Sv: Raspa hästens tänder?
haha alltså det hä kanske låter dumt men.. man köper väll skorna och ev. snösulorna själv innan hovis kmr eller?
hur mkt brukar det gå på för er isf, inkl. hovis ?
Om det är någon speciell typ av skor man vill ha och man vet hästens storlek så visst kan man göra det, blir säkert billigare och större chans att man får rätt typ av skor/sulor.
Jag personligen är inte så kräsen vad gäller skotypen, har inte lärt mig än vad hästen har för skostorlekar och vill helt enkelt ha ett par bra snösulor (vilket man sällan vet förrän man provat dom) så jag tar de hovisen har med sig. Snösulorna var ganska dyra men verkade helt ok.
TS:
Kostade strax över 1000:- med skoning, skor, snösulor och broddar per häst, 7-800:- ? nästa gång då skorna gick att återanvända. Försöker se till att sko var 6:e vecka.
Så snart halkan försvunnit är hästen barfota. Det BLIR mycket billigare, på 7 "sommarmånader" kostar det ca 2000:- totalt för verkningar, på vinterns ca 5 månader då den går med skor kostar det minst 3000:-.
Men det är inte alltid man kan ha hästen barfota och i en övergångsfas (om hästen varit skodd) kan det bli mycket jobb och pengar på barfotaboots, tätare intervaller mellan verkningarna, behandling av röta (vilket man inte märker bieffekterna av lika tydligt om hästen är skodd, är den oskodd kan den bli halt eller ömma rejält på grus för en sån sak!), akut påskoning eller t o m veterinärbehandling om hästen inte pallar att gå barfota.
Avmaskning:
Gör träckprov på våren, ring vet. för recept om hästen visar ca 300 Epg mask eller mer och följ avmaskningsintervallen för preparatet, gör nytt träckprov på hösten, samma sak där. Nollar hästen träckprovet ett par gånger i rad kan man övergå till träckprov en gång per år.
Träckprov kostar 280:- med "kolla masken", går att skicka till andra lab också, avmaskning kostar ca 100-150:-. Plugga på om vilka preparat som gör vad och lite priser på dom så man inte blir "lurad" att köpa dyrare preparat än nödvändigt om det gäller preparat som ger samma effekt. Plugga också på om hur man undviker spridningav parasiter för att ha så stor chans att slippa avmaska som möjligt!
Tandraspning är jag lite osäker på detaljerna om, men ju yngre häst desto oftare bör man raspa. Har för mig att man helst ska kolla unghästar en gång per halvår, vuxna hästar en gång per år och äldre hästar (ca 13 och uppåt?) med 1½-2 års intervall. Via HÄSTveterinär, kolla med hästmänniskor i området vilken de brukar använda/vem de rekommenderar. Skulle räkna med runt tusenlappen.