Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet en äldre man ,som har en border collie som ofta springer brevid bilen när han kör emellan sina gårdar, och hunden verkar älska det
Själv brukar mina hundar få springa brevid fyrhjuling och de ÄLSKAR det.)
Självklart lösa.
Det är inte tillåtet att rasta hund med motordrivet fordon - men jag ser en oerhört stor skillnad mellan fyrhjuling och bil. En fyrhjuling är öppen, låg och du ser runt om dig, medan en bil är ganska täckt och rätt som det är kan du köra över hunden för att du inte ser ordentligt.
Denna är allt jag hittar:
2 kap 15 § Hundar får inte bindas vid motorfordon om inte en speciell uppbindnings-anordning anbringas till fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas. Hundar får heller inte rastas eller tränas med hjälp av bil.
Cheryl Jones Furär doktor i zoologi på Jordbruksverkets avdelning för djurskydd och hälsa. Här berättar hon vad som gäller vid motion av hunden med motorfordon.
Får man motionera sin hund med hjälp av motorfordon?
– Enligt 2 kap 15 * SJVFS 2008:5 får man inte rasta eller träna en hund
med hjälp av bil. När det gäller andra fordon, exempelvis skotrar, ska
man beakta 5 * djurskyddslagen där det står att djur får inte
överansträngas.
Får man köra bil, fyrhjuling, skoter eller liknande fordon och ha sin hund springandes bredvid eller runt omkring fordonet?
– Om hunden inte är bunden till fordonet, och då gäller återigen 5 * djurskyddslagen.