Rapsolja i maten?

M

miccZ

Jag har fått tips om att ha i 1 dl rapsolja i fodret 1 gång om dagen för att öka hullet och pigghet.
vad tror ni?
någon som provat?

/ miccZ :)

Sv: Rapsolja i maten?

nää inte provat i maten! Men däremot penslar jag på det på hovarna för att förebygga torrsprickor. Så det är nog bra att ha i maten med :)

Bättre med majsolja till exempel, eller köpa Krafft Oil. Rapsoljan innehåller allt det nyttiga men hästen har svårt att ta upp det som den behöver, grovt förenklat. Fick veta det på en föreläsning av Krafft's foderrådgivare. Vill du veta mer så kan du ju ringa deras foderrådgivning, för det är allt jag minns.

Vi har också fått förklarat för oss att man inte ska ge rapsolja eller majsolja. Vår veterinär berättade det för oss när vår häst hade kolik. Han rekomenderade linfröolja. Så det använder vi oss av. Hundarna tycker också om det har jag märkt... :idea:

Finns inga fakta som säger att man inte skall ge raps- eller majsolja men visst om man är ute efter omega-3 så är linfröolja bättre.
PL

sarabacklund skrev:
nää inte provat i maten! Men däremot penslar jag på det på hovarna för att förebygga torrsprickor. Så det är nog bra att ha i maten med :)

Vatten är bättre för hovarna i sånnt fall.

Jag kom på en sak, jag har inte inte oljan för hullet eller för att hästarna ska bli piggare heller... jag smörjer tarmarna! :bump: Det var ju det man inte skulle ha raps- eller majsolja till! Förlåt...
Vår ena tjej får lätt problem med magen.

Vatten åt hovarna, finns inget som är bättre!

Då vill du ha en dåligt smältbar olja som passerar ner till grovtarmarna, vad jag vet har linfröolja samma smältbarhet som andra vegetabiliska oljor. Den oljar som garanterat fortsätter ner är paraffinolja men den bör man av andra skäl inte ge i onödan.
PL

Hoppas jag kan lita på min veterinär när han rekomenderade linfröolja... :mad: Han rekommenderade linfrö också. Har efter ett par gånger lärt mig att i tid se när det börjar krångla i magen så paraffinolja finns ALLTID i mitt stallapotek! Sist ringde vi veterinären men han tyckte vi skulle försöka "häva" det själva, och det gick bra. Promenader, vatten/olja så gick det bra! Nu har hon mått finfint i nästan ett år... (peppar,peppar)

Det är i vilket fall inte farligt även om jag inte tror att den är bättre än ngn annan vegolja.
Linfrö är en annan sak ftersom det innehåller smörjande slemämnen o fiber.
PL

peter_lundin skrev:
Krafft har lite för lätt att strunta i fakta när det gäller att sälja sina produkter!
PL

Det är säkert därför så många elitryttare använder deras produkter och rekommenderar dem också. För att de bara berättar positivt och så, eller hur? :smirk:

Mm..okej! Tycker du att vi ska använda linfrö istället för oljan? Ett tag använde vi oss bara av linfrö men gick över till linfröolja av någon anledning.

Tänk, alltid lär man sig nåt nytt! :banana:

Mm..okej! Tycker du att vi ska använda linfrö istället för oljan? Ett tag använde vi oss bara av linfrö men gick över till linfröolja av någon anledning.

Tänk, alltid lär man sig nåt nytt! :banana:

Eller så är de sponsrade?

Eller så har de inte provat någon annan olja?

Eller så är de nöjda med att den oljan faktiskt har någon slags effekt? Även om de skulle kunna få ännu bättre resultat och mindre "biverkningar" av någon annan olja. (Även om det kanske inte är några riktiga biverkningar som har någon tydlig effekt iofs...)

I många fall är deras produkter alldeles utmärkta. I detta fallet vet jag inte om det är kraffts påstående eller eget påhitt från ngn av deras foderfolk, det finns i vilket fall ingen faktamässig grund till det.
PL

hhm okej, så vilken olja är igentligen bäst då? med tanke på hullet.

/ miccz :p

peter_lundin skrev:
I många fall är deras produkter alldeles utmärkta. I detta fallet vet jag inte om det är kraffts påstående eller eget påhitt från ngn av deras foderfolk, det finns i vilket fall ingen faktamässig grund till det.
PL

Vet du vad, nu är det andra gången du och jag argumenterar om det här med rapsolja i maten, och jag VET vad jag hört och jag litar på dem. Imorgon funderar jag allvarligt på att ringa till föreläsaren och be henne berätta för mej igen, så lägger jag ut en tråd om det.

Om jag får tag på henne, dvs...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar