Rasspecifika sjukdomar

Kalaspinglan

Trådstartare
Jag sitter och funderar över om det finns något register över de vanligaste sjukdomarna hos varje hundras?
Tips, någon?

Sv: Rasspecifika sjukdomar

Det lättaste att göra annars är att gå in på www.skk.se, klicka på de hundraser man är intresserad av och kolla deras RAS-dokument. Där kan man få fram en hel del.

Agria har något som heter Breed Profile eller nåt liknande för de vanligaste raserna men jag är osäker på om man kan begära ut den statistiken som privatperson. Det är nog bara rasklubbar som kan göra det.

Som Red_Chili skriver så är RAS-dokumenten det bästa stället att kolla. Men när man läser RAS ska man ha i åtanke att de är skriva för att beskriva "problem" så det kan låta som att en RAS är väldigt sjuk när så inte alls är fallet även om rasklubben har saker som den jobbar med.

Jag orkar/hinner inte gå in och läsa ras för ras, jag hade hoppats att det fanns ett redan färdigt dokument. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund som är 4 år, har diagnostiserats med början till spondylos i ryggraden, diskbråck i halsryggen, missbildat revben och även en... 2
Svar
23
· Visningar
4 508
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 437
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Hej! Upptäckte detta i munnen på min snart 5 månaders valp. Det sitter på insidan av underläppen. Någon som sett något liknande förut...
Svar
2
· Visningar
483
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka