Rastips och Fundering

J

johanna_1

Försöker komma på vilken den rätta rasen vore för mig ett skaffa. Men funderar också vilka raser förutom pudeln fäller ingen päls? Skulle vara så skönt att slippa det eviga dammsugandet! Men annars kanske ni har rastips! Vill ha en medelstorhund, som gärna är med i stallet, med på joggingen och i skogen. Men Samtidigt inte kräver för mycket och river huset om den inte får jätte mycket psykisk och fysisk träning! Kanske lite luddig förklaring men alla idder välkommnas och kollas upp! Ha en bra dag!

Sv: Rastips och Fundering

Dvärgschnauzer fäller inte päls, det är en trimras. Förmodligen samma med Mellanschnauzern (eller Schnauzer som det egentligen heter nu för tiden).

Nej, i stort sett alla schnauzrar (fd. mellan) som jag har träffat på har fällt. Har inte spelat så stor roll om de varit nytrimmade eller ej.
Däremot så fäller ju inte dvärgarna något alls som du sa!

Aha, alltid lär man sig något nytt - så det är alltså bara dvärgarna som inte fäller? Där ser man.

Ser ju skillnaden ganska tydligt - här hemma ligger det nåt enstaka hårstå från Izor, men går jag hem till Rasmus (13 veckor gammal Golden) så får matte redan dammsuga hår efter honom.

Ja, det verkar som att det är så. Men varför det är så vet jag inte, de ska ju ha samma typ av päls.

Men är de nytrimmade fäller de så klart mindre hår men det säger ju sig självt. Fick dammsuga rätt ofta när vi hade en schnauzer. De enda hår som finns hemma nu är från när jag har ullkammat eller trimmat. Jätte skönt!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 279
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 958
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Min sambo och jag ska skaffa hund! :D Det blir en vuxen hund. Förstagångshund för oss båda. Håller på och läser som en tok på internet...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 570
Senast: kolfinnur
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 708
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025