Råspån = farligt?

Sv: Råspån = farligt?

Vi har haft vad pappa kallade råspån hemma flera gånger, och det har varit väldigt uppskattat av hästarna. Lite "tyngre", ligger still bättre och dammar i princip ingenting. Luktar lite annorlunda, och kan tänka mig att om hästen står inne mycket så kanske det inte är så trevligt, men kusarna hos oss stod aldrig inne mer än kanske 8 timmar i sträck - oftast ute på nätterna - så vi märkte inte av dylika eventuella negativa effekter.

Har aldrig hört att det skulle vara farligt, flera hästar i vårat stall står på sk råspån. Det ebda man måste passa på är att kolla så det inte finns spik eller likn. i spånet.

Vi hade det i vårtat gammla stall. Lättare att mocka tycker jag än kutterspån och jag tycker att kläderna luktar mer nu med kutterspån.

Jag har själv råspån i ligghallen och har inte märkt att hästarna skulle må dåligt av det på något vis och jag vet flera som använder råspån utan problem.

Läste i en annan tråd här att råspån var olämpligt som strö och ville därför höra mig för lite...

Det jag vet är att råspån innehåller mycket mer terpentin eftersom det är så färskt och mer uttorkande på hovarna, men i en lösdrift så lär det ju snabbt bli utvädrat med tanke på luftväxlingen.

Mia_R skrev:
Det jag vet är att råspån innehåller mycket mer terpentin eftersom det är så färskt och mer uttorkande på hovarna, men i en lösdrift så lär det ju snabbt bli utvädrat med tanke på luftväxlingen.

Inte terpentin, terpener. Detta är luftvägsretande och uttorkande (för hovarna). Dessutom är råspån fuktigt och inte dammavskiljt. Det dammar inte sålänge det är just fuktigt dock, däremot gör fuktigheten att man lättare får spor- och svamptillväxt t ex. Som med allt fuktigt strö.

Sen finns risken för spik etc, men den är ju lätt att komma undan genom att kolla.

Men som sagts i den andra tråden, jag använder inte råspån och kommer aldrig göra.

Om man låter råspånet ligga ett tag om det luktar terpentin, så försvinner terpentinet helt ur spånet.
Min pappa hade förut ett litet sågverk, och luktade spånet för mkt terpentin, så använde jag helt enkelt det inte förrän efter några veckor.

Jag har använt mycket råspån när jag bodde i en del av landet där det fanns småsågar överallt. Det finns för- och nackdelar. Kvalitén skiljer sig mycket från såg till såg, får man tag i ett spån med grova korn och lite damm så är det utmärkt att strö med. Jämfört med kutterspån som inte är dammavskiljt så föredrar jag råspån.

Jag använde dock aldrig färskt spån, utan lagrade det på luftig torr plats och vände det med jämna mellanrum så att det torkade upp lite. Har man en häst med luftvägsproblem eller andra speciella behov så ska annat strö användas.

Har hört samma som Alexandra och Zesel, att råspån är aldeles för dammigt för att vara passande som strö till hästar.

Min ena häst stod tillfälligt i ett stall där de strödde mad råspån. Hon blev jätteallergisk och började hosta rejält. Det upphörde dock nästan genast när jag tog hem henne igen. Dessutom fick hon Bisolvon som hjälp för att bli av med slemmet.

Jag är ingen expert och ska inte säga att det är bättre eller sämre än kutterspån men jag vet i alla fall att min kompis häst hostar mindre på råspån än på kutterspån

Men det skrev jag aldrig :D ,
dammigt strö ska inte användas till djur överhuvudtaget, min erfarenhet säger mig dock att inte allt råspån är dammigt. Om det torkas och lagras en tid så minskar även mängden terpener.

Jag skrev att det inte ska användas åt hästar med luftvägsproblem - det bästa för dessa är oftast papper.

mackan skrev:
Har hört samma som Alexandra och Zesel, att råspån är aldeles för dammigt för att vara passande som strö till hästar.

Jag sa att det 'inte var dammavskiljt'. Men att det är fuktigt och sålänge det inte är fuktigt dammar det heller inte.

Torkar man råspån med hög andel sågspån dammar det dock. Däremot dammar fuktigt råspån mindre än torrt sågspån.

Men jag använder inte icke dammavskiljt spån, och jag vill ha kutterspån när vi pratar dammsynpunkt.

Men att jag INTE använder råspån är terpenerna och fuktigheten. Sen visst, med en dammkänslig dam är jag inte intresserad av att få in råspånet heller, för när det torkat dammar det.

Skillnad mellan sågspån-råspån??? :confused: :confused: :confused:
Är råspån grövre?
Bor granne med en såg där kutterspånet börjar tryta och funderar på att ta råspån.
Gubben där sågar upp plank direkt från stock. Blir det råspån då eller? Tycker att hans spån har dammat men han kanske har slö klinga?

Inte "riktigt" råspån.
Men jag har sett en och annan som strött med dammet som blir vid "sågning", och det dammar rejält!

Så det är skillnad på riktigt råspån, det har nästan en fuktig konsistens, och det där dammspånet som varken är råspån eller kutterspån.

Råspån är som grus. Sågspån är flagor, ser mer ut som cornflakes eller ngt.
Råspån är också tungt, sågspån mkt lättare.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: slant98
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21