Rasar i vikt

Snuffsan

Trådstartare
Jag har en ponny som vi haft ett år och som vi hela tiden kämpar för att få upp i hull. Han har en uträknad foderstat och får mycket mat.

Nu i sommar har han gått på rejält bete på dagarna, fått fri tillgång på hö i boxen på nätterna, två ggr om dagen får han sin vanliga ranson med havrefri salsa, lucern, soja och olja. Och han har ökat på en del och blivit jättefin i kroppen. Vilken annan ponny som helst hade varit smällfet av den kosten, men han har varit lagom i hull och byggt muskler jättefint. Han är en tävlingsponny i full kondition och rids ordentligt nästan varje dag.

För en vecka sen fick han pga andra omständigheter stå med bandage och i box en vecka. Han har letts runt de första dagarna och sedan ridit sparsamt. Han har hela tiden haft en kompis inne i boxen bredvid. Fri tillgång till hö och eftersom han har lätt för att tappa hull tog jag bara bort ca 25% av hans frukost-kvällsmat, trots att han stått i vila.

Han RASADE i vikt denna veckan! Gick från lagom i hull till alldeldes för tunn!

Jag ska ha ut vet på måndag och ta blodprov på honom, för något är mystiskt med honom. Har ni några funderingar på vad det är? Att han inte ätit som vanligt i veckan eftersom han varit ledsen då han stått inne är ju normalt, men att rasa så enormt på så kort tid!

Tänder är kollade och han har inte mask. Han är en smäcker fullblods-korsning så varje kilo han tappar syns mycket tydligt.

Sv: Rasar i vikt

Kan han vara känslig i själen?
Min gammelhäst som lätt blir deprimerad behöver mera mat om man låser in honom på boxvila.
Han liksom sörjer och lider bort sina kilon.
Och han är en frihetsälskande Islandshäst som egentligen har lätt för att hålla hullet.
Nu har han iofs tandproblem med ålderns rätt.
Men det som går i fastnar i varje fall.

Ja, han är en känslig själ. Helt klart. Och han har varit ledsen då han stått inne. Och han glömmer att äta när han är ledsen. Därför släppte jag ut honom igår trots att han borde stått inne några dagar till. Av två onda ting liksom.....

Men rent fysiskt, hur tusan kan han rasa så mycket så fort?

De liksom bara gör det.
Jag vet inte ur det går till.
Men jag gissar att de först tömmer tarmsystemet och förlorar vatten.
En häst kan ju se ganska så ämlig ut efter en längre transport, även om de egentligen är i gott hull.
Man får väl mata med massor av godis och pyssla och hålla sällskap och så.

Jag vet dock att min gammelhäst kommer att dö om han skulle skada sig nu och tappa livsgnistan.
Han skulle bara lägga sig ned och strunta i att stiga upp igen.
Och då så är han ändå i mycket gott hull och full ridhästkondition.

Hur gammal är din gammelhäst? Det är lite oro fram och tillbaka även med mina gammelhästar. De tar sig oftast, men det kräver mycket öga, så de inte går påväg neråt..Spiriten känns viktig på dom, det gäller att de håller gnistan uppe. De brukar gilla att det finns unghästar i hagen,och då gärna ston!

Han är 28 år.
Och jag ser nog varje dag som övertid nu.
Men han mår just nu alldeles utmärkt så händer inget oförutsett så kan han leva länge än.
Man skall tänka på det när man skaffar en islandshäst - att man har dem väldigt länge....

Har du tagit ett träckprov på hästen?? Gör det för att se om hästen har obalans i magen. Han kanske behöver lite stöd för att få ordning på kistan så han kan ta åt sig näringen!

Magsår är inte heller helt ovanligt för hästar!

Jag har en häst som hade obalans i magen pga flertaliga sulfakurer... Men det går att få till med lite hjälp!!;)

Nu är han kanon i hullet!

Ja, magsår är en av mina teorier. Men hur ser man det? Blodprov?

Jag ska börja ge honom a-fil i morgon. Det lär ju hjälpa även på hästar.

Jag skulle ta ett träckprov och ett blodprov för bandmask. Kanske det är maskar som är problemet....

Snuffsan skrev:
Ja, magsår är en av mina teorier. Men hur ser man det? Blodprov?

Jag ska börja ge honom a-fil i morgon. Det lär ju hjälpa även på hästar.

Tänkte du skulle få läsa lite om magsår:

http://www.travsport.se/appImage/ATG_magsar.pdf#search="andreas sandin veterinär"

Det är en veterinär som jag brukar använda som skrivit detta, han är superbra!

A-fil är jättebra, blanda gärna med kli så brukar hästarna äta det bättre.

Finns också en gammal fin beprovad (av mig också) kur för maghästar.

Hitta en trevlig tjock och glad häst, gärna ponny eller fölmärr. Dom brukar må bäst i magen. Ta ca 3 kluttar av deras bajs och lägg i ca 1 liter vatten rumstemp. sätt i 1 sockerbit. Låt stå under natten i rumstemp eller något varmare och "jäsa". Sila denna bajsblandning och behåll vattnet, rör ner kli i och ge din häst!!

På så vis ger man hästen en korrekt magflora. Billigare än colicure och lika bra. Men jag skulle ändå göra ett träck och blodprov för att se att det inte är något annat! Men bajskuren är kanon och beprövad sedan urminnes tider! :idea:

Mitt fullblod rasar alltid i vikt när hon är dålig! Kräver MER mat vid konvalecent än annars. Hon äter och så men ändå går hon ner. Tror som Inte_ung, att det kan ha med deppighet att göra.

Förra sommaren tex. fick hon en ful sårskada efter en spark/bett vid höftbensknölen, och fick sys ihop. Box och sjukhage 10 dagar.
Hon gick från betesrund till smal på bara några dagar. Överlinjen plus hullet försvann blixtsnabbt!
Så reagerar hon alltid när hon har ont och tycker synd om sig själv;)

Precis så. Han har tyckt synd om sig själv denna veckan. Flickvännen har varit ute i hagen med den fule, brune ponnyn som han inte tycker om och han har fått hålla till godo med en liten shettis som sällskap. *fnys* Jag tror han tycker synd om sig själv. Han har ju ätit, men ändå rasar han.

Tror jag ska testa samma metod, om jag äter som vanligt men tycker lite synd om mig, tror ni jag går ner i vikt då? ;)

Det är skönt att höra att man inte är ensam om att ha en konstig häst.

Snuffsan skrev:
Tror jag ska testa samma metod, om jag äter som vanligt men tycker lite synd om mig, tror ni jag går ner i vikt då? ;)

Haha, kanske nåt att testa:idea: Det är ju bara att hitta på nåt att ojja sig över så kanske kilona rasar. Att man inte tänkt på att efterapa hästen förr:D :rofl:

Han kanske behöver äta fyra gånger om dagen istället? Vet att det är praktiskt svårt men lite och ofta kan sätta bra fart på hullbyggandet.

Vi fick hem en holländare som tog sig föst nu på sommarbetet. Eller egentligen två, en B och en D och det var lika för Bponnyn som såg ut som en undernärd åring! Ser fortfarande ut som en unghäst trots 14 år.

Tänderna är kollade antar jag?

Stress får ju som sagt hästar att tappa fort. Väldigt fort.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
449
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
839
Senast: Kristall10
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 886
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar