Det låter nämligen ungefär som vår hund. Borstas kanske en gång var 3:e vecka, är med oss för det mesta när vi är iväg, tycker att det är skönt att ligga framför TV:n en hel dag, men klarar av att vara ute på långa rundor också. Pigg och lättlärd och jagar bara vår egen katt.

Måste det vara en valp? Annars kan ni ju kika bland omplaceringar och kan då hitta lite allt möjligt, tex en italiensk vinthund som inte är speciellt jaktbenägen, en papillon som är glad utan jättemycket aktivering, någon annan småhund som inte är speciellt skällig osv.

Dvärgschnauzer passar in på dina punkter bortsett från en del pälsvård när den väl ska trimmas... 3-4 ggr per år. Men det kan man ju lämna in den till en trimmare för. Utöver det behöver den bara ullskrapas några gånger i månaden och det tar inte mer än en kvart.

Jag säger som vanligt Papillon! Kommenterar bara rasvalstrådar om en Pappi kan passa. Och det tycker jag det låter som här.

Det är aktiva, friska, glada och tåliga små hundar som är mycket enkla att ha och göra med. De är intelligenta och med på det mesta. Men kan även ta det lite lugnare utan att bli stressade.
Pälsvården är inte mycket. De har väldigt silkig päls som inte tovar sig så lätt. Bakom öronen får man ha lite mer koll än i övrigt.

Mina brukar charma de mest inbitna storhundsägarna och de som inte gillar djur.

Tibetansk Spaniel? Jag tänker inte påstå att jag har jätte stor erfarenhet av rasen men de jag träffat har varit så otroligt trevliga att jag läst en del och blir det liten hund i framtiden blir det Tibbe.

Min första tanke var också tibetansk spaniel, påminner en hel del om cavaliern i mentalitet och temperament. Samma storlek i stort sett men mindre pälsvård i alla fall om jag jämför med en bekants cavalier. En underbar och go ras som dessvärre är väldigt "okänd" hos många och ibland underskattad men jag är helt fast och jag skulle inte byta bort min goa clown mot något :love:

Tindra+118.JPG

Min första tanke var också tibetansk spaniel, påminner en hel del om cavaliern i mentalitet och temperament. Samma storlek i stort sett men mindre pälsvård i alla fall om jag jämför med en bekants cavalier. En underbar och go ras som dessvärre är väldigt "okänd" hos många och ibland underskattad men jag är helt fast och jag skulle inte byta bort min goa clown mot något :love:

Tindra+118.JPG

hur är det med sjukdomar hos rasen?

hur är det med sjukdomar hos rasen?
Det är en väldigt frisk och långlivad ras, den äldsta jag har hört talas om blev 18 år gammal. PRA3 förekommer i enstaka fall inom rasen men nu finns det ett DNA-test som kan visa om en individ är drabbad, bärare eller helt fri av just den genen. Fler och fler har testat sina hundar och resultaten läggs ut på rasklubbens hemsida så det är lätt att kolla upp eventuella föräldradjur innan man i så fall planerar ett köp :) Men det är den enda rasbundna sjukdomen hos tibben.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 404
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar