Raskatt- vad betalar man för, egentligen?

E

Egalia

Jag är galen i Cornish rex och har seriösa planer på att bli ägare till en dylik varelse i framtiden. Visade glatt upp söta aliens på nätet för pojkvännen häromdan och han noterade att en uppfödare vänligt nog angett pris på sin katt, varpå han utbrast:
"Va?? Men vad betalar man för egentligen?"
Jag kunde inte svara. Jo, det kunde jag så klart: "Det är cornish rex, världens häftigaste kattras - det är klart de kostar därefter! :angel:

Sedan började jag dock fundera på vad det är som gör att raskatter betingar priser som är likvärdiga med hundar.
Egentligen tycker jag inte at det är "så konstigt". Men vad är det som kostar egentligen att föda upp en kull med kattungar?
Varför ligger priserna på 6-7 tusen och inte 3-4?

Det är ingen som ifrågasätter priset på en hundvalp, å andra sidan kan väl hunden vara ett bruksdjur mer än katten, kan jag tänka mig. Jag själv föredrar katter i nio fall av tio! ;-)
att ha en katt är som att ha en eldplats i hemmet. Den är varm och skön, vacker att se på och sprider trivsel. och ibland måste man tömma askan. De egenskaperna kan man inte, anser jag, tillskriva en hund, även om jag för den delens skull gillar hundar också!

Ni som föder upp katter (Not! Ras-Katter!), vad är det för omkostnader som trissar upp priserna på katterna så?

Sv: Raskatt- vad betalar man för, egentligen?

Vi har samma utgifter som hunduppfödare har, bara lite mindre mat...
Inköp och importer av avelsdjur (att importera från usa, som vi ofta gör i min ras, går på många sköna tusenlappar),
meritering (en helg på utställning går lös på en tusenlapp ungefär, om man snålar med boendet),
vaccinationer (5-600:-/unge), i de flesta fall chippning (350:-/unge),
försäkring av avelsdjur 1000:-/år,
parningsavgift varierar lite, jag räknar med 6000:- i avgift plus 1500:- resa för nästa parning.
Innan man börjar använda en hona i avel är det flera tester som ska göras (blodtypning i många raser, tester för sjukdomar etc) 1100-1500:- tror jag är normalpris där (jag har en "dyrare" ras eftersom våra dna-tester bara utförs av ett labb i usa än så länge).
Stamtavlor 200:-/unge, och varje år ska medlemsavgifterna betalas, vi betalar 500:- till lokala kattklubben och 200:- till rasringen.
Räknar man sen med foder, annonsering, att många uppfödare köper speciallitteratur och åker på kurser, då inser man att kattuppfödning sällan är en plusaffär. Man sku ju även räkna med att kejsarsnitt med eftervård kan behövas, och andra oförutsedda utgifter. Nu blev det ingen snygg uppställning, men ni kanske får en uppfattning om vad det är som kostar iaf...

Ja, så är det!!! Bara att importera en katt ifrån grannlandet Danmark gör att katten är dyrare! Själv var jag även hos vet och vaccinerade 8 huliganer och chippade en vuxen häromdagen, pengar :eek: rullar iväg!!! om tre veckor är det dax igen för de små, då går notan på bortåt 3000:- :cry:

Man måste verkligen älska det man gör för det är definitivt inte lukrativt!

Tack så mycket för den utförliga beskrivningen! :bump:

Det känns helt och totalt rimligt tycker jag.
Shit, shit, det är inte "bara" att börja föda upp katter hör jag! ;)

Jag funderar ju på att importera från Danmark och räknar med att få punga ut med ca 10.000:-. Då ingår inte rabiesvaccinationen, för jag hoppas kunna ta hem på dispans.

Att importera en avelshane som har lämnat bra ungar i sitt land, alltså en som redan är vuxen, kostar 20-25.000:- av min ras som absolut inte är ovanlig eller svår att få tag på.

Tar du den som vuxen då?
Annars tar man in dem precis innan 3 mån.dagen, det skiljer ju liiite från 12v. Då SKA de inte vara rabiesvacc. man får ett specialintyg bara. Fast rör det sig om en vuxen förstår jag....då får du stå för antikroppstest mm. själv också för det skulle jag ha fått göra om inte den nya lagen inträtt.
SÅÅÅÅ, det är en dyr hobby vi har :love:

Jaaa. du hade ju skrivit dispans , mitt nöt, det missade jag.
Det är lätt att få , bara en ren formalitet, jag skrev inte nåt särskilt skäl, bara att jag ville ta in honom :D de var mkt. hjälpsamma på SJV. Lycka Till!

:D
Tack. Fast det är mycket planerande, eftersom jag vill fortsätta färgavla så får man ju leta lite extra efter en som både verkar bli bra OCH har rätt färg.

Liknande trådar

C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 790
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod