ras på storhäst?

B

bootzie

hej jag är en tjej på snart 14år jag ska snart köpa en storhäst men jag vet inte vilken ras :confused: jag ska ju rida in mej på den och sen är det tänkt att jag ska tävla som junior:angel: jag gillar heta hästar så jag funderar på ett fullblod men jag vet inte om det är det rätta den ska ju kunna hoppa bra. det var nog allt:)

Sv: ras på storhäst?

Det är inte rasen som är det viktiga, utan individen :). Numera finns det ju en mängd hästar utan stam dessutom.

ja men ungefär vilken typ jag vill ju tävla hoppning och undrar om jag e helt fel ute om jag vill ha ett engelskt fullblod

självklart kan ju fullblod också hoppa :) de är bara de att fullblod är väldigt känsliga hästar och de har galoppblod i sig.

jag skulle absolut gå och köpa mig ett halvblod med lite hoppstam. Och sedan gå efter indeviden.

fullblod är okej hästar, men ibland krävs det mkt jobb med dom för att dom är så heta och många fullbod har redan gått på bana och löpt...sen har jag lite erfarenheter att många fullblod hoppar lite rakt fram... jag vill ha hopphästar som hoppar uppåt med rund språng kurva.

desutom vet jag många heta hopphästar av andra raser, ex min egna som är svenskvarmblodig ridhäst (halvblod) har fullblod i 4 -led och där med pigg!

okej men den ponnyn som jag har nu är en irl imp så jag vet hur det är med nerviga hästar för hon har mkt fullblod i sig och det är det jag gillar har fått erfarenhet av att halblod e så klumpiga:p

Altlså ett halvblod nuförtiden kan ju vara nästan vad som helst (det heter ju svenskt varmblod numera), de har ofta mycket fullblod i sig, och även andra raser som tex Holsteiner, Hannoveranare, Det klassiska halvblodet osv.

Jag har själv en SHBL sto men i och med det finns så mycket annat i dom svenska halvblodsstammarna nu förtiden så ser hon mer ut som en korsning mellan arab-fullblod och halvblod på 153 cm och hon kan jag lova är PIGG (läs små galen haha) och hon hoppar som inget annat, (gått banor på 130-140 och 150 enstaka hinder...)
helt underbar häst! Och som sagt hon är inte den typen av "klumpigt" halvblod, nästan alla frågar alltid om det är en arab jag har :rofl: neeeej hon är bara väldigt upphetsad!

Så jag skulle säga som dom andra att halvblod är ju den klassiska hopprasen men det finns så otroligt mycket trevliga korsningar så jag skulle nog se individer och inte raser! Lycka till!

själv har jag haft två fullblod, ett ponny sto och en nuvarande på 166cm. Båda har varit mycket framåt och tycker om när det går fort, det tar ett tag att rida ner dem men när man väl gjort det så var mina i alla fall jättefina! :d

Men om det ska vara din första storhäst skulle jag nog mer satsa på ett halvblod, eller ett fullblod som inte sprungit allt för många löp. Eftersom att det är ett ganska stort steg från ponny till SH.

Men man ska ju inte "dömma hunden efter håren", så då ska väl vi inte "dömma hästen efter rasen", det bästa tipset jag har är att gå efter individen, som många ovan skrivit!

Lycka till med hästköpet!

okej men den ponnyn som jag har nu är en irl imp så jag vet hur det är med nerviga hästar för hon har mkt fullblod i sig och det är det jag gillar har fått erfarenhet av att halblod e så klumpiga:p

aha okej, jo jag har haft mkt welshar osv när jag red och tävlade ponny, de var mkt nerver där också... men att du tycker halvblod e klumpiga då har du nog sett för mkt av den gammla halvblods typen.

kolla på ex den här bilden: Svenskvarmblodig ridhäst, ganska så mkt fullblod i sig)

tycker du hon ser tung/klumpig ut?
01A9ABA1-702A-4DFC-B513-CD170CDA94D.jpg

n648288162_145637_887.jpg

men som alla andra säger: gå efter indeviden!! :)

Halvblod skulle jag rekomendera, men det beror ju så klart på hur individen är och hur stor hoppkapacitet den har!

jo men min ponny är nästan vad jag tycker och ja har ridit storhäst också ganska likt ett fullblod hon har MKT nervet och tar lång tid och lugna ner hon är ingen lätt ponny men hon känns också som en storhäst att rida ihop för hon har ganska lång rygg

gick själv över till storhäst för inte sålängesedan,jag tycker absolut inte att du ska köpa ett rensigt fullblod, de är ofta för hetsiga för att gå stora klasser.

det absolut bästa är att köpa en tysk eller holländsk häst, har själv en hoppstammad kwpn. de är ofta kompaktare i modellen och lämpar sig därmed bättre som tjej/junior hästar än våra lite tyngre halvblod. köper du en stammad häst från ett bra stuteri i tyskland eller holland så är du ju också helt säker på att är korrekt grundriden.

hade också alltid väldigt heta ponnier men det är inte riktigt lika hanterbart på storhäst.

än våra lite tyngre halvblod.

Du har inte sett rasstarndarden för våra svenska halvblod på ett tag kanske?

En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, ha en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge samt nöjaktigt korrekta extremiteter med hovar av god kvalitet.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 477
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka