Rasp?? eller??

Silkisif

Trådstartare
Hej alla som kan något om det här med rasp eller likn. saker.

Min häst, islandshäst, hade för ca. 1,5-1 år sedan konstiga fläckar på benen, ca. 2-3 cm i diameter. där fällde hon pälsen i ett skorvigt hudlager, och när pälsen växte ut igen var den vit!! Ojojoj...:crazy:

så nu undrar jag-
vad var detta? rasp? vad är symptomen för rasp?
Är detta vanligt? Hon har ca. 2-3 per ben, helt utspridda på underbenet...

Hoppas jag har lagt tråden rätt,

MVH
Veronika:banana:
 
Sv: Rasp?? eller??

vi har vid olika tillfällen under årens lopp köppt hästar som haft rasp.
det har varit som mugg fast en bra bit över kotan. vi har lagt jodomslag i omgångar under en period, sen mjukgörande typ tjärsalva. det är i så fall viktigt att hålla benen rena och torra.
(har det varit riktigt illa och infekterat har vi även använt pencillinsalva på "såren".)
 
Sv: Rasp?? eller??

hmm, då borde det ju inte vara rasp, eller? inga sår el. likn, bara det att hon tappade huden och håret, som ersatters av vitt hår...:confused: konstigt:crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 546
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa När jag kliade min hund idag upptäckte jag att hon har som ett band över luftstrupen. Jag är osäker på om hon har haft det tidigare men...
Svar
8
· Visningar
3 144
Senast: GardenAngel
·
Hästvård Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp. När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han...
Svar
4
· Visningar
1 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp