B

bumbra

Fick order om att köpa olja - rapsolja för att vara exakt. Vad gör det för nytta? Det är en svårfödd häst som står på i princip fri tillgång till allt och ändå händer det mycket lite med hullet... Ingen mask, inga magproblem... Det är en häst som ser ut som en vinthund! Ska börja med ½dl/dag och sedan öka upp till 2 dl.

Går det bra att köpa en dunk på Willy's eller ska det vara något speciellt? Hur stor förp ska jag börja med :angel: Om hästen inte äter kan jag ändock använda det i min matlagning!

Sv: Rapsolja

Min häst får rapsolja när det är kallt på vintern, eftersom han har svårt att hålla hullet. Det är ju rent dett, som inte orsakar "kärlproblem", eller vad man ska säga. Är helt enkelt den nyttigaste oljan. Man trycker helt enkelt i hästen rent fett. Krafft Groov ger jag min häst också, han såg också ut som en vinthund förra vintern, trots att jag öste i honom annan mat. Men nu är han fin i hullet, så det kan man ju också pröva. Men rapsolja äger!!!:)

Vad bra att rapsolja är bäst! Det finns ju så himla många oljor i alla prisklasser. Det är väl ingen skillnad om jag köper storpack i matbutik för billig penning än om jag köper ett dyrare alternativ? Olja som olja, det är råvarorna som är annorlunda, resultatet borde bli det samma?

Hästen ser ut som ett staket jämfört med de andra hästarna. Hon kommer nog se okej ut efter sommarbetet... Om ens det! När hon är inne äter hon konstant (hö/hösilage, havre, lusern hack+pellets morötter och betfor). Ute är de inte så länge (6-8h), jag rider henne inte ens, vi tömkör och promenerar i skogen typ.

Jag hörde talats om en anna tjej som hade samma problem som mig, där vidade det sig att hästen inte "tålde" betfor. Det gjorde att näringen gick rätt igenom. När hon slutade med betfor gick hästen upp 2 skostorlekar... Någon annan som har samma erfarenhet eller lyssnar jag på skrönor?

Olja är ren energi, så det kan vara mycket bra att ge det till en häst som har dåligt hull.

Vilken olja man ska ge brukar debatteras, så det säger jag inget om. Det kanske beror på syftet du har med oljan?

Köpte 10L dunk m rapsolja för 99:- på willy's
900kcal/100g måste göra susen för min vinthäst!
Fungerar det inte måste jag fritera allt jag har i kylskåpet :angel:

jag köper oxå willys stora dunk med raps olja och slänger på 2 dl om dagen i kaften.

han är oxå väldigt svår att hålla i hull.. :(
har gett olja nu i 3 veckor ohop med hestekraft och nja lite lite förbättring kan jag nog redan se ;)

Har du analys på det grovfoder du ger då?
Det är vanligt med mer eller mindre låga proteinvärden, särskilt om det är sent skördat.

Om det är lågt proteinvärde i ditt grovfoder så behöver du kanske proppa i den MYCKET lusern (flera kilon) eller på annat sätt få upp även PROTEINET - inte bara energin (MJ).

En del svårfödda hästar kräver mycket protein också. Som till ett digivande sto typ!

Nu får hon 3 kilo lusern (1.5kg av vardera hack/pellets)
Eftersom det är ett stort stall är det en jävla åtgång av hö + hösilaget, svårt att analysera allt, därför är det inte gjort! Höet bärgades i början av juli, synlig inspektion är det bladrik timotej (minns jag rätt, att det ger energi + protein men inte lika mycket som när timotejen är kort). Eftersom hon har fri tillgång vet jag inte exakt hur mycket hon proppar i sig. Hon får havre och korn också...

Ingen annan av hästarna har problem med hullet, samtliga är vältränade halvblod. Förutom min som är totalt otränad och mager... :smirk: Hon ser ut som den unghäst hon är! Gjort träckprov vilket var ultrarent. Hon är kärnfrisk om än jääävligt svårfödd... Nästan så jag önskar att hon var fullblod, då har man ändå någon form av förklaring! :o

jag ger ca 2dl/dag... vanlig willys rapsolja... det som fick mina att gå upp i vikt o hålla hullet var mänger med morötter, massa!

Jag har hört att rapsolja inte ska vara bra för hästen?!
Att det påverkar hormonsystemet..?
Majsolja skulle vara bättre..?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka