Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är nog faktiskt som min ridlärare sa när Tanja började prata om att skaffa häst (Tanja är en 12 årig tjej som har ridit i ungefär ett år) , hon sa "Egentligen så behöver man inga större kunskaper så länge det finns vuxna, kunniga personer i närheten som kan hjälpa till vid behov. Så länge du själv kan rykta, rida hästen i bra form samt de allra enklaste saker som att mocka och blanda hästens mat.
Känner du själv att du är redo att skaffa häst så har du nog mer än rätt skulle jag tro. Och inte ens jag som har hållit på med hästar i snart 30år kan allt, till och med jag måste väldigt ofta fråga om hjälp då jag blir osäker. Så länge man själv vet sina gränser och vet när det är dags att be om hjälp är det inga större svårigheter, inte ens för någon som precis lärt sig rida."
Hon sa kanske inte exakt sådär men hon tog upp allt det och sa det på ett liknande sätt.
En sak man får tänka på är att om man själv inte är myndig (jag har ingen aning om din ålder) så är det föräldrarna som ansvaret ligger på. Inte dig, och inte de hästkunniga i din närhet.
(förutsatt att du är minderårig) kan man ställa sig frågan: är föräldrarna tillräckligt engagerade och kunniga inom hästeriet för att kunna ta det ansvaret? Om svaret är ja, då tycker jag det är som det du citerat angående att skaffa häst. Om svaret är nej, då kan det gå illa eftersom de hästkunniga i närheten inte kommer kunna övervaka precis allt du gör och inte gör med din häst.
Om du inte är minderårig skulle jag också råda att först plugga på en hel del om hästhantering, skötsel, utfodring, sadelinpassning och andra detaljer ang. utrustning m.m. Innan man tar steget att köpa häst.
Den största omställningen från att vara medryttare (nej, jag tycker inte det på långa vägar är samma sak att vara medryttare, därför ingen garanti att man kan sköta en egen häst bra för att man varit medryttare) är ansvaret och kanske framförallt att TÄNKA. På dom där detaljerna som man tidigare fått direktiv om och inte behövt reflektera över på samma sätt.
Sen kommer man såklart aldrig vara fullärd innan man skaffar häst, och öht är INGEN fullärd inom området häst -man lär så länge man lever (förutsatt att man behåller viss ödmjukhet/öppenhet även när man känner sig erfaren... ).
Hur du än gör så lycka till!
Jo, jag har varit medryttare på flera olika hästar men ex. raspning av tänder brukar hon som äger hästen se till att någon kommer när hon är där eftersom hon vill ha "full koll" som hon själv säger. Självfallet fixade hon avmaskningarna/träckningarna själv men vid ett tillfälle var jag med. Personligen tror jag att jag är mer än redo att skaffa egen häst.
Varför ska jag fortsätta vara medryttare?
Helt ärligt var det enda jag gjorde där var att; komma dit och mocka, blanda mat, ta in från hagen, rykta och sedan rida.
Det är nog faktiskt som min ridlärare sa när Tanja började prata om att skaffa häst (Tanja är en 12 årig tjej som har ridit i ungefär ett år) , hon sa "Egentligen så behöver man inga större kunskaper så länge det finns vuxna, kunniga personer i närheten som kan hjälpa till vid behov. Så länge du själv kan rykta, rida hästen i bra form samt de allra enklaste saker som att mocka och blanda hästens mat.
Känner du själv att du är redo att skaffa häst så har du nog mer än rätt skulle jag tro. Och inte ens jag som har hållit på med hästar i snart 30år kan allt, till och med jag måste väldigt ofta fråga om hjälp då jag blir osäker. Så länge man själv vet sina gränser och vet när det är dags att be om hjälp är det inga större svårigheter, inte ens för någon som precis lärt sig rida."
Hon sa kanske inte exakt sådär men hon tog upp allt det och sa det på ett liknande sätt.
Slänger själv in en fråga, min häst går INTE att transportera p.g.a. att hon varit med om en transportolycka...Hur ska man då kunna få hästen att "gå till tandläkaren", finns det "mobila" tandläkare som kan köra ut till en?
Vet någon en bra sådan i Skåne får ni jätte gärna PM:a mig.
Om sanningen ska fram tror jag inte att man är i behov av hästvana föräldrar så länge som det finns andra kunniga i samma stall då jag klarar det mesta själv, förutom att jag då ibland måste be om hjälp. Det är ju trots allt inte bevakning dygnet runt som gäller. Jag är 15 år och ingen av mina föräldrar är särskilt hästintresserade, min pappa tränade western som ung, som sagt är jag villig att lära mer och det är inte förrens efter nyår som vi kommer kunna ta hem hästen.
Jag tror inte att det kommer bli något problem alls.
Alla är vi nybörjare i början, och det är just där kunnit folk kommer in i bilden (man blir aldrig fullärd), som kan hjälpa en och komma med råd när man står där med sin första egna häst.
Jag tycker att man är mogen att skaffa häst om man är villig att lära sig mer, ställa frågor och ta emot hjälp av mer kunnit folk!
Visst de sakerna du frågar om är väldigt grundläggande saker, men även saker som man kanske inte kommer i kontakt med förrän man själv står där med en egen häst!
Frågar man inte, så lär man sig inte heller!