Rapsolja i maten?

Sv: Rapsolja i maten?

Be henne i såfall skicka dokumentationen till mig. Om du hellre litar på krafft än på mer oberoende källor så är det väl upp till dig ,men du behöver inte försöka sprida det som ngn allmän sanning.
PL

peter_lundin skrev:
Be henne i såfall skicka dokumentationen till mig. Om du hellre litar på krafft än på mer oberoende källor så är det väl upp till dig ,men du behöver inte försöka sprida det som ngn allmän sanning.
PL

Ursäka mej? Du anser alltså att jag ska lite på för mej, fullt okända personer som inte har något ansikte utåt gentemot en av Sveriges största foderproducenter? KNAPPAST.

Allmän sanning sa du... Där har du fel, IGEN. Hon frågade om rapsolja i maten, jag har hört att det är inte olämpigt, men det finns MKT bättre. Det är inte frågon om någon alläm jävla sanning utan att jag framför min åsikt och vad jag hört om ämnet när någon ber om det. Tolka det som en allmän sanning om du känner för det, men faaan vad misstolkad jag blir i sådana fall.

fälttävlansnörd skrev:
Hon frågade om rapsolja i maten, jag har hört att det är inte olämpigt, men det finns MKT bättre. Det är inte frågon om någon alläm jävla sanning utan att jag framför min åsikt och vad jag hört om ämnet när någon ber om det. Tolka det som en allmän sanning om du känner för det, men faaan vad misstolkad jag blir i sådana fall.

Enligt försök på Kentucky equine research är rapsolja, majs- och sojaolja lika lätta för hästen att tillgodogöra sig efter tillvänjning. 95 % av oljan tillgodogörs. Sojaoljan har inte några fördelar men inte heller några nackdelar (förutom priset) jämfört med rapsoljan enl tillgänglig forskning. HH

SessCa skrev:
Vatten är bättre för hovarna i sånnt fall.
Mm.. men när fullblodshovar går på igentorkat bete, är mat/rapsolja bäst! Hovslagaren gav råd å jag tyckte det funkade alldeles utmärkt :)

Hästarna har tillgång till friskt vatten 24 timmar om dygnet, om ni trodde att jag inte gav hästarna vatten! Såg att jag blev ganska missförstådd...:)

Vilket språk! Det finns många källor som säger att det inte finns några kända skillnader i upptaget mellan upptaget av olika oljor. Jag har bland annat hört det på en utfodrings kurs for veterinärer med folk från SLU som lärare.
Vad jag kan hitta skriver Krafft inget om detta på sin hemsida.
Det finns många som hört konstiga påståenden från Kraffts utfodringsrådgivare, kompetensen verkar vara blandad o utbildningsnivån inte särskilt hög.
PL

:bow:
Fast du är ju mkt mer anonym än jag, vet inte om alla har fattat att du är den i särklass mest pålästa här på forumet när det gäller fakta om utfodring.
PL

Vilket språk! Det finns många källor som säger att det inte finns några kända skillnader i upptaget mellan upptaget av olika oljor. Jag har bland annat hört det på en utfodrings kurs for veterinärer med folk från SLU som lärare.
Vad jag kan hitta skriver Krafft inget om detta på sin hemsida.
Det finns många som hört konstiga påståenden från Kraffts utfodringsrådgivare, kompetensen verkar vara blandad o utbildningsnivån inte särskilt hög.

Ibland tryter tålamodet. Nej, jag har aldrig läst om det på Kraffts hemsida, som jag sagt tidigare, fick informationen på en föreläsning. Ja, naturligtvis kan konstiga påståenden höras från alla, men sen tolkar man det ju olika. Vad det gäller kompetens/utbildningsnivå på deras foderrådgivare så håller jag tyst, personen som föreläste för mig och mitt sällskap utstrålade kunnighet och det hon sa lät så självklart.

Fast du är ju mkt mer anonym än jag, vet inte om alla har fattat att du är den i särklass mest pålästa här på forumet när det gäller fakta om utfodring.

Var det mej du syftade på så måste jag bara påpeka att jag inte alls kan se mej själv som den "i särklass mest pålästa här på forumet". Men, jag tror inte att det var mej det var menat till.

Vederbörande menar att om du läser uppe i högra hörnet så ser du till vem svaret skickat till, i det här fallet är det HelenaHandberg som omtalas som experten.

Fast en annan sak, jag har hört att Rapsolja, till skillnad från tex linfrö, innehåller något som heter eurkasyra (stavning) som inte ska var lämpligt för hästar.
Någon som hört något om detta?

Ärligt talat litar jag hellre på en veterinär än en av Kraffts säljare/foderrådgivare. Vilken dag som helst (Peter är veterinär).

Om man vill ha en vettig foderföreläsning anser jag att man ska välja OPARTISKA föreläsare, inte säljare av enskild produkt.

Själv har jag inga åsikter om krafft :)

Däremot ger jag själv rapsolja till min häst (fullblod svår att hålla i hull och förrut ganska loj). Han får två deciliter på inrådan av min tränare. Hon sa även att eftersom han ett tag var mycket mager kunde jag ge så mycket som 6dl! Har även hört av andra att olja är bra, bla här på bukes forum. Fick rekommenderat raps eller solrosolja. Självklart med en långsam tillvänjingsperiod.

Har även börjat ge honom D &H fodret Build-up och läste i innehålsförteckningen att det var solrosolja i den (tror det var den oljan). Så även om andra foderleverantörer förkastar raps och solrosolja så gör tydligen inte andra det :)

Resultatet då? Jo min pålle har blivit mycket piggare och gladare, han har även lagt på sig hull bra men håller på att tappa nu igen men det beror nog mer på att betet håller på att ta slut.

Jag ger rapsolja till min gamling för pigghet och för att hålla hullet,men har ej sett skillnad än..jo i pigghet har jag gjort det. Men i höst går jag över till hojtarolja som vanligt :smirk: de får en jättefin päls av den och ett fint välmående :D

Hur mkt rapsolja i maten??

Nu är det så att jag ska börja ge mitt varmblodsto rapsolja i maten men vet inte hur mkt.En kompis till mig ger sin ponny på ca 1,39 cm i mankhöjd 0,50 dl i maten.Så då undrar jag,hur mkt ska jag ge min pålla som är 1,58 i mankhöjd.Skulle va bra om jag fick svar snabbt då jag håller på att sätta i hop foderstaten efter sommarens grönbete.
:bump:

Mvh Natalie & Segene (pållan)

Sv: Hur mkt rapsolja i maten??

Sacramento_Song skrev:
Nu är det så att jag ska börja ge mitt varmblodsto rapsolja i maten men vet inte hur mkt.En kompis till mig ger sin ponny på ca 1,39 cm i mankhöjd 0,50 dl i maten.Så då undrar jag,hur mkt ska jag ge min pålla som är 1,58 i mankhöjd.Skulle va bra om jag fick svar snabbt då jag håller på att sätta i hop foderstaten efter sommarens grönbete.
:bump:

Mvh Natalie & Segene (pållan)

Hästen kan tillgodogöra sig fett i en dos upp till 10 –15 % av mängden torrsubstans av foder. En häst som får 10 kg torrsubstans kan alltså få 1 kg fett. När man ger fett som ren olja bör man inte ge mer än 100 gram per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. Dessutom skall man börja med en liten skvätt och öka under ett par veckor. Det tar ca 3 veckor för enzymer och tarmflora att anpassa sig till fettdieten. En vanlig dosering är ett par dl olja om dagen. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar