Rasp?? Behandling mm?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fitness
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 478
F

Fitness

Min häst har fått rasp. Hur uppkommer det?
Hur behandlar man?
Dom det är nu tvättat jag varje dag med vatten och lactacydtvål, och smörjer på helosan.
Finns det något annat jag kan göra?

Sv: Rasp?? Behandling mm?

rasp är ju som mugg fast det sitter över kotan. det är en svamp/bakterie. tvätta (varje dag 1-2 ggr/dag) med 2% jodopax, lufttorka och lägg på tex. inotyol (finns receptfritt på apotek. kostar ca. 50 kr och är mot tex. lindrig exem, lindriga brännsår och röda barnstjärtar) den är jätte fet, vatten och smuts avvisande och skyddar väl.

Jag måste bara säg att det finns massor av olika typer av mugg, många blir hjälpta av feta salvor, men på min häst var det tvärtom. Jag var tvungen att "torka ut" mugg/raspen med blåspray. Så fort jag använde feta salvor blev det mycket värre.

okej men min hästs rasp är torr, då kanske salvor är bra?

Det finns väl en salva som heter idomin också på apoteket? Den är också jättefet och lite antiseptisk. Själv använder jag socatyl och det har funkat jättebra på min häst men det måste en veterinär skriva ut

Mugg behandlas även invärtes då med probimin, och jag tycker nog att ha det krypit upp ovanför kotan skall man även gå på invärtes.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka