Raseavl, blandingshunder og helse

avur

Trådstartare
Først; dette er ikke ment som noen blandingsavlstråd nummer 276.

Men etter en diskusjon et helt annet sted på internett, vender jeg meg til Buke. Jeg lurer på om det foreligger noen som helst forskning på dette feltet? Eller annen relevant forskning som kan kaste lys over dette? Uansett konklusjon, eller mangel på sådan. Ikke for å føre noen sak, men fordi jeg er nysgjerrig samtidig som jeg nekter å godta anekdoter som bevis på verken det ene eller det andre. :p

Sv: Raseavl, blandingshunder og helse

Det jag har fått lära mig ang blandras avel är att första korsningen ofta blir lyckad dvs friskare än motsvarande avel med djur inom samma ras, men fortsatt avel på korsningar drabbas av problem i större ofattning eftersom de ofta tar med sig problem från två olika håll.

Men det gäller då om man avlar på två friska individer utan problem, två hundar med höftproblem av olika raser ger en korsning med stora problem med höfterna.

Sen när det gäller hundar så finns det mycket annat att ta i beräkningen, de är många gånger hårt avlade åt ett håll, så att då korsa tex en jakthund med en vallhund skapar en väldigt massa problem för hunden vilka drifter den ska lyda.

Først; dette er ikke ment som noen blandingsavlstråd nummer 276.

Tror du glömde några nollor i numret där... :angel: ;)

Nu sitter jag och väntar på minivågen av ett par blandrasägare som använder argument som "han har aldrig varit sjuk", "mamman och pappan är faktiskt snälla", "rasuppfödare vill bara tjäna pengar", "titta på alla sjuka renraser dååå!" osv...

/Inte alls fördomsfull :devil:

Det har jeg også hørt, og det virker absolutt troverdig. Men er det noen som har linker eller referanser til forskning gjort på temaet? Det er kanskje ikke forsket så mye spesifikt på hund, men så lenge det er overførbart kan det jo være relevant.

Googla på heterosiseffekten så får du napp. Denna effekt används flitigt inom husdjursavel, t ex grisar o får eftersom första generationen blandraser oftast sätter mera kött.

Tack, jag kunde för mitt liv inte komma på vad det hette... :o:D

Det är intressant med avel överlag, vilka anlag som slår igenom osv men man måste titta på den djurarten man vill avla på. Tex bland får, grisar och kor så skiljer det inte så mycket mellan raserna. Men redan hästarna är mer specifika för sin ras, och hundar är väldigt uppdelade och avlade åt ett speciellt håll.

Det där med systematisk avel o vad som slår igenom är extremt intressant o egentligen värd en egen tråd.

OT
Min förra BC hade till synes en helt normal stamtavla, välmeriterade hundar o inga konstigheter.
I takt med att han växte till sig så började jag bli misstänksam, han blev stor o mentaliteten var främmande för mig.
Började forska bakåt o upptäckte då att hanen hade NZ BC i sig från två olika linjer, den ena 5 generationer tbx o den andra 6.
Fäis blev en fullfjädrad NZ BC, både till utseendet o sättet att valla, inga andra av faderns knappa 60 avkommor blev sådana.

Mera OT
Kring förra sekelskiftet så premierades vita Fjällkor med svarta öron fick mest priser, så man avlade med det som mål
Tyvärr var färgen/teckningen behäftad med infertilitet vilket gjorde att rasen nästan dog ut.

Om vi återgår till hundar så finns det ju en hel del färger som är kopplade till olika defekter, t ex merlegenen.

Tror du glömde några nollor i numret där... :angel: ;)

Nu sitter jag och väntar på minivågen av ett par blandrasägare som använder argument som "han har aldrig varit sjuk", "mamman och pappan är faktiskt snälla", "rasuppfödare vill bara tjäna pengar", "titta på alla sjuka renraser dååå!" osv...

/Inte alls fördomsfull :devil:

"Trotsar" vågen du väntar på med att jag har en blandras med diverse problem;).

Min blandras har allergi,får lätt hudutslag (hudinfektioner)som enbart "botas" med antibiotika. Dessa infektioner får hon minst ett par gånger om året,oftast vid löp eller skendräktighet. Hon är torr i päls och hud och får både bad och efterbehandling med speciella hudvårdsartiklar för att hålla henne frisk. Olja i maten mm.

Jag är inte för blandrasavel på något sätt,det kan bli både rätt och fel. Men visst finns det naturligtvis många renraser med problem också (det går inte förneka). Det är dock inget "försvar" till att avla blandraser för det...

Jag tror inte att det finns någon generell forskning - det finns statistik att tillgå, men den kommer framförallt från Försäkringsbolagen och därmed är urvalet skevt. Sedan tror jag inte att rasavel respektive blandrasavel är tillräckligt avgränsade begrepp för att kunna jämföras rakt av.

Man kan ju generellt säga att om man har hög inavelsgrad i en population och sedan tar in "friskt blod" utifrån så minskar genetiska defekter och vissa sjukdomar. (Å andra sidan finns det inget som säger att andra eller tredjegenerationens blandrasavel sker med obesläktade individer). Samtidigt har de allra flesta hundraserrna tillräckligt stora populationer för att en människa med hjärna lätt ska kunna undvika att avla med höga inavelsgrader.

Om man i en ras avlar på ett extremt utseende har man problem som kan leda till sämre hälsa - det snabbaste sättet att öka förekomsten hos det önskade draget oftast är linjeavel, dels att draget (t.ex. korta nosar, håriga hängöron etc) kan ge problem, dels att den önskade genen kan vara kopplad till ett oönskat/sjukligt drag (som nakenhundarna och deras tandanlag)... men det betyder ju inte att rasavel i sig leder till sjuka hundar. Har man ett avelsmål i blandrasavel löper man samma risk.

Jag tror dock att risken för en övertro på att blandraser är friskare kan ge hundar problem. Många hundraser har samma genetiska bekymmer och genetik handlar ju inte om rasen i sig utan om generna. Samma skadade/oönskadegen från två föräldrar ger samma resultat oavsett om djuren sorteras in i samma ras eller inte. I rasaveln är man medveten om problemet och undersöker föräldradjuren, i blandrasprdoduktionen förefaller det som om många blundar och gissar.

Senast ändrad:

Per-Erik Sundgren torde ha skrivit en del om korsningsavel. De artiklar jag har sett har dock varit populärvetenskapligt hållna och utan referenser. Men med tanke på att han är disputerad så måste det ju finnas några alster med referenser som du kan gå vidare med. Tyvärr avled han förra året, men hans arbeten finns ju kvar.

En synonym till begreppet "heterosiseffekt" som du kan söka på är "korsningsvitalitet".

<snip>
Jag tror dock att risken för en övertro på att blandraser är friskare kan ge hundar problem. Många hundraser har samma genetiska bekymmer och genetik handlar ju inte om rasen i sig utan om generna. Samma skadade/oönskadegen från två föräldrar ger samma resultat oavsett om djuren sorteras in i samma ras eller inte. I rasaveln är man medveten om problemet och undersöker föräldradjuren, i blandrasprdoduktionen förefaller det som om många blundar och gissar.

Jag kunde inte halla mer med. :bow::bow::bow:

KL

Takk for tips og utfyllende svar, alle sammen! Da har jeg litt mer å gå på når jeg skal søke. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 264
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka