rasen = ändamålet?

Corminta

Trådstartare
måste bara skriva av mig
jag AVSKYR folk som snöat in på vilken ras deras häst har
givetvis kan man inte undkomma att på högre tävlingsnivå krävs det en viss fysisk grundstomme vilken vissa hästraser helt enkelt inte kan uppbåda

men vissa fall får mig helt enkelt att koka över.

jag hoppade pappas ardenner häromdagen
(får egentligen inte hoppa skogshästarna då de lär sig ett för snabbt tempo i skogen sen men Bengt har inte gått i skogen på åratal, för att förklara varför detta inte hänt tidigare)

barbacka, grimma, galopp, stock på ca 60 cm= skitkul!
han bockade som en tosse efteråt och tyckte livet var kanon!

när jag glatt berättade om min levnadsglada häst i stallet dan därpå var reaktionen rent ut sagt tragisk "HOPPADE du en ardenner? det går ju inte"
det var tur att bengt inte hörde det, då hade han blivit djupt deprimerad.

likadant med ridskolan där jag jobbade ett tag
dem kunde köpa rent ut sagt skithästar och ponnier för absubt mycket pengar just för att de var halvblod, ridponnies etc
jag började komma med förslag om hästar jag hittat på 10 - 20 tusen med mycket bra utseende, psyke och utbildningsnivå - men inte tror ni dem ens ringde och pratade med ägarna

oj förlåt jag glömde det var ju travare

jag ska rida grand prix på en islänning - bara för att bevisa motsatsen!

Sv: rasen = ändamålet?

Visst kan ardennerhästar hoppa - frågan är bara hur pass bra det är för deras ben. Det blir ju en stor belastning på frambenen när de landar.

Immer

Vad allt egentligen handlar om är ju förutsättningarna, precis som du skrev. Te x halvblod, de är ju klassade dressyrhästar och många är duktiga sådana! De är byggda för det och kan därför göra det som krävs. MEN, hela deras register är det inte många ryttare som behöver. Sen kan man ju köpa en sådan häst för att man gillar rasen... Om man har tänkt sig att verkligen satsa på te x dressyr så måste man ju ta med exitören i beräkningarna.

Jag rider mest ute, jag rider för att det är kul, inget annat. Det jag kräver av min häst är att den ska lyssna på mig och kunna bära sig taktmässigt och i någorlunda form. Då passar min nuvarande häst alldeles ypperligt, varmblod. Jag behöver inte lägga ut 50 000 kr på det, det räcker med en 5:e del.

:mad: Det jag kan bli så förbannad på är dessa fördomar!!! Herregud, har du ett varmblod, usch! Å, ardenner, de är... eee... ganska klumpiga va?.....

Jag tycker att vikten läggs på fel saker. Det är för ytligt i ridsporten just nu!

Jag rider som sagt för att ha skoj, jag rider och umgås MED hästen. Vi är ute på promenader och vi leker massvis vilket gör att vi får en bra kontakt. Det tycker jag fler ska göra! Tänk inte på vad det är för ras!

Mifellen skrev:
Vad allt egentligen handlar om är ju förutsättningarna, precis som du skrev. Te x halvblod, de är ju klassade dressyrhästar och många är duktiga sådana! De är byggda för det och kan därför göra det som krävs. MEN, hela deras register är det inte många ryttare som behöver. Sen kan man ju köpa en sådan häst för att man gillar rasen... Om man har tänkt sig att verkligen satsa på te x dressyr så måste man ju ta med exitören i beräkningarna.

Jag rider mest ute, jag rider för att det är kul, inget annat. Det jag kräver av min häst är att den ska lyssna på mig och kunna bära sig taktmässigt och i någorlunda form. Då passar min nuvarande häst alldeles ypperligt, varmblod. Jag behöver inte lägga ut 50 000 kr på det, det räcker med en 5:e del.

:mad: Det jag kan bli så förbannad på är dessa fördomar!!! Herregud, har du ett varmblod, usch! Å, ardenner, de är... eee... ganska klumpiga va?.....

Jag tycker att vikten läggs på fel saker. Det är för ytligt i ridsporten just nu!

Jag rider som sagt för att ha skoj, jag rider och umgås MED hästen. Vi är ute på promenader och vi leker massvis vilket gör att vi får en bra kontakt. Det tycker jag fler ska göra! Tänk inte på vad det är för ras!

Fast det du säger är ju att om inte alla vill rida i skogen med sina hästar och bara ha kul som du, så ska de ändå tycka som du?

det är ju som du säger först i inlägget: självklart spelar rasen och typen på häst in om man vill tävla och klättra uppåt med hästen som sporthäst! eller rentav "bara" träna för tränare på en högre nivå för att utveckla sin egen ridning.

det där snacket att ryttare som tävlar/tränar ser ner på de som rider sina hästar i skogen endast osv, kommer upp titt som tätt, men jag håller faktiskt inte med den debatten. Jag tycker det är fler tendenser till "mindervärdes komplex" av någon anledning jag inte fattar, hos dessa ryttare - dvs de TROR att tävlings ryttarna tycker och tänker ditt och datt om dem. Men tävlar man och tränar på högre nivå så har man också annat att göra än att se ner på folk med "andra" hästar och mål med sin ridning. Erfar iallafall jag.

nej, jag menar inte att alla ska tycka som jag självklart. Jag skrev att fler borde leka med sina hästar, även fast det är ett dyrt halvblod!

jag håller med dig tycker man skall kolla på individen..

själv sitter jag o rider ardenner både ute i skogen, dressyr o hoppning inga jätte hinder men ändå... både han o jag tycker det är kul.

Corminta skrev:
när jag glatt berättade om min levnadsglada häst i stallet dan därpå var reaktionen rent ut sagt tragisk "HOPPADE du en ardenner? det går ju inte"

QUOTE]

Det här var ju intresseant, det handlar ju inte om -som nån skrev- att man måste välja en hästras efter sina ambitioner. Utan om denna "underliga" reaktion. "Det inte går att hoppa med en ardenner", eller berättade du om dina planer på hopptävlingar med just den hästen?

Att man själv vill ha en häst som lämpar sig bättre för hoppning är väl okej, men att säja till nån annan att man inte kan göra det man gör med sin häst... som faktiskt tycker det är riktigt roligt !!!! :mad:

jag har ett "dyrt" halvblod, men vi är ute och har jätte roligt vi med. "leker" väl inte pricis, men vi är kompisar, och litar mkt. på varandra.! tycker att fördomar mot halvblods ägare tyvärr förekommer lite för ofta....valde min häst för att jag gillar stammen, (köppte honom som föl) det ökar möjligheten att få en häst så nära mina förväntningar som möjligt(extriör, ridbarhet osv.) tävlingsrider inte längre, men utvecklas fortfarande......gillar att träna.!

hillevie skrev:
jag har ett "dyrt" halvblod, men vi är ute och har jätte roligt vi med. "leker" väl inte pricis, men vi är kompisar, och litar mkt. på varandra.! tycker att fördomar mot halvblods ägare tyvärr förekommer lite för ofta....valde min häst för att jag gillar stammen, (köppte honom som föl) det ökar möjligheten att få en häst så nära mina förväntningar som möjligt(extriör, ridbarhet osv.) tävlingsrider inte längre, men utvecklas fortfarande......gillar att träna.!
KL*I bland känns det faktist som att det finns mer fördomar mot ridhästägare än travhästägare.

Folk med travisar får säga en massa om oss dressyrkärrningar, men oj om vi skulle säga något om dem....:(

Jag tycker att man kan göra mycket oavsett ras, men sen är det ju klart att på tävlingsnivå så har vissa raser övertag och har svårt att hävda sig. De är ju ofta framavlade för ett visst ändamål. Så det bör man ju tänka över när man skaffar häst, vad man verkligen vill satsa på. Men självklart är det viktigt att ha skoj med hästen, och vill man hoppa en ardenner för att den gillar det så är det ju klart att man ska göra det :) Jag tävlar i western med min andalusier, och det är jag nog ganska ensam om...:banana:

jo, visst kan man göra mkt. oavsett ras....men man måste ju tänka på vad man vill med sin ridning, väljer man "fel" ras, kan det ju förta en del av nöjet...jag har inga planer på att börja tävla igen, men jag vill fortfarande ha en häst som klarar av att utvecklas MED mig.
det går inte på alla raser! det skulle inte göra hästen glad heller...
andalusiern är en himla trevlig ras .!
rör sig vackert....

för att svara på Toksussies inlägg: jag blir ledsen över reaktionen att man inte "kan göra annat" än beta, lufsa bara för att man har en ardenner och för att man inte kan annat än hafsrida med en travare (exempel på det jag fått höra av min sk "hästpolitik")
Jag rider halvblod flera gånger i veckan men måste ändå säga att det är något av en höjdpunkt att busa med jättebebisen (vi rider lite dressyr i "skogen", hoppar pinnar i vår framfusiga väg, leker riddare, rider lite uppvisningar (och kör) när han inte jobbar hemma på gården och han helt enkelt älskar det
finns inget gladare
jag är mycket medveten om att jag aldrig kommer kunna tävla särskilt mycket på honom (han är 17 år nu, sned i knäna sen föltiden, m.m samt självklart hans inte helt ridmässiga fysik) men det kan mkt väl hända att vi åker på någon clear round i framtiden bara för att han älskar att visa upp sig

jag får väl ta på mig lite av skulden för fördomar inom hästverksamheten. Jag diggar alla slags hästar men har kommit att föredra dem som människor i min (negativa) omgivning ogillar, kanske som något slags protest

MVH kajsa

Håller med helt hållet... Min förra häst var en bruksnordis (ganska smäcker, men ändå) henne hoppade jag 1.20 med, även fast alla sa att det inte gick. :D
Hästen jag har nu är en vbl. travare och han är hur lugn som helst, till och med lugnare än nordisen ibland.
När ska folk lära sig att rasen inte spelar så stor roll?!?!:mad: :mad:

sisu skrev:
KL*I bland känns det faktist som att det finns mer fördomar mot ridhästägare än travhästägare.

Folk med travisar får säga en massa om oss dressyrkärrningar, men oj om vi skulle säga något om dem....:(

Bara en fråga angående "ridhästägare än travhästägare"

Menar du att bara för att det är ett varmblod så är det en travhäst?:confused:
En travhäst är det ju bara om hästen går på banan (travbanan) annars är det väl åxå en ridhäst?

Tycker inte illa om "dressyrkärrningar" som du kallar dem, men många utav dem ser ner på våra ridtravare..... skulle ibland kunna tro att bara för att hästen har en frysmärkning så har den pest lr nåt.....

En vän red för en omtalad instruktör å hon sa kort å gott "travhästar är inga hästar, de är vildhästar" :mad: dumma tanten!

Tummetott skrev:
Menar du att bara för att det är ett varmblod så är det en travhäst?:confused:
En travhäst är det ju bara om hästen går på banan (travbanan) annars är det väl åxå en ridhäst?

Varmblod är en av de tre huvudgrupperna av hästraser, så visst är det mycket mer än travhästar.;) Även halvblod, fullblod, PRE, frieser mm är varmblod.
Travarens ras heter varmblodig travhäst och inget annat. Alltså är den alltid en varmblodig travare, oavsett vad den används till.

Immer (som har en kallblodstravare som ridhäst)

hillevie skrev:
jo, visst kan man göra mkt. oavsett ras....men man måste ju tänka på vad man vill med sin ridning, väljer man "fel" ras, kan det ju förta en del av nöjet...jag har inga planer på att börja tävla igen, men jag vill fortfarande ha en häst som klarar av att utvecklas MED mig.
det går inte på alla raser! det skulle inte göra hästen glad heller...
andalusiern är en himla trevlig ras .!
rör sig vackert....

Jo, andalusier är mycket trevliga. Har tränat många sånna och det är en extremt allsidig och possitiv ras. Min andalusier har jag ridit dressyr på och hoppat mycket, men nu är det mest western. Har även tömkört mycket så nu ska vi köra in honom snart och vara ute och arbeta i skogen :D Perfekt allround häst! :banana:

Corminta skrev:
måste bara skriva av mig
jag AVSKYR folk som snöat in på vilken ras deras häst har
givetvis kan man inte undkomma att på högre tävlingsnivå krävs det en viss fysisk grundstomme vilken vissa hästraser helt enkelt inte kan uppbåda

men vissa fall får mig helt enkelt att koka över.

jag hoppade pappas ardenner häromdagen
(får egentligen inte hoppa skogshästarna då de lär sig ett för snabbt tempo i skogen sen men Bengt har inte gått i skogen på åratal, för att förklara varför detta inte hänt tidigare)

barbacka, grimma, galopp, stock på ca 60 cm= skitkul!
han bockade som en tosse efteråt och tyckte livet var kanon!

det var tur att bengt inte hörde det, då hade han blivit djupt deprimerad.

likadant med ridskolan där jag jobbade ett tag
dem kunde köpa rent ut sagt skithästar och ponnier för absubt mycket pengar just för att de var halvblod, ridponnies etc
jag började komma med förslag om hästar jag hittat på 10 - 20 tusen med mycket bra utseende, psyke och utbildningsnivå - men inte tror ni dem ens ringde och pratade med ägarna

oj förlåt jag glömde det var ju travare

jag ska rida grand prix på en islänning - bara för att bevisa motsatsen!

:bump: KUL!!! Har oxå en ardenner som jag slitit mycket med...hon blir aldrig en dressyrhäst eller någon stor hoppförmåga men ändå gör vi så gott vi kan just för att det är ROLIGT :banana:

Har haft hemma privat tränare flera gånger för att få hjälp att komma vidare i dressyren och med rakriktning osv, och det är jättekul!

Kompisen har haft sin ardenner sen han var liten och han går med i ridskoleverksamhet, hoppas, rids dressyr på (sista jag hörde var att det var tal om allsvenskan och att dom påbörjat galoppombyten med goda resultat ) och det är banne mig inga fel på hans ben trots att han tom banhoppas!
Han är bara såååå häftig!:bump:

Jag veeeet. Och jag tror att ni veeeet att jag vet!! Det är väl inte så petigt när alla ändå förstår vad man menar:confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka