Rasta hund med bil

lady_vip

Trådstartare
Visst är det inte förenligt med djurskyddslagarna att rasta en hund med bil? Även om hunden är lös?

Sv: Rasta hund med bil

Jag har för mig samma sak.

Vi såg nämligen en man i bil idag på ridturen. Så såg jag att det sprang en hund bredvid bilen, tänkte att det kanske var en förrymd hund, men vi vände ändå för att se om hunden tillhörde bilen. Bilen stannar och visst var det mannens hund. Min vän frågade då om han rastade hunden från bilen, jodå, men det hade inte vi med att göra tyckte han...

Iaf, vi tog bilnumret och jag funderar på om jag ska göra något med det, hade nämligen bestämt för mig att det inte är tillåtet att rasta djur från motorfordon.

Ring 114 14 så får du ju veta, inte svårare än så :)
Då kan du ju lämna reg.nr om de vill ha det.

Vet en äldre man ,som har en border collie som ofta springer brevid bilen när han kör emellan sina gårdar, och hunden verkar älska det:)
Själv brukar mina hundar få springa brevid fyrhjuling och de ÄLSKAR det.)
Självklart lösa.

Vet en äldre man ,som har en border collie som ofta springer brevid bilen när han kör emellan sina gårdar, och hunden verkar älska det:)
Själv brukar mina hundar få springa brevid fyrhjuling och de ÄLSKAR det.)
Självklart lösa.

Det är inte tillåtet att rasta hund med motordrivet fordon - men jag ser en oerhört stor skillnad mellan fyrhjuling och bil. En fyrhjuling är öppen, låg och du ser runt om dig, medan en bil är ganska täckt och rätt som det är kan du köra över hunden för att du inte ser ordentligt.

Det är inte tillåtet att rasta hund med motordrivet fordon - men jag ser en oerhört stor skillnad mellan fyrhjuling och bil. En fyrhjuling är öppen, låg och du ser runt om dig, medan en bil är ganska täckt och rätt som det är kan du köra över hunden för att du inte ser ordentligt.

Vart hittar du paragrafen att det är förbjudet med alla fordon? För har absolut för mig att det är specificerat just bil i det jag läst.

/Camilla

Och jag vet flera hundar som slutat sitt liv olyckligt tidigt, just för att man är van vid att de håller koll på bilen/traktorn och kutar bredvid.

Med fyrhjuling under strikt uppsikt okej, aldrig någonsin med täckt fordon!

Däremot vet jag flera som kör bil och jobbar hunden samtidigt vid längre förflyttningar. Alltså kör en bit bakom hund + får/nötflock. En helt annan sak eftersom man då har stenkoll på hunden och den garanterat inte kommer göra nått annat än jobba.

Denna är allt jag hittar:
2 kap 15 § Hundar får inte bindas vid motorfordon om inte en speciell uppbindnings-anordning anbringas till fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas. Hundar får heller inte rastas eller tränas med hjälp av bil.
Och den specificerar klart och tydligt att det gäller bil, inte motorfordon.

/Camilla

Jag tolkar det iofs som att man inte får ha hunden fäst vid bilen när bilen rör sig, hålla i ett koppel genom rutan osv.

Fast att det gäller bil överhuvudtaget tycker jag detta klargör:
Hundar får heller inte rastas eller tränas med hjälp av bil.
Men har jag visserligen sett ett rättsfall där hunden rastades med bil den sista biten hem, där hovrätten inte ens tog med i bedömningen att den gått ca 2 km lös vid bilen. Däremot den sträckan där den gick i koppel som föraren höll i gav 30 dagsböter...

/Camilla

Denna är allt jag hittar:
2 kap 15 § Hundar får inte bindas vid motorfordon om inte en speciell uppbindnings-anordning anbringas till fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas. Hundar får heller inte rastas eller tränas med hjälp av bil.

Jag tolkar det som att fordonet inte får börja röra sig om hunden är fast vid den på något sätt. Däremot får inte hunden springa, ens lös, med hjälp av en bil.

Men så är det ju med lagtexter, de kan tolkas olika av varenda person.

Nej du får inte sitta i bilen och rasta en lös hund. Det står klart och tydligt i lagtexten! "Hundar får inte heller rastas och tränas med hjälp av bil". Ingenstans står det specificerat att det endast gäller kopplade hundar.

Att binda fast hunden i dragkroken var väl rätt populärt förr, med att antal strypta eller i värsta fall till döds sönderskrapade hundar som följd när hunden glömdes bort. Om jag inte minns fel är detta stycke i lagen nyare än stycket om rastning.

Cheryl Jones Furär doktor i zoologi på Jordbruksverkets avdelning för djurskydd och hälsa. Här berättar hon vad som gäller vid motion av hunden med motorfordon.
Får man motionera sin hund med hjälp av motorfordon?

– Enligt 2 kap 15 * SJVFS 2008:5 får man inte rasta eller träna en hund
med hjälp av bil. När det gäller andra fordon, exempelvis skotrar, ska
man beakta 5 * djurskyddslagen där det står att djur får inte
överansträngas.
Får man köra bil, fyrhjuling, skoter eller liknande fordon och ha sin hund springandes bredvid eller runt omkring fordonet?

– Om hunden inte är bunden till fordonet, och då gäller återigen 5 * djurskyddslagen.

Detta fann jag vid en snabb googling.
Trodde det va förbjudet att rasta hund lös eller kopplad med alla motorfordon.

Liknande trådar

Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 011
Senast: Lisen82
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
562
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 310
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024