Raspa hästens tänder?

N

NoWay

Vem är det som raspar hästens tänder, är det veterinären? och vad kostar det ungefär? Och om jag nu inte fattat allt fel visst ska det göras en gång per år? :)

Visst ska man avmaska 2gånger per år, men när ska man göra avmaskningarna?

Ska snart köpa en häst så vill mer än gärna ha svar på mina frågor :confused:

Sv: Raspa hästens tänder?

Ang, avmaskningarna...

Alla avmaskningspreparat är idag receptbelagda då risken för att maskarna ska bli resistenta mot de få som finns och för att "forskarna" inte hittat fler avmaskningsmedel än.

Det du ska göra är att ta träckprov 1-2 (?) gånger omåret för att kolla om din häst har mask och skulle den ha det ringer du en vet som skriver ut recept till dig.

Har inte hästen mask är det ju onödigt att avmaska och trycka i hästen en massa onödiga "gifter"...

Finns ett träckprovskit att köpa på apoteket och hästaffärer...kostar runt 280kr.

Här kan du läsa mer om det: http://www.kollamasken.nu/

Ang. tänderna har jag läst/hört att det inte ska vara så bra att raspa dem utan att man ska åka till en utbildad hästtandläkare.

Slänger själv in en fråga, min häst går INTE att transportera p.g.a. att hon varit med om en transportolycka...Hur ska man då kunna få hästen att "gå till tandläkaren", finns det "mobila" tandläkare som kan köra ut till en?
Vet någon en bra sådan i Skåne får ni jätte gärna PM:a mig.

Senast ändrad:

Vem är det som raspar hästens tänder, är det veterinären?

veterinären eller en hästtandläkare

och vad kostar det ungefär?

runt 500-1000 gissar jag på.

Och om jag nu inte fattat allt fel visst ska det göras en gång per år?

vid behov.. Så beror helt på hästen.. En dels kollas oftare och en del mera sällan..

Visst ska man avmaska 2gånger per år, men när ska man göra avmaskningarna?

Nej.. Man avmaskar vid behov. Man tar träckprov och avmaskar sen OM hästen har mask..

avmaskar gör man vid behov (som konstaterats tex. via kolla masken) numera behövs recept för maskmedel.

man kontrollerar munnen på hästen normalt en gång/år. raspa/slipa gör veterinären vid behov. personligen använder jag inte sk. hästtandläkare då dom inte fårsedera (om dom nu inte är veterinärer oxå) om vederbörande sedera utan att ha utbildning för det så täcker inga försäkringringar (det finns sk. hästtandläkare som inte har utbildning/kompetens men sederar ändå utan att upplysa. det faller på hästägarens ansvar)

en del hästar behöver nästan aldrig behandling vid kontrollen medans andra har problem och behöver behandling 1-2-3 gånger/år.

beroende på vad som behöver göras och vilket problem som finns eller inte finns så betalar jag min veterinär mellan 500 och 1500/ kr/besök/häst.

Okej tack för svaren! :)
Passar nu på att även slänga in en till fråga;
Hur skor ni era hästar?
Bara fram eller alla fyra? :)

Hur skor ni era hästar?

Man skor hästen efter hästens behov. :)
Ena hästen måste ha skor runtom = jag skor henne runtom.
Andra hästen mår bättre av att vara barfota några månader varje sommar = jag skor honom inte under sommaren, men lagom tills is och broddar behövs så åker skorna på.

Hur skor ni era hästar?

Min häst skos runt om för han ömmar annars.
Andra hästen i stallet skos även han runt om.

Okej, det att man skor vid behov är jag medveten om ;>

På vintern kör du med snösula under skon och broddarna?

På vintern kör du med snösula under skon och broddarna?

nej det gör jag inte. Rider försiktigt istället. :D

haha alltså det hä kanske låter dumt men.. man köper väll skorna och ev. snösulorna själv innan hovis kmr eller? :D hur mkt brukar det gå på för er isf, inkl. hovis ? :crazy:

Vad menar du nu? Skorna brukar ju hovslagaren ha med sig....

Sen kan man köpa skor, sulorna och typ broddar själv om man vill, men även det kan man köpa av hovslagare.

haha alltså det hä kanske låter dumt men.. man köper väll skorna och ev. snösulorna själv innan hovis kmr eller? :D hur mkt brukar det gå på för er isf, inkl. hovis ? :crazy:

Om det är någon speciell typ av skor man vill ha och man vet hästens storlek så visst kan man göra det, blir säkert billigare och större chans att man får rätt typ av skor/sulor.
Jag personligen är inte så kräsen vad gäller skotypen, har inte lärt mig än vad hästen har för skostorlekar och vill helt enkelt ha ett par bra snösulor (vilket man sällan vet förrän man provat dom) så jag tar de hovisen har med sig. Snösulorna var ganska dyra men verkade helt ok.

TS:
Kostade strax över 1000:- med skoning, skor, snösulor och broddar per häst, 7-800:- ? nästa gång då skorna gick att återanvända. Försöker se till att sko var 6:e vecka.

Så snart halkan försvunnit är hästen barfota. Det BLIR mycket billigare, på 7 "sommarmånader" kostar det ca 2000:- totalt för verkningar, på vinterns ca 5 månader då den går med skor kostar det minst 3000:-.
Men det är inte alltid man kan ha hästen barfota och i en övergångsfas (om hästen varit skodd) kan det bli mycket jobb och pengar på barfotaboots, tätare intervaller mellan verkningarna, behandling av röta (vilket man inte märker bieffekterna av lika tydligt om hästen är skodd, är den oskodd kan den bli halt eller ömma rejält på grus för en sån sak!), akut påskoning eller t o m veterinärbehandling om hästen inte pallar att gå barfota.

Avmaskning:
Gör träckprov på våren, ring vet. för recept om hästen visar ca 300 Epg mask eller mer och följ avmaskningsintervallen för preparatet, gör nytt träckprov på hösten, samma sak där. Nollar hästen träckprovet ett par gånger i rad kan man övergå till träckprov en gång per år.
Träckprov kostar 280:- med "kolla masken", går att skicka till andra lab också, avmaskning kostar ca 100-150:-. Plugga på om vilka preparat som gör vad och lite priser på dom så man inte blir "lurad" att köpa dyrare preparat än nödvändigt om det gäller preparat som ger samma effekt. Plugga också på om hur man undviker spridningav parasiter för att ha så stor chans att slippa avmaska som möjligt!

Tandraspning är jag lite osäker på detaljerna om, men ju yngre häst desto oftare bör man raspa. Har för mig att man helst ska kolla unghästar en gång per halvår, vuxna hästar en gång per år och äldre hästar (ca 13 och uppåt?) med 1½-2 års intervall. Via HÄSTveterinär, kolla med hästmänniskor i området vilken de brukar använda/vem de rekommenderar. Skulle räkna med runt tusenlappen.

Senast ändrad:

Min hovslagare har med skor.. Da blir det massa marke varje gang ocksa.
Det kostade 850kr med skor nu sist och sen sa blir det ju mindre nasta gang om man kan ha samma skor en gang till.

Vill absolut inte låta nervärderande men.... Med tanke på dina "inlägg i detta foum tycker jag inte att du är mogen att ha egen häst ännu! Jättebra att du frågar om saker du inte vet någonting om. Men.... Det är ett jättestort ansvar att ha egn häst och du bör vara mer "varm i kläderna" innan du skaffar egen häst. Säkert jättemånga fler än du som bör tänka på detta. Alla är vi "barn i början" och det enda sättet att lära på är precis som du nu gör; Fråga,fråga,fråga.
Var medryttare istället och se och lär !
Om ett par år kanske du kan köpa häst!
MVH/ Lycka till

Vill absolut inte låta nervärderande men.... Med tanke på dina "inlägg i detta foum tycker jag inte att du är mogen att ha egen häst ännu! Jättebra att du frågar om saker du inte vet någonting om. Men.... Det är ett jättestort ansvar att ha egn häst och du bör vara mer "varm i kläderna" innan du skaffar egen häst. Säkert jättemånga fler än du som bör tänka på detta. Alla är vi "barn i början" och det enda sättet att lära på är precis som du nu gör; Fråga,fråga,fråga.
Var medryttare istället och se och lär !
Om ett par år kanske du kan köpa häst!
MVH/ Lycka till

Jo, jag har varit medryttare på flera olika hästar men ex. raspning av tänder brukar hon som äger hästen se till att någon kommer när hon är där eftersom hon vill ha "full koll" som hon själv säger. Självfallet fixade hon avmaskningarna/träckningarna själv men vid ett tillfälle var jag med. Personligen tror jag att jag är mer än redo att skaffa egen häst.

Varför ska jag fortsätta vara medryttare?
Helt ärligt var det enda jag gjorde där var att; komma dit och mocka, blanda mat, ta in från hagen, rykta och sedan rida.

Det är nog faktiskt som min ridlärare sa när Tanja började prata om att skaffa häst (Tanja är en 12 årig tjej som har ridit i ungefär ett år) , hon sa "Egentligen så behöver man inga större kunskaper så länge det finns vuxna, kunniga personer i närheten som kan hjälpa till vid behov. Så länge du själv kan rykta, rida hästen i bra form samt de allra enklaste saker som att mocka och blanda hästens mat.
Känner du själv att du är redo att skaffa häst så har du nog mer än rätt skulle jag tro. Och inte ens jag som har hållit på med hästar i snart 30år kan allt, till och med jag måste väldigt ofta fråga om hjälp då jag blir osäker. Så länge man själv vet sina gränser och vet när det är dags att be om hjälp är det inga större svårigheter, inte ens för någon som precis lärt sig rida."

Hon sa kanske inte exakt sådär men hon tog upp allt det och sa det på ett liknande sätt.

Alla är vi nybörjare i början, och det är just där kunnit folk kommer in i bilden (man blir aldrig fullärd), som kan hjälpa en och komma med råd när man står där med sin första egna häst.
Jag tycker att man är mogen att skaffa häst om man är villig att lära sig mer, ställa frågor och ta emot hjälp av mer kunnit folk!
Visst de sakerna du frågar om är väldigt grundläggande saker, men även saker som man kanske inte kommer i kontakt med förrän man själv står där med en egen häst!
Frågar man inte, så lär man sig inte heller!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
476
Senast: Jeps
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka