Rasspecifika sjukdomar

Kalaspinglan

Trådstartare
Jag sitter och funderar över om det finns något register över de vanligaste sjukdomarna hos varje hundras?
Tips, någon?

Sv: Rasspecifika sjukdomar

Det lättaste att göra annars är att gå in på www.skk.se, klicka på de hundraser man är intresserad av och kolla deras RAS-dokument. Där kan man få fram en hel del.

Agria har något som heter Breed Profile eller nåt liknande för de vanligaste raserna men jag är osäker på om man kan begära ut den statistiken som privatperson. Det är nog bara rasklubbar som kan göra det.

Som Red_Chili skriver så är RAS-dokumenten det bästa stället att kolla. Men när man läser RAS ska man ha i åtanke att de är skriva för att beskriva "problem" så det kan låta som att en RAS är väldigt sjuk när så inte alls är fallet även om rasklubben har saker som den jobbar med.

Jag orkar/hinner inte gå in och läsa ras för ras, jag hade hoppats att det fanns ett redan färdigt dokument. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Blivit lite förtjust i denna hundras, men funderar på sjukdomar och sånt. Vad är vanligt inom rasen i sjukdomsväg. Linjer som är extra...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
14 861
Senast: Acer
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Hundhälsa Min hund fick diagnosen idag. I morgon börjar vi med Vetoryl 20 mg han väger 9 kg och är 7 år. Har läst massa skräckhistorier på nätet...
Svar
3
· Visningar
654
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka