Ang pälsfällning.... Jag tycks ha vunnit dubbelt i det genetiska lotteriet då mina nuvarande korthåriga bonnisar inte fäller ett dyft . Inte ens när jag borstar dem lossnar det något särskilt anmärkningsvärt - lite mer såklart under fällningstid men inte allmänt. Det är helt underbart !
Min tidigare Maine coonmix fällde givetvis, och krävde pälsvård, men min tidigare korthåriga bonnis var helt fruktansvärd. Det bara regnade hår året runt, satte sig som en matta på soffor, dynor, kläder, ja ALLT.
Så som din tidigare bondkatt är min siames. Korthårig men det är en ständig fällning och regnar små korta hår. Ragdollen hårar ju men de långa silkesmjuka är jättelätt att ta bort med roller eller borste. Siameshåren däremot måste man nästan plocka bort med pincett.
Lukas vet jag inte än. Han fällde extremt när han precis kommit men det avtog. Nu är ju alla i pälsbytartagen så nu blir det en liten matta där han legat och han stryker av sig päls emot byxor. Men fällde minimalt en period innan. Men han har ju bara varit här 6 mån så får utvärdera nästa år typ